יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    טיפול שיקומי בחולי טרשת נפוצה

    הטיפול השיקומי של חולים בטרשת כולל פיזיותרפיה, קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, טיפול רגשי-פסיכולוגי ושיקום מקצועי

    עודכן לאחרונה:21/11/23

    טרשת נפוצה (MULTIPLE SCLEROSIS) היא אחת ממחלות מערכת העצבים המרכזית הנפוצות ביותר בעולם. על פי הערכות, כ-2.5 מיליון איש ברחבי העולם סובלים ממנה כיום. המחלה נפוצה יותר בקרב נשים, אנשים צעירים, ובמדינות רחוקות מקו המשווה. כיום אין תרופה לריפוי המחלה, אך יש תרופות רבות המשנות את מהלך המחלה ומשפרות את איכות החיים והתפקוד של החולים בה.

    טרשת נפוצה היא מחלה דלקתית הפוגעת בשכבת המיילין – מעטפת שומנית המבודדת תאי עצב ותורמת להולכה עצבית יעילה בין התאים. הולכה זו קריטית להעברת מידע בין המוח לחוט השדרה ולמערכות הגוף.

    אובדן המיילין פוגע בהולכה עצבית תקינה, דבר היכול לבוא לידי ביטוי באופנים רבים – חולשה בגפיים, ראייה מטושטשת, עייפות, נטייה לנפילות ובעיות שיווי משקל ועוד. המחלה מתאפיינת במהלך לא צפוי – ישנם אנשים שיסבלו מהידרדרות קבועה בתפקוד, בעוד שאצל אחרים יהיה מהלך התקפי עם נסיגות.

    טיפול שיקומי בחולי טרשת נפוצה

    במקרים רבים, טיפול תרופתי בלבד אינו מספיק להתמודדות עם סימני המחלה. שיקום הינו חלק מהמערך הטיפול הכוללני בטרשת נפוצה, ומושם בו דגש על תפקוד ואסטרטגיות התמודדות לא פרמקולוגיות. מטרת השיקום היא להעצים את המטופל ולעודד אותו לעצמאות ככל הניתן, וכן לשפר את איכות חייו. מטרות הטיפול השיקומי הפרטני נקבעות בשיתוף עם המטופל בהתאם לאופי המחלה שלו, לקשיים עמם הוא מתמודד ולסדרי העדיפויות שלו.

    יעילות השיקום עולה ככל שהתהליך מבוצע על ידי צוות שיקומי מתואם לצד הטיפול הרפואי המתאים לכל חולה.

    רצוי כי אנשים הסובלים מטרשת נפוצה יכירו את טיפולי הבסיס השיקומיים ואת התרומה שיכולה להיות להם לתפקוד ולאיכות החיים עם המחלה:

    1. פיזיותרפיה: יעילה במקרים של חולשת הגפיים, הבטן והגו – על ידי התאמת טיפולים לחיזוק שרירים והעלאת סיבולת, וכן לטיפול בנוקשות שרירים וספסטיות – על ידי מתיחות ולימוד מנחים שעוזרים לשלוט על הטונוס. ניתן להיעזר בפיזיותרפיה גם במקרי גרירת רגל או נטייה לנפילות, לשיפור תבנית הליכה, ולהתאמת אביזרי עזר להליכה וניידות – החל ממקלות וסדים ועד כיסא גלגלים או קלנועית במקרים של קושי ניכר בניידות.
    2. קלינאות תקשורת: לעתים, כתלות במיקום הנזק במערכת העצבים המרכזית, סובלים מטופלים עם טרשת נפוצה מהפרעות בבליעה או בדיבור. הטיפול בקלינאות תקשורת כולל הערכה מקיפה של תפקוד שרירי הפה, הלשון והבליעה, ויכולת התיאום בין מערכת הנשימה למערכת הבליעה. במקרים בהם ישנו קושי באכילה או בשתייה, או נטייה לאספירציות (שאיפה לא מכוונת של רוק או חלקיקי מזון לריאות), ניתן במסגרת טיפול זה ללמוד תרגילים לשיפור טכניקת הלעיסה והבליעה – כמו שינוי מנח הראש או הגוף, שינוי מרקמי המזון ועוד. כמו כן ניתן לבצע הערכות לירידה ביכולות שפה ותקשורת והתאמת טיפול פרטני.
    3. ריפוי בעיסוק: טיפול הממוקד בשכלול יכולות התפקוד היום-יומי, כמו רחצה, התלבשות, בישול, הליכה, כתיבה, השתתפות בפעילות פנאי ובעבודה. כמו כן ניתן להתאים טיפול להפרעות קוגניטיביות הנובעות מעייפות או מנזקי המחלה. השיקום התפקודי בריפוי בעיסוק מותאם אישית לפי הערכות פרטניות לכל מטופל.
    4. טיפול רגשי-פסיכולוגי: טרשת נפוצה הינה מחלה בעלת מהלך לא צפוי, ובכך מהווה איום תמידי המקשה על ההתמודדות לחולה ולבני המשפחה. חלק משמעותי בתהליך השיקום הוא למידת אסטרטגיות אפקטיביות להתמודדות עם אי הוודאות הזו, עם עול המחלה והפגיעה התפקודית אם קיימת.
    5. שיקום מקצועי: מטרת הצוות השיקומי הינה לאפשר, ככל הניתן, למטופל מקסימום עצמאות בחיי היום-יום, כולל בחינה של הקשיים במקום העבודה, התאמה של ציוד או תהליכי עבודה לצרכי המטופל בשיתוף המעסיק, ובאם יש צורך – הסבה מקצועית הולמת.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

    טרשת נפוצה

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן