יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הנשמה מלאכותית ממושכת

    מטופל שבמשך 21 ימים רצופים לא הצליחו לגמול אותו מהנשמה והוא מונשם 24 שעות ביממה או יותר מ-6 שעות רצופות ביממה נחשב למטופל בהנשמה ממושכת או כרונית

    עודכן לאחרונה:20/06/23

    תוחלת החיים ברחבי העולם הולכת וגדלה כתוצאה מאיכות חיים טובה יותר, מרמת רפואה טובה יותר ומהתפתחות טכנולוגיות חדשות להארכת חיים. במקביל עולה מספר האשפוזים בבתי חולים של אנשים מבוגרים וחל גידול במספר המיטות למבוגרים במוסדות לטיפול ממושך. גם מספר החולים אשר זקוקים להנשמה מכאנית כתמיכה לחיים גדל במהירות.

    בישראל 3-10% מכלל המטופלים שהונשמו באופן דחוף והיו מאושפזים בטיפול נמרץ או במחלקות חריפות של בית חולים לא מצליחים להיגמל מהנשמה ומאושפזים במחלקות ל"הנשמה ממושכת או כרונית".

    מהי הנשמה כרונית ומה ההבדל בינה לבין הנשמה דחופה?

    הנשמה היא  פעולה מצילת חיים. בזמן הפעולה מכניסים צינור אוויר לקנה הנשימה דרך הפה ומחברים למכונת הנשמה על מנת לספק למטופל חמצן שיגיע למוח ולכל הרקמות בגוף. ברוב המקרים המטופל, שהונשם באופן דחוף, לא יציב רפואית וזקוק לטיפול אינטנסיבי במסגרת מחלקה דחופה. מאחר וצינור (טובוס) בקנה הנשימה יוצר אי נוחות, מקבל המטופל במסגרת הטיפול תרופות "הרדמה" שמרגיעות אותו ומאפשרות הנשמה טובה.

    במידה ותוך שבועיים נתקלים בקושי לגמול את המטופל מהנשמה מסיבות שונות ויש צפי שההנשמה תימשך, מציעים למטופל ולבני משפחתו ביצוע פיום קנה באזור צוואר קדמי. מאוד חשוב לא להשאיר את הצינור דרך הפה – קנה הנשימה יותר משבועיים, שכן יש לכך השלכות שליליות על בריאות אזור הקנה, על הנטייה לדלקת ריאות ועוד.

    הנשמה דרך פיום קנה – טרכאוסטומה יותר נוחה, לוחצת פחות על קנה הנשימה, לא מצריכה מתן תרופות הרדמה, כרוכה בפחות זיהומים בריאות, מאפשרת להתחיל לבדוק יכולת בליעה

    אם במשך 21 ימים רצופים לא הצליחו לגמול את המטופל מהנשמה והוא מונשם 24 שעות ביממה או יותר מ-6 שעות רצופות ביממה, המטופל נחשב למטופל בהנשמה ממושכת או כרונית.

    חולים שלא הצליחו להיגמל מהנשמה מפונים למחלקות להנשמה כרונית להמשך טיפול וניסיון גמילה מהנשמה.

    סיבות להנשמה דחופה אצל מבוגרים

    הסיבות השכיחות להנשמה דחופה אצל מבוגרים הן: דלקת ריאות, אירוע מוחי משמעותי, דימום לרקמת המוח, חבלות ראש מתאונות דרכים או חבלות אחרות, דום לב עם החייאה מלאה עם צורך בהנשמה, מחלות ריאות כרונית בעת החמרה בנשימה, אי ספיקת לב, מחלות ניוון שרירים ועוד.

    הטיפול במסגרת הנשמה כרונית

    להנשמה ממושכת השלכות שליליות שמתבטאות ב:

    1. פגיעה באיכות חייו של המטופל שמרותק למכונת הנשמה.
    2. זיהומים במערכת נשימה.
    3. זיהומים בדרכי השתן, בין היתר עקב שכיבה ממושכת.
    4. נטייה להופעת פצעי לחץ בגלל שכיבה ממושכת וריתוק למיטה/ לכיסא גלגלים.
    5. הפרעות בליעה הקשורות לביצוע פיום קנה והכנסת צינור-קנולה לקנה נשימה.
    6. קושי בהפקת קול, תקשורת לקויה עם השלכות נפשיות בעקבות זה.

    מרגע שמטופל מתאשפז באחת המחלקות להנשמה כרונית, הוא עובר הערכה כוללנית על ידי צוות רב מקצועי על מנת לבדוק את הפוטנציאל שלו לגמילה מהנשמה ומה צריך לעשות על מנת לקדם את התהליך.

    הצוות המטפל עובר על תפקוד כל המערכות, בעיקר המערכת הנשימתית כולל השרירים המעורבים בנשימה, לב וכלי דם. בהתאם לתוצאות של בדיקת תפקוד המערכות, שוקל הצוות הורדת מינונים של תרופות המשפיעות על יכולת נשימה עצמונית או מפסיק אותן לגמרי במידת האפשר.

    חשוב מאוד שבמהלך כל תקופת שהותו במחלקה להנשמה כרונית יקבל המטופל טיפולי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק על מנת לחזק את שרירי הנשימה, לשמור על יכולת תפקוד יום-יומי ולמנוע תופעות לוואי של שכיבה ממושכת. בנוסף, קלינאי תקשורת מבצעים למטופל הערכת בליעה ויכולת דיבור או תקשורת אחרת; דיאטנים מתאימים תזונה ונוזלים על מנת לתת למטופל מצרכים תזונתיים המתאימים לתפקוד מערכות מיטבי; עובדים סוציאליים, ולפי הצורך פסיכולוג, נותנים תמיכה נפשית ועוזרים לאורך כל האשפוז למטופל ולבני משפחתו למצות את זכויותיהם ומכינים את המטופל לשחרור לאחר גמילה מהנשמה.

    גמילה מהנשמה

    גמילה מהנשמה נעשית בהדרגה. מטופל נחשב גמול מהנשמה במידה והוא מסוגל לנשום בכוחות עצמו עם או בלי תוספת חמצן, במשך 24 שעות ביממה לפחות 48 שעות או 18 שעות רצופות במידה ויש צורך בחיבור למכונת הנשמה עם הנשמה מינימלית בלילות בעיקר.

    אחרי כל כישלון גמילה מהנשמה כרונית הצוות במחלקה שב ומעריך את האפשרויות לגמילה מוצלחת מהנשמה. מדי שבוע-שבועיים צוות רב מקצועי נפגש על מנת לדון על כל מטופל ומטופל, לבנות תכנית טיפול רב מקצועי על מנת לקדם תהליך של גמילה מוצלחת מהנשמה, לשפר טיפול כוללני במטופל והעיקר לשמור על איכות חייו. לאחר שמטופל נגמל מהנשמה, נעשית הערכה על מנת להחליט על מסגרת המשך. חלק מהמטופלים משתחררים לשיקום, חלק למחלקה לסיעוד מורכב, וחלק לביתם.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

     

    (תמונה להמחשה צילום: גיל דור)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן