יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    עיסוי רפואי לטיפול בסטרס

    הימצאות במצב של סטרס לאורך זמן עשויה לשחוק את המערכת החיסונית ולפגום ביכולות הפיזיות והמנטאליות. עיסוי רפואי נמצא כטיפול יעיל בבעיה

    עודכן לאחרונה:20/06/23

    סטרס, מתח, לחץ (בעברית דְּחָק), הוא מושג שגור בשפה שמתאר מצב שגרתי לרבים מאיתנו. למרות שהתרגלנו לשכנע את עצמנו שמדובר במטרד חולף, עייפות או אי שקט זמני ותו לא, האמת היא שההשפעות השליליות של סטרס עלולות להצטבר ולהשפיע על כל הגוף. על אף השכיחות של מושג זה בחיי היום-יום שלנו, נשאלת השאלה האם באמת הקדשנו זמן להבין מה מסתתר מאחורי המילה הזו ומהן ההשלכות?

    מהו סטרס?

    סטרס הוא דרך של הגוף להתכונן לקראת אתגר, בין אם פסיכולוגי ובין אם פיזי. תגובות הגוף מבוססות על מנגנון הישרדותי-אבולוציוני אשר אמור להכין את האדם להתמודדות פיזית עם איום או סכנה מיידית. גם הסכנות של העידן המודרני מגרות את מערכת העצבים להגיב באופן דומה.

    הסטרס משפיע על המערכת ההורמונלית בכך שהוא מגביר הפרשת אדרנלין ועל מערכת הלב על ידי העלאת הדופק, לחץ הדם וקצב פעימות הלב. בנוסף, כתוצאה מסטרס הגוף מגביר זרימת דם למערכת השרירים וקיימת השפעה על חילוף החומרים בעקבות שינויים בהפרשות של אנזימים שונים. אם מצב זה נמשך לאורך זמן, הגוף נכנס למצב של הסתגלות ואנו עלולים לחוש עייפות, להתפתות לתזונה לא בריאה בניסיון "להתעורר", לחוות חרדה ועוד. בטווח הארוך המצב עלול להפוך לכרוני, הגוף נכנס למצב של תשישות שבו הוא מועד לכשלים רבים.

    הימצאות במצב של סטרס לאורך זמן עשויה לשחוק את המערכת החיסונית ולפגום ביכולות הפיזיות והמנטאליות.

    תסמינים

    מתח נפשי יכול להתבטא בצורות רבות ומגוונות, ביניהן- בעיות בעיכול, בעיות לחץ דם, כאבי שרירים, כאבי גב, לחץ בחזה, הפרעות שינה, מיגרנות, התכווצויות שרירים, פגיעה במערכת העצבים, פגיעה במערכת החיסונית ועוד. מתח נפשי וחרדה מזינים זה את זו  -המתח הנפשי יוצר סימני חרדה, והתמודדות עם מצבים בחיים תוך כדי חרדה מעלה את המתח הנפשי.

    ביטוי פיזי של סטרס מתמקם במקומות שונים בגוף, במיוחד בכתפיים או בגב. כשהשרירים תפוסים ומתוחים דם, חמצן וחומרים מזינים אחרים מתקשים להגיע לכל הרקמות וחומרי פסולת נוטים להצטבר בהן. רקמות החיבור עלולות להידבק אחת לשנייה – מצב שמצמצם את טווח התנועה. השרירים, שלא יכולים לתפקד בצורה טובה, מתחילים להיות רגישים וכאובים. ככל שחומרי פסולת מצטברים, לדלקות הרבה יותר נוח להתפתח.

    טיפול באמצעות עיסוי רפואי

    עיסוי וטיפולים שונים במגע נמצאו יעילים להתמודדות עם לחץ נפשי. מדובר בטיפול במגע ידיים המשלב טכניקות שונות במטרה לסייע לגוף בתהליכים הטבעיים של שיקום הרקמות הרכות (שרירים, גידים, רצועות וכו'). עיסוי רפואי הוא דוגמה טובה לטיפול אינטנסיבי ועמוק המשחרר את השרירים והרקמות הרכות שהתכווצו בעקבות המתח.

    העיסוי משנע נוזלים (לימפה, דם וכו') ומזרז הוצאת רעלים וחומרי פסולת שהצטברו בתאים. בנוסף, העיסוי מסייע בהפרדה בין רקמות שנדבקו, מתמקד בשכבות העמוקות של השריר ובסיבים שבונים אותו ועוזר להגביר את זרימת החמצן והדם. ברגע שהגוף חוזר למצבו הרגוע כל התפקודים האחרים משתפרים.

    לעיסוי השפעה מכנית. המגע והטכניכקות המגוונות שמשולבות בעיסוי גורמים להגברת הזרימה הוורידית והזרימה הלימפתית שאחראית על ניקוז רעלים.

    כמו כן , לעיסוי ישנה השפעה כימית. המגע משפיע על הפרשות הורמונים ומוליכים עצביים המשפיעים על האופן שבו אנו מגיבים ללחץ. האנדורפינים הם מוליכים עצביים המופרשים בין היתר בקבלת מגע. הם ידועים כגורמים לתחושה טובה ושיכוך כאב ויש להם תפקיד חשוב בשליטה על התנהגויות רגשיות (כגון: חרדה, פחד והנאה). בנוסף, העיסוי מפחית שחרור של הורמוני סטרס כגון קורטיזול ואדרנלין.

    לעיסוי השפעה מצטברת, ועל כן סדרה של טיפולים עדיפה על פני עיסוי בודד.

    לסיכום, הגוף שלנו הוא מכונה משוכללת המורכבת ממנגנונים רבים המסונכרנים אחד עם השני. ברגע שמנגנון מסוים כושל, הוא משפיע על מנגנונים נוספים והגוף שולח לנו אותות דמויי כאב. עיסוי רפואי נמצא כטיפול אפקטיבי בעל השפעה רבה על כלל מערכות הגוף.

    הקשיבו לגוף שלכם ולמסרים שהוא שולח, הוא יודע מה הוא צריך.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן