יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מכאבי גב ועד פריצות דיסק – הטיפול בעיניים סיניות

    פריצת דיסק היא בעיה כרונית שעלולה לגרום כאב, חולשה ונימול. לרפואה הסינית מספר שיטות וטיפולים להתמודדות עם הבעיה

    עודכן לאחרונה:28/02/23

    נהוג לומר שאוכלוסיית העולם מתחלקת לשניים: כאלה שכואב להם הגב וכאלה שיכאב להם הגב בעתיד.

    כאב גב הוא הכאב הנפוץ בעולם. כ-80% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מכאב גב ברמות שונות, שמגיעות עד לכדי הפרעה לאורח חיים תקין.

    כאב הגב מהווה את הסיבה השנייה בשכיחותה לפנייה לרופא מערבי. הכאב הוא גם אחת הסיבות העיקריות לפנייה לטיפול משלים כרפואה סינית.

    הגורמים לכאבי גב

    1. פריצת דיסק
    2. כיווץ שרירים.
    3. היצרות תעלת השדרה.
    4. ישיבה ממושכת.
    5. עודף משקל ושרירי בטן חלשים.
    6. קשת מותנית גדולה (לורדוזיס) הגורמת ללחץ על העצבים הספינאלים (העצבים שאחראים על עצבוב שרירי ותחושתי).

    כאב גב יכול להופיע במגוון צורות, החל מכאב אקוטי וחד המקרין לישבן ולרגליים (בלט /  פריצת דיסק) ועד לכאב כרוני עמום המופיע ונעלם לסירוגין. הכאב הנפוץ ביותר נגרם ממתח שרירי, מה שמכונה "גב תפוס".

    בלט / פריצת דיסק

    בין חוליות עמוד השדרה קיים סחוס שנקרא דיסק בין חולייתי ותפקידו למנוע חיכוך בין החוליות ולשמש כבולם זעזועים. כאשר הדיסק נפרץ או בולט נוצר לחץ על העצב הסכיאטי, שמעצבב את הרגליים. הלחץ יוצר הקרנה, כאב עז, חולשה או נימול, בהתאם לדיסק הפגוע. פריצת דיסק יכולה להיווצר עקב לחץ רב על החוליות כתוצאה מהתנוונות, שחיקה או טראומה. המיקום השכיח ביותר המועד לפריצות הוא בין החוליות L4-L5  (חוליות מותניות) מאחר ושם הלחץ על החוליות הוא הגדול ביותר. בנוסף, שכיח לראות בלט / פריצה דיסק בחוליות הצוואר, אז ההקרנה תהיה גם לכתף, לזרוע ולאצבעות הידיים.

    לרפואה הסינית יש שיטות וכלים טיפוליים מגוונים להתמודדות עם כאבי גב. הטיפול מבוסס על תשאול היקפי, מלא ומותאם למטופל על פי אבחנה אישית.

    שיטות העבודה של המטפל ברפואה סינית כוללות:

    – דיקור סיני: דיקור סיני הוכח מחקרית כטיפול יעיל לכאבי גב. בנוסף נמצא כי סדרת טיפולי דיקור סיני הביאה לירידה בתדירות כאבי הגב ולשיכוך כאב מובהק. הטיפול נעשה באמצעות מחטים דקות, סטריליות וחד פעמיות. המטפל מחדיר את המחטים למספר נקודות דיקור לאורך הגוף כדי להשפיע על מערכות שונות בגוף. בשיטות דיקור מסוימות ניתן להרגיש הטבה בכאב מרגע החדרת המחטים.

    – כוסות רוח: שיטת טיפול עתיקה בעלת אפקט עוצמתי. הטיפול מבוצע בעזרת כוסות מיוחדות המוצמדות לאזורי כאב שונים בגוף באמצעות יצירת ואקום. בכך גורמות לסירקולצית דם חזקה וכתוצאה מכך לשחרור ולהקלה בכאב.

    – גוואשה: עיסוי סיני עתיק לשחרור רקמות רכות בעזרת כלי עבודה ייעודיים. השיטה חדרה גם לעולם הטיפול המערבי (כפיזיותרפיה) ומוכרת גם בשמות crapping / iastm / graston.

    – צמחי מרפא: הטיפול בצמחי מרפא נחשב לאחד מעמודי התווך של הרפואה הסינית. פורמולת הצמחים מותאמת אישית לצרכי המטופל ועובדת על מערכות שונות בגוף.

    רפואה מונעת עם טיפול ממוקד

    בסדרת טיפול ממוקדת ניתן להגיע לתוצאות טובות (הקלה בכאב ובהקרנות; שחרור מתח השריר באזור הפגוע; הנעה חזקה של דם ונוזלי גוף באזור הפגיעה שתגרום להפחתה משמעותית בכאב; הקלה במקרי דלקת של העצב הסכיאטי שנגרמת כתוצאה מחיכוך הדיסק כנגד העצב) ולאפשר לסובלים מכאב לחזור לשגרת חיים תקינה.

    הרפואה הסינית נחשבת לרפואה מונעת והטיפול באמצעותה ישאף להגיע ולטפל בשורש הבעיה כדי שנוכל לפתור אותה ולמנוע חזרה שלה בעתיד. בלט / פריצת דיסק היא בעיה כרונית לכן כדי למנוע החמרה במצב הקיים או אפיזודה נוספת של כאב בעתיד יש לבצע שינוי באורח החיים בהתאם לבעיית הכאב ולמטופל כדאי לבצע טיפול שורשי שיטפל במכלול גורמי הכאב, כמו הרגלי ישיבה לא נכונה הגורמים לעומס יתר על שרירי הליבה; יציבה לקויה על רקע בעיות כף רגל כמו פלטפוס / אולפוס (ההפך מפלטפוס. קשת גבוהה מדי של כף הרגל),  רגל מורטון (מבנה מסוים בכף הרגל שגורם ליציבה והליכה לא נכונה); חוסר בפעילות גופנית; משקל גוף עודף, ואף לשלב בשגרת היום-יום תרגילי מתיחה וחיזוק הגב התחתון ושרירי הליבה על מנת להפחית מהעומס על הגב, לשפר את היציבה ולאפשר לאזור הפגוע להיות בתנועה על מנת שלא יתנוון.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פרסום ראשון: 14.6.2020.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן