יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מה, גם גברים סובלים מבריחת סידן (אוסטיאופורוזיס)?

    מחקרים שונים מראים כי גם אחד מכל שמונה גברים מעל גיל 50 מצוי בסיכון ללקות בשבר אוסטיאופורוטי

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    משמעות המילה אוסטיאופורוזיס

    משמעות המילה אוסטיאופורוזיס היא עצם מחוררת (אוסטיאו=עצם ; פורוזיס= חורים). אוסטיאופורוזיס הינה מחלת עצם פרוגרסיבית מטבולית, המאופיינת במסת עצם נמוכה, בעלייה בשבירות העצם, אשר יכולה להשפיע על כל מבנה השלד. אבחנת המחלה ניתנת כאשר צפיפות העצם של החולה נמוכה ב-2.5 סטיות תקן מזו של ממוצע צפיפות עצם בקרב נשים צעירות ובריאות בגילים 30-20. המחלה הופכת חמורה כאשר בנוסף לירידה בצפיפות העצם, קיים גם שבר הנובע מהמחלה.
    בשל שינויים הורמונאליים שקורים אצל נשים לאחר הפסקת המחזור, אחת מכל שלוש נשים נמצאת בסיכון ללקות בשבר אוסטיאופורוטי, לכן המחלה מוגדרת כמחלה "נשית".

    עם זאת, מחקרים שונים מראים כי גם אחד מכל שמונה גברים מעל גיל 50 מצוי בסיכון דומה. בנוסף, אף ידוע שעד 20% מכלל השברים הסימפטומאטיים בחוליות וכ-30% מהשברים בצוואר הירך מתרחשים אצל גברים. חשוב מכך, למרות ששברים אוסטיאופורוטיים נפוצים יותר אצל נשים, תמותת גברים אחרי שבר בצוואר הירך עשויה להגיע עד פי 2 בהשוואה לזו של נשים. השלכותיהם העיקריות של שברים בצוואר הירך ושברים סימפטומאטיים בחוליות הן הגבלות ניכרות בתפקוד היום-היומי ובתנועתיות, צמצום חיי החברה והרעה במצבו הנפשי של החולה. למרות הנתונים הללו, למרבה הצער, לעתים קרובות המחלה מתגלה רק לאחר שהחולה כבר חווה שבר.

    גורמים המגבירים את הסיכון לירידה במסת העצם ולהתפתחות שברים אצל גברים

    1. שימוש ארוך טווח בקורטיקוסטרואידים.
    2. תת-פעילות של בלוטות המין.
    3. הפרעות בתפקוד בלוטת יותרת התריס ו/ או בלוטת התריס.
    4. מחסור בוויטמין D וצריכה לא מספקת של סידן.
    5. גיל מתקדם, במיוחד אחרי גיל 65.
    6. היסטוריה משפחתית; שבר אצל הורה.
    7. מסת גוף נמוכה (BMI < 20).
    8. צריכה יום-יומית גבוהה של אלכוהול.
    9. עישון בעבר או בהווה.
    10. תסמונות או מחלות הקשורות בספיגה לקויה של מזון כגון: צליאק, תסמונת המעי הרגיז.
    11. מחלות שונות כגון: מחלת ריאות כרונית; דלקת פרקים שגרונית; מחלות ממאירות; מחלות כבד או כליות; סוכרת.

    טיפול ומניעת אוסטיאופורוזיס אצל גברים

    מחלת האוסטיאופורוזיס איננה ניתנת לריפוי מלא, אך ישנן  דרכים למניעתה או לצמצום תסמיניה. בדומה לנשים, גם בקרב גברים, מטרת העל של הטיפול באוסטיאופורוזיס היא מניעת שברים חדשים או חוזרים, זאת תוך שיפור או שימור מסת העצם. הטיפול באוסטיאופורוזיס כולל התייחסות לאורח חיי החולה ובמידת הצורך מותאם טיפול תרופתי.

    שינויים באורח החיים

    1. צריכת כמות מספקת של סידן וויטמין D – באופן כללי, מומלצת צריכת סידן של 1200 מ"ג סידן ליום ו-800 יחידות בין-לאומיות של ויטמין D. חשוב להדגיש כי הכמויות הנדרשות ליום צריכות להיקבע  על ידי הרופא המטפל, בהתאם למצבו של החולה ולאחר ביצוע בירור אנדוקרינולוגי מקיף.

    2. ביצוע פעילות גופנית נושאת משקל מתון כגון: הליכה רצה קלה, אימון אירובי והתעמלות בונת עצם. מומלץ לבצע 30 דקות פעילות, 3 ימים בשבוע. פעילויות אלה יכולות לשפר את מסת העצם והשריר. עם זאת, בכדי לא לחשוף את השלד לאיומים מיותרים, חובה להתייעץ עם רופא בטרם ביצוע הפעילות הגופנית.

    3. הפסקת עישון וצמצום צריכת אלכוהול – כפי שהוזכר קודם, שני אלה מהווים גורמי סיכון לירידה במסת העצם ולכן יש לעודד את החולה לצמצמם.

    טיפול תרופתי

    קיימות כיום מספר תרופות המפחיתות את הסיכון לשברים ומתאימות לטיפול בגברים. לאחר ביצוע בירור אנדוקרינולוגי וקבלת תוצאות צפיפות עצם, מותאם טיפול תרופתי אשר יכול להינתן על ידי רופא המשפחה. ייעוץ אנדוקרינולוגי מקיף ניתן לקבל במסגרת כל קופות החולים או במסגרת המרפאות האנדוקרינולוגיות בבתי החולים.

    * הכותב ערך מחקר מקיף אודות איכות חיי גברים ונשים הסובלים ממחלת האוסטיאופורוזיס במסגרת לימודי הדוקטורט שלו.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 9.5.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן