יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    בדיקת בליעה בעזרת סיב אופטי גמיש

    בדיקת FEES מאפשרת, באמצעות החדרת סיב אופטי דק וגמיש דרך האף, להעריך סימפטומים של הפרעת בליעה ואת סיבתם

    עודכן לאחרונה:13/08/23

    תהליך הבליעה הינו אירוע מורכב מבחינה פיזיולוגית ונוירולוגית. התהליך בנוי מארבעה שלבים: השלב הפרה-אוראלי, השלב האוראלי, השלב הלועי והשלב הוושטי. הפרעות בליעה (דיספגיה) יכולות להשפיע על כל אחד מהשלבים, ולנבוע ממגוון רחב של מצבים רפואיים. הערכת תפקוד מנגנון הבליעה נעשית על ידי קלינאית תקשורת דרך הערכת בליעה קלינית או בעזרת אמצעים אינסטרומנטלים (מכשירניים) המאפשרים הערכה של תהליכי בליעה אשר נסתרים מן העין בזמן הערכה קלינית.

    מהי בדיקת FEES?

    בדיקת FEES (Fiberoptic Endoscopic Evaluation Of Swallowing ) הינה בדיקה מכשירנית להערכת תפקוד הבליעה. בדיקת ה-FEES נועדה להעריך את בטיחות הבליעה, כלומר – האם המזון/ השתייה נכנסים לריאות, ואת  יעילות הבליעה, כלומר –  באיזה קלות המזון והשתייה מגיעים לוושט הבליעה. הבדיקה מאפשרת צפייה באזור הלוע והגרון בזמן שהאדם אוכל ושותה.

    הבדיקה פותחה על ידי קלינאי תקשורת בארה"ב (ד"ר סוזן לנגמור וג'ו מרי) ונמצאת בשימוש רחב בעולם, הן עבור צרכים קליניים והן עבור צרכים מחקריים. במהלך השנים, נעשו מחקרים רבים על מנת לשפר את המדדים וסולמות ההערכה השונים המשמשים את קלינאי התקשורת בזמן ביצוע הבדיקה.

    הערכה דינאמית של המבנים המעורבים בבליעה

    הבדיקה מערבת החדרת סיב אופטי דק וגמיש (אנדוסקופ) דרך האף. קצה הסיב ממוקם בתוך חלל הלוע, מעל האפיגלוטיס (סחוס של הגרון בצורת עלה). בקצה הסיב ישנה מצלמה ומקור אור על מנת שהבודק יוכל לצפות במתרחש. הבדיקה מצולמת ומוקלטת על מנת שניתן יהיה לנתח אותה לעומק, לאפשר השוואה לבדיקות קודמות שהנבדק עבר ולצורך תיעוד.

    בתחילת הבדיקה נעשית הערכה מבנית של אזור החיך הרך, הלוע והגרון, והכניסה לקנה הנשימה. ניתן להעריך האם יש שינויים במבנה או ברקמה באזורים אלו, והאם שינויים אלו יכולים להסביר את קשיי הבליעה באופן מלא או חלקי. למשל, האם יש בלט בקיר הלוע האחורי אשר מפריע לתהליך הבליעה.

    בנוסף לכך, נעשית הערכה תפקודית של החיך הרך, הלוע והגרון. למשל, הנבדק מתבקש לומר i בתדר גבוה על מנת להעריך את תנועת מיתרי הקול ואת  כיווץ שרירי הלוע. כמו כן, נעשית הערכה של יכולת בליעת רוק. באופן תקין רוק אמור להיבלע באופן ספונטני ותדיר דיו (45 פעמים בשעה בזמן ערות). במצבים שבהם ישנו קושי בבליעת רוק, תיתכן הצטברות של רוק באזור הלוע. הרוק המצטבר יכול לעבור לקנה הנשימה, כלומר האדם יכול לשאוף את הרוק לריאות (אספירציה). בבדיקת FEES ניתן להעריך עד כמה חמורה הצטברות הרוק בלוע ומהי רמת הסיכון הנגרמת.

    לאחר מכן נעשית הערכה דינמית של תפקוד מנגנון הבליעה. במהלך הבדיקה נצבעים בצבע כחול או ירוק שתייה ומזון במרקמים שונים ובגדלים שונים. הצביעה מאפשרת לבודק להבחין בקלות בין המזון או השתייה הצבועים בכחול או ירוק לבין הרקמה הוורדרדה של הלוע, הגרון וקנה הנשימה ולעקוב אחר השתייה והמזון בזמן הבליעה ולאחר הבליעה. לדוגמה, ניתן לראות האם ישנן שאריות של שתייה או מזון בחללי הלוע השונים והאם ישנן עקבות של שתייה או מזון בקנה הנשימה, דבר המעיד על אספירציה (מעבר שתייה או מזון לקנה הנשימה).

    בנוסף ניתן להעריך תחושה באזור הלוע  והגרון על ידי מגע עם קצה האנדוסקופ באזורים מסוימים. כאשר התחושה שמורה, מגע של קצה הסיב במבני הגרון יעורר את תגובת laryngeal adduction reflex שבה מיתרי הקול נסגרים במהירות על מנת להגן על קנה הנשימה.

    במהלך בדיקת ה-FEES יכולה קלינאית תקשורת להעריך את היעילות של מנחים שונים, אסטרטגיות בליעה שונות, ומרקמים שונים שיכולים להשפיע על בטיחות ויעילות הבליעה. בנוסף, בדיקת FEES יכולה לשמש ככלי טיפולי המאפשר מתן ביו-פידבק למטופל. המטופל רואה את הלוע והגרון על מסך גדול, ויכול לקשר בין התחושה שיש לו לבין מידע הוויזואלי.

    לסיכום, בדיקת FEES מאפשרת להעריך את השלב הלועי של הבליעה, את הסימפטומים של הפרעת הבליעה ואת הסיבה להם. במהלך הבדיקה נבחנית בטיחות ההזנה דרך הפה עבור נוזלים ומוצקים. בנוסף, הבדיקה מאפשרת להעריך האם ישנה התערבות שיכולה להפחית את הסימפטומים או לשפר את  מנגנון הבליעה הלקוי. קלינאית התקשורת המטפלת האדם עם הפרעות הבליעה יכולה להיעזר בתוצאות הבדיקה על מנת להתאים בדיוק את תוכנית הטיפול עבור המטופל.

    בבית חולים שיקומי רעות ת"א מתבצעות בדיקות FEES על ידי קלינאית תקשורת ורופאת אא"ג.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן