יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    אוסטאופורוזיס – כשצפיפות העצם יורדת והשבירות שלה עולה

    נעמה קשת, מנהלת היח' לפיזיותרפיה בביה"ח רעות, בטור על מחלת האוסטאופורוזיס ועל הטיפול שניתן ביח' למטופלים שמאובחנים עם אוסטאופורוזיס לאחר שברים

    עודכן לאחרונה:15/05/23

    מחלת האוסטאופורוזיס (OSTEOPEROSIS), שמוכרת גם כבעיה של בריחת סידן או ירידה בצפיפות העצם, היא מחלה פרוגרסיבית (מתקדמת עם הזמן) שמאופיינת במסת עצם נמוכה ובעלייה בשבירות העצם.

    העצמות בגופנו עוברות במהלך השנים תהליכים של פירוק ובנייה. חלקיקי עצם נהרסים ומוחלפים בחלקיקי עצם חדשים וכך נבנית המסה של העצם, שמשתנה מאדם לאדם ותלויה בגורמים תורשתיים וסביבתיים. התהליך מתרחש בגופנו עד סביבות גיל 30.

    בשלב מסוים האיזון בין בניית העצם לפירוקה מופר (קצב פירוק העצם גדול מקצב בניית העצם) ומתחיל תהליך של דלדול העצם. כתוצאה מדלדול העצם, העצם הופכת להיות פחות צפופה ופחות דחוסה. מצב שעלול לגרום לשברים.

    גורמים עיקריים למחלת האוסטאופורוזיס

    – מגדר: המחלה מופיעה יותר אצל נשים, בעיקר בגיל המעבר (אצל גברים מופיעה מעל גיל 70).

    – עישון.

    – צריכה מופרזת של קפאין ואלכוהול.

    – מחסור בוויטמינים מסוימים וצריכה של תרופות מסוימות (סטרואידים למיניהם ועוד) .

    אבחון

    מחלת האוסטאופורוזיס נחשבת כ'מחלה שקטה' שמתפתחת עם השנים. הסובלים מדלדול עצמות לרוב לא יחושו כאבים עד שיסבלו משבר שנוצר מחבלה קטנה (אפילו נפילה קטנה, או מכה שבמצב רגיל לא מזיקה). לכן הזיהוי של המחלה מתרחש רק לאחר שכבר נעשה נזק. אזורי ההיפגעות האופייניים– עמוד שדרה, ירך ושורש כף יד.

    אבחון המחלה נעשה על ידי בדיקת צפיפות עצם. הבדיקה מומלצת לביצוע לנשים מעל גיל 65 כל 5 שנים ולגברים מעל גיל 70.

    טיפול

    הטיפול באוסטיאופורוזיס מורכב מטיפול תרופתי ושינוי באורח החיים.

    המלצות ארגון הבריאות העולמי לשמירה על אורח חיים בריא ופעיל כוללות 300-150 דקות של פעילות גופנית בעצימות בינונית (הליכה מהירה, ריצה, תרגול מדרגה ועוד).

    על מנת למנוע הדרדרות של דלדול העצם יש צורך לבצע תרגילים המשלבים העמסה ודחיסה של העצם (תרגול בנשיאת משקל) אבל לא תרגול שמערב זעזועים (אימפקט גבוה).

    ההמלצה היא לבצע תרגול כח (פעמיים–שלוש בשבוע) בעצימות גבוהה של 10-8 חזרות בתרגול.

    מאחר ואצל אנשים מעל גיל 65 יש נטייה לנפילות (שליש מהאנשים יחוו לפחות נפילה אחת בשנה) ונפילה רגילה אצל מי שסובל מבריחת סידן עלולה להיגמר בשבר ובקושי גדול בהחלמה, קיימת גם המלצה להוסיף תרגול גמישות ושיווי משקל לפעילות השבועית (לפחות פעמיים בשבוע).

    טיפולים ביחידה לפיזיותרפיה בביה"ח השיקומי רעות

    במסגרת עבודתנו כפיזיותרפיסטים בבית החולים השיקומי רעות אנו נתקלים במטופלים המאובחנים עם אוסטאופורוזיס, בעיקר לאחר שברים. הפיזיותרפיסטים מתאימים את הטיפול בהתאם להוראות הרופא המטפל ומשלבים בתוכנית הטיפולים תרגול המעודד נשיאת משקל ושיפור שיווי המשקל.

    בנוסף, ניתן למצוא ברעות אולם כושר ייחודי המותאם לאוכלוסייה מגוונת: לאחר שברים, נפילות, בגיל המבוגר, אנשים לאחר אשפוז ומקרים נוספים אחרים. באולם הכושר מקפיד צוות היחידה לפיזיותרפיה לבנות תוכנית אימון ייחודית בליווי ופיקוח של פיזיותרפיסט.

    במסגרת היחידה לפיזיותרפיה בבית החולים רעות מוצעים:

    – טיפולי מכון למטופלים חיצוניים בדגש על שיווי משקל, ומניעת נפילות.

    – מנוי חודשי לחדר הכושר הטיפולי של בית החולים– עבודה בליווי פיזיותרפיסט בדגש על חיזוק והעמסה (מניעת דלדול עצם), אירובי, שיפור שיווי משקל ומניעת נפילות.

    – תרגול הליכה במכשור מתקדם תוך כדי נטילת משקל המטופל (למתקשים להתהלך עם משקל גופם).

     

    פרסום ראשון: 20.10.21.

    (צילום: יעל אילן)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן