יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    אפוטרופסות – שאלות ותשובות

    מי ממנה אפוטרופוס, מה תפקידו של האפוטרופוס, האם האפוטרופוס מקבל שכר, ומי מפקח על עבודתו?

    עודכן לאחרונה:21/05/23

    הנושאים במאמר:

    1. מה זה אפוטרופסות?
    2. מתי ממנים אפוטרופוס?
    3. מי יכול לבקש מינוי אפוטרופוס?
    4. האם בקשה למינוי אפוטרופוס כרוכה בתשלום?
    5. מי יכול להתמנות לאפוטרופוס?
    6. מה התפקיד של האפוטרופוס?
    7. האם האפוטרופוס מטפל בכל תחומי החיים של האדם שבאחריותו?
    8. האם האפוטרופוס מקבל שכר?
    9. אפשר למנות יותר מאפוטרופוס אחד?
    10. מי מפקח על האפוטרופוס?
    11. איזה חלופות יש למינוי אפוטרופוס?

    מה זה אפוטרופסות?

    אפוטרופסות היא הליך משפטי בו מעניק בית המשפט לאדם (האפוטרופוס) את האחריות והסמכות לקבל החלטות עבור אדם אחר שאינו מסוגל לדאוג לצרכיו.

    מתי ממנים אפוטרופוס?

    בית המשפט יכול למנות לאדם אפוטרופוס כאשר בהסתמך על חוות דעת מקצועיות הוא סבור כי הוא אינו יכול, באופן קבוע או זמני, לדאוג לכלל ענייניו או לחלקם. מאחר ומינוי אפוטרופוס מצמצם משמעותית את עצמאותו של האדם ופוגע ביכולתו לקבל החלטות על חייו ולבחור בחירות עצמאיות, השימוש בכלי זה נעשה במקרים בהם אין ברירה אחרת.

    מי יכול לבקש מינוי אפוטרופוס?

    את הבקשה למינוי אפוטרופוס יכול להגיש לבית המשפט לענייני משפחה בן המשפחה שמעוניין להתמנות כאפוטרופוס או עו"ד שמייצג אותו.

    האם בקשה למינוי אפוטרופוס כרוכה בתשלום?

    כן. הגשת הבקשה כרוכה בתשלום. ניתן לבקש הנחה או פטור במקרים של קושי כלכלי.

    מי יכול להתמנות לאפוטרופוס?

    בית המשפט יכול למנות (במסגרת צו אפוטרופסות) כאפוטרופוס חיצוני אדם פרטי, תאגיד אפוטרופסות, אפוטרופוס פרטי או את האפוטרופוס הכללי (האפוטרופוס הכללי לא ממונה בפועל כאפוטרופוס בשל תפקידו כמפקח על תפקוד האפוטרופוסים).

    לרוב ימנה בית המשפט לתפקיד האפוטרופוס בן משפחה או אדם קרוב אחר. מינוי תאגיד אפוטרופסות מקצועי ייעשה כאשר לאדם לו מבקשים למנות את האפוטרופוס אין קרוב משפחה שמתאים לתפקיד ויכול או מעוניין לקבל אותו. לצורך המינוי על התאגיד לקבל הסמכה של האפוטרופוס הכללי באישור משרד העבודה והרווחה.

    מה התפקיד של האפוטרופוס?

    תפקידו של האפוטרופוס הוא לאשר החלטות בתחומים המשמעותיים בחייו של האדם שבאחריותו.

    האם האפוטרופוס מטפל בכל תחומי החיים של האדם שבאחריותו?

    בית המשפט יכול למנות אפוטרופוס כללי לכל ענייניו של האדם או לתחום מסוים.

    אפוטרופוס לגוף – אחראי על עניינים אישיים (תעסוקה, מגורים, מיצוי זכויות, ביגוד, תזונה) ורפואיים (קבלת טיפול רפואי, קבלת החלטות בחירום רפואי).

    אפוטרופוס לרכוש: תפקידו לדאוג לרכושו של האדם (מיצוי זכויות כלכליות, ניהול שוטף של חשבון הבנק, תשלום חשבונות, ניהול נכסים, ניהול השקעות, הסדרת חובות). במהלך תקופת המינוי על האפוטרופוס לרכוש להגיש לאפוטרופוס הכללי דוח כספי תקופתי.

    האם האפוטרופוס מקבל שכר?

    בית המשפט יכול להחליט על תשלום שכר לאפוטרופוס. את השכר ישלם האדם לו מונה האפוטרופוס וגובהו יקבע על ידי בית המשפט וזאת בהתאם למקום מגוריו של האדם לו מונה האפוטרופוס ולזמן שחלף מעת המינוי.

    בנוסף, כאשר האפוטרופוס מנהל נכס נדל"ן שמשויך לאדם לו הוא אחראי ושמניב הכנסה קבועה רשאי בית המשפט לקבוע שהוא יקבל שכר ניהול בשיעור של עד 5% מההכנסה ברוטו בתקופת הניהול וזאת בתנאי שהאפוטרופוס לא העסיק מישהו אחר לניהול הנכס תמורת תשלום כספי מכספי האדם לו הוא מונה

    אם האפוטרופוס ביצע עבור האדם לו הוא מונה עסקת מקרקעין רשאי בית המשפט לקבוע לאפוטרופוס שכר טרחה בשיעור של עד 2% מהתמורה בעסקה.

    כאשר מדובר בתאגיד אפוטרופסות קיים הסכם שכר טרחה מול האפוטרופוס הכללי שכולל טבלת שכר טרחה מקסימלי.

    אפשר למנות יותר מאפוטרופוס אחד?

    כן. בית המשפט יכול למנות לאדם יותר מאפוטרופוס אחד ולקבוע האם האפוטרופוסים יפעלו במשותף או יחלקו ביניהם את נושאי טיפול.

    מי מפקח על האפוטרופוס?

    אפוטרופוס שממונה על ידי בית המשפט נתון לפיקוח הרשויות השונות וחייב בדיווחים הנוגעים לתפקידו.

    פיקוח של האפוטרופוס הכללי: בתוך 30 יום מיום קבלת המינוי על אפוטרופוס הרכוש להגיש דו"ח שמפרט את כל נכסי האדם עליו הוא אחראי. במהלך תקופת מינויו על האפוטרופוס להגיש לאפוטרופוס הכללי דוח כספי תקופתי אחת לשנה או בהתאם להוראות.

    פיקוח של עובד סוציאלי: פיקוח על האפוטרופסות של אדם שמתגורר בביתו יבוצע על ידי עובד סוציאלי מהמחלקה לשירותים חברתיים באזור מגוריו, שיבדוק שהאדם עליו אחראי האפוטרופוס מקבל את כל צרכיו ואת הטיפול הרפואי לו הוא זקוק.

    פיקוח על האפוטרופסות של אדם שמתגורר במסגרת מגורים יבוצע על ידי עובד סוציאלי מהמסגרת שיבדוק שהקשר בינו לבין האפוטרופוס נשמר ושהאחרון מגיע לביקורים סדירים במסגרת וקשוב לצרכיו.

    איזה חלופות יש למינוי אפוטרופוס?

    קבלת החלטות נתמכת: הסדר משפטי המאפשר לאדם שמסוגל לקבל החלטות בעצמו אך מתקשה בכך לקבל סיוע בקבלת מידע מונגש הנדרש לו וכן סיוע במימוש החלטות שקיבל, באמצעות מינוי של אדם אחר המכונה "תומך החלטה" על ידי בית המשפט. המינוי נעשה מרצונו של מקבל ההחלטות ובהסכמתו.

    ייפוי כוח מתמשך: מסמך משפטי שמאפשר לכל אדם בגיר לקבוע מי יטפל בענייניו בעתיד, אם וכאשר לא יוכל לטפל בהם בעצמו. ייפוי כוח מתמשך יכול להתייחס לעניינים רפואיים, אישיים או רכושיים – או רק לחלקם, ויכול לכלול גם "הנחיות מקדימות", בהן יבהיר מיפה הכוח איך הוא מבקש ממיופה הכוח לפעול בעתיד.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי

     פרסום: 6.7.2020

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן