יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    כאב צווארי (צוואר תפוס)

    שני גורמים עיקריים המשפיעים על הפיכתו של כאב צווארי מאירוע בודד וקצר לכאב ממושך או כאב חוזר הם אורח חיים ישבני וסביבת חיים ועבודה שלא מותאמת ארגונומית

    עודכן לאחרונה:15/05/23

    כאב צווארי לא חבלתי הינה בעיה שכיחה המעסיקה רבים מאיתנו. למעשה, אחד מכל שלושה קוראים יוכלו לתאר לפחות אירוע אחד בחייהם בו סבלו מכאב צוואר.

    הבעיה תופסת תאוצה במיוחד לאור אורח החיים המודרני הכולל ישיבה ממושכת מול השולחן או המחשב במנח גוף לא מתאים, הפניית המבט מטה כלפי הטלפון הנייד לפרקי זמן ארוכים והחזקת הצוואר באופן לא פיזיולוגי, ומתחים שעולים במהלך היום.

    כאב צווארי הינו אחת הסיבות העיקריות בעולם למגבלה תפקודית. הוא עשוי להוביל להגבלה בטווחי התנועה, להשפיע על פעילויות יום-יומיות בסיסיות כגון רחצה, לבוש, שינה ונהיגה ואף על השתתפות במעגלי חברה ועבודה.

    יתרה מכך, רבים (עד כשליש) מהסובלים מכאבי ראש חוזרים עשויים לסבול מבעיה ראשונית שמקורה בצוואר, הגורמת לכאב ראש בעל תבנית אופיינית (Cervicogenic headache).

    עמוד השדרה הצווארי

    עמוד השדרה הצווארי מתפקד כמייצב ותומך של הראש, ומאפשר לראש לנוע בכל מישורי התנועה – כפיפה קדמית ואחורית, סיבוב וכפיפה צידית. כמו כן עמוד השדרה הצווארי מגן על חוט השדרה העובר בתוכו, על שורשי העצבים והעצבים עצמם, ועל כלי הדם הצוואריים. ישנם שבע חוליות צוואריות ושמונה שורשי עצבים צוואריים.

    גורמים לכאב צווארי ממושך או חוזר

    שני גורמים עיקריים שמשפיעים על הפיכתו של הכאב מאירוע בודד וקצר לכאב ממושך או כאב החוזר שוב ושוב תחת נסיבות מסוימות, הם אורח חיים ישבני וסביבת חיים ועבודה שאינה מותאמת מבחינה ארגונומית. שני משתנים אלו הם משתנים אשר ביכולתנו לשנות ובכך לשפר משמעותית את איכות חיינו. זיהוי ההרגלים אשר מהווים זרז להופעת הכאב או מחמירים אותו והסתגלות להרגלים מטיבים ומקלים על הכאב הם צעדים מהותיים בטיפול.

    המקור לכאב צווארי

    מקור הכאב הצווארי עשוי לנבוע ממגוון רחב של רקמות ואף משילוב של מספר רקמות שונות, ועל כן הערכה מתאימה ואבחון נכון הם המפתח לטיפול מוצלח. מקור הכאב עשוי להיות שרירי, או במבנים כגון חוליות הצוואר והמפרקים ביניהן, בדיסק הבין-חולייתי או ברצועות המקשרות ביניהן. תיתכן גם מעורבות של עצבים כתוצאה מלחץ ישיר של המבנים השונים, או שילוב של כמה מהגורמים הנ"ל.

    כאב הנובע מלחץ על עצב נקרא כאב רדיקולרי והוא לרוב מאופיין בכאב בגפיים העליונות בעוצמה משמעותית יותר מהכאב הצווארי עצמו.

    על אף היותם נדירים יותר, חשוב לזכור שיש גורמים נוספים לכאב צווארי המחייבים התייחסות מתאימה ומהירה, ועל כן תמיד מומלצת הערכה ראשונית של כל כאב, לרבות כאב צווארי, אצל הרופא המטפל בטרם מקבלים החלטות בנוגע לתוכנית טיפול.

    התאמת תוכנית שיקום ושליטה בכאב

    כאב צוואר חריף לרוב יחלוף תוך שבועות עד חודשים מהופעתו תחת טיפול מתאים, אולם לא מעט אנשים ימשיכו לסבול מהופעה חוזרת של הכאב או ממידה מסוימת של אי נוחות בצוואר גם לאחר תקופה של כשנה.

    חשובה מאוד ההיכרות של הרופא המטפל עם המהלך הטבעי הצפוי לכאב צווארי, על פי מקור הכאב, לצורך התאמת תוכנית שיקום אישית הכוללת בראש ובראשונה שליטה בכאב, הפחתת דלקת במידת הצורך, אימוץ שינויים התנהגותיים נחוצים, ושילוב נכון של מנוחה (לעיתים תוך שימוש מושכל באביזרי עזר כגון צווארון קשיח) והפעלה עדינה באמצעות תרגול מותאם אישית. בדיקה גופנית מתאימה וממוקדת תוכל להתוות את הדרך המתאימה ביותר לאבחון וטיפול, ובמידת הצורך בחירת בדיקות הדמיה מתאימות וייעוץ מומחים נוספים.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן