יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    פיברומיאלגיה – זה לא "הכול בראש", אלא "הכול במוח"

    פיברומיאלגיה היא תופעה מורכבת, הגורמת לפגיעה תפקודית. באחרונה המדע שופך אור על הגורמים להפרעה, ומתאר רגישות יתר מוחית לכאב כגורם מרכזי

    עודכן לאחרונה:21/05/23

    בשנים האחרונות, הולכת ומתגברת המודעות לתסמונת הפיברומיאלגיה, המתבטאת בכאבים מפושטים ונודדים באזורים רבים בגוף. מאחר ואין בדיקת מעבדה אבחנתית לפיברומיאלגיה, כגון צילום או בדיקת דם, עד כה לרבים מהמטופלים היה נאמר כי "זה הכול בראש", והוצע לעבור בירור נפשי, לאזור כוחות ולהתגבר. בעקבות זאת, מעבר לכך שרבים מהמטופלים לא קיבלו מזור למכאוביהם, הם מתארים תחושת בדידות קשה מול המערכת, ניכור והיעדר אמפתיה. בשנים האחרונות, מחקרים חדשים, אשר שופכים אור על המקור לפיברומיאלגיה, מאשרים כי מדובר בתסמונת אמיתית לכל דבר ואף נפוצה, מסייעים למטופלים להבין שהם לא לבד, ונותנים תקווה למציאת טיפול יעיל. במאמר זה נסקור מעט מהחידושים בתחום.

    פיברומיאלגיה: קווים לדמותה

    שכיחות הפיברומיאלגיה המאובחנת באוכלוסייה מוערכת בכ-1-3%, אולם על פי נתונים עדכניים ייתכן ושיעור ההפרעה הלא מאובחנת מגיע עד לכדי 8%. נשים סובלות משמעותית יותר מהמחלה, פי 2 עד 10 מאשר גברים, מסיבה שאינה ידועה דיה. למחלה 50% תורשתיות, והתפרצותה מושפעת מאוד מגורמי סיכון כגון מתח נפשי, מחלה או טראומה – גופנית או נפשית. בניגוד לדעה נפוצה, אין הוכחה כי המחלה מושפעת ממחלה זיהומית (כגון קדחת קרציות) או משתלי סיליקון. לפיברומיאלגיה בדרך כלל נלוות מחלות נוספות, כגון תסמונת העייפות הכרונית, הפרעות שינה, חרדה, דיכאון, דלקת כרונית בדרכי השתן, כאבים במפרק הלסת, כאבי ראש, כאבי גב ואגן. פיברומיאלגיה קשורה בפגיעה תפקודית ניכרת, ועל פי מחקר אחרון רק 46% מהסובלים מהמחלה עובדים, אולם מפסידים 22 ימי עבודה בממוצע בשנה, ואלה שאינם עובדים – מתקשים לתפקד בביתם בכ-100 מתוך ימות השנה.

    מאחר ואין, כאמור, בדיקת דם או צילום אשר יכולים לאבחן פיברומיאלגיה, האבחנה קלינית ומתבססת על תיאור תסמינים אופייניים, הכוללים כאב מפושט במספר אזורים בגוף, וכן תסמינים נוספים, כגון הפרעות שינה, כאבי ראש, דיכאון וכאבי בטן או אגן. בנוסף, אופיינית להפרעה רגישות יתר לכאב, אשר ניתן לאבחן בבדיקה גופנית על ידי לחיצה על מספר נקודות מפתח בגוף.

    מה גורם לפיברומיאלגיה?

    אם כי המקור המדויק לפיברומיאלגיה אינו ברור, בשנים האחרונות עולה כי הגורם לפיברומיאלגיה הוא רגישות יתר מוחית לכאב – Central Sensitization. בעקבות לחץ נפשי, או כאבים ממקור מוגדר, כמו לאחר תאונה, המוח "מתרגל" לחוש כאב, והדבר מלווה בפעילות יתר של אזורים במוח אשר אחראים על חישת כאב, כגון התלמוס. אם כי מדובר בבדיקות המשמשות כעת בעיקר למחקר ולא לאבחנה, קיימות עדויות לגבי שינויים בהפרשת משככי כאב "טבעיים" בגוף (אנדורפינים), הפעלת יתר של מנגנון הפרשת הקורטיזול בגוף (המעיד על סטרס או כאב ממושך), וכן שינויים פלסטיים במספר אזורים במוח, המעידים על הגברת תחושת הכאב.

    הירידה ב"סינון" תחושות המגיעות מהגוף אל המוח גורמת לכך שגם גירויים שלא אמורים להכאיב, כגון חיבוק חם מבן משפחה, עשויים לפתע להיות כואבים; לכך שהכאב עשוי "לנדוד"; להיות נוכח בימים מסוימים ולא בימים אחרים וכיוצא בזה, תופעה שלא היינו מצפים לראות אם הכאב היה נובע מאיבר מסוים.

    ה"מוזרות" של הכאב בפיברומיאלגיה גרמה עד כה לרופאים רבים לחשוד כאילו מדובר בזיוף של תסמינים, או בכאבים שמקורם "נפשי" – אולם כיום יודעים שמקור הכאבים הוא בהפרעה בוויסות הכאב במוח. מכיוון שמקורם אינו בגוף, אלא במוח עצמו, הכאבים עשויים "להתנהג מוזר".

    הטיפול בפיברומיאלגיה

    כשם שהמחלה מורכבת, כך גם הטיפול בה מורכב, ועשוי לכלול מגוון שיטות, חלקן יותר "רפואיות" וחלקן יותר מעולם הרפואה המשלימה והאינטגרטיבית. מעניין הוא שלמרות שרבים מהמטופלים הסובלים מפיברומיאלגיה נוטלים תרופות, טיפול לא תרופתי הוכח כיעיל יותר מאשר טיפול תרופתי, ובעל פחות תופעות לוואי.

    פעילות גופנית מדורגת ומותאמת למטופל היא ההתערבות שהוכחה כיעילה ביותר והיא מומלצת עבור כל המטופלים. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) הוכח אף הוא כיעיל, וכן שיטות הרגעה ומדיטציה, ובראשן Mindfulness וכן תנועה מדיטטיבית, כגון יוגה וטאי צ'י. שיטות נוספות הודגמו במספר מחקרים כבעלות יעילות חלקית, כגון ביופידבק, שיטה בה "מלמדים" את הגוף להרפות, דיקור סיני, וכן שיטות טיפול במגע, כגון עיסוי וטיפול כירופרקטי. ריכוז הטיפול על ידי מטפל אחד ולא על ידי התנהלות בין מספר מקומות הוכח כיעיל יותר מאשר טיפול מפוצל.

    הטיפול התרופתי כולל חלק מנוגדי הדיכאון, כגון צימבלטה או תרופות מקבוצת הטריציקליים, או משככי כאב כגון ליריקה. ראוי לציין כי תרופות משככות כאבים "חזקות" מקבוצת האופיאואידים (כגון טרמדקס) עשויות להחמיר את הכאבים לטווח ארוך ולגרום להתמכרות, ולכן אינן מומלצות.

    למרות שקנאביס רפואי מציע הבטחה כטיפול בפיברומיאלגיה, בעיקר על ידי טיפול בהפרעת השינה הנלווית, עדיין אין מספיק עדויות בכדי להבין האם מדובר בטיפול יעיל ובטוח, וניתן לנסות את הטיפול בזהירות ותחת פיקוח, בהתאם לנסיבות המקרה.

    תוספי תזונה שהוצעו כיעילים כוללים בין השאר כורכום ומגנזיום, עם תוצאות טובות.

    פיברומיאלגיה היא תופעה מורכבת, הגורמת למצוקה ניכרת ופגיעה תפקודית. באחרונה המדע שופך אור על הגורמים להפרעה, ובעיקר מתאר רגישות יתר מוחית לכאב כגורם מרכזי.

    לפיברומיאלגיה מגוון טיפולים שיכולים לסייע לצמצם את מידת הכאב ולשפר את איכות החיים, ורצוי שניהול הטיפול יהיה על ידי איש מקצוע בעל ניסיון וידע בטיפול בהפרעה זו.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פרסום ראשון: 18.3.2020

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן