יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    רפואה משלימה – מורה נבוכים

    הרפואה המשלימה כוללת תחומי טיפול רבים וטיפולים שמשתמשים בכלים שונים. באילו מצבים יכולה הרפואה המשלימה לעזור וכיצד?

    עודכן לאחרונה:21/05/23

    הרפואה המשלימה כשמה כן היא – משלימה את הטיפול הרפואי. בשנים האחרונות, הרפואה המשלימה נוכחת יותר ויותר במערכות הרפואיות, ואיתה ההבנה כי השילוב בין רפואה משלימה למערבית יכול להביא לריפוי אפקטיבי יותר של מצבים רפואיים רבים. בנוסף, חיזוק התפיסה של רפואה מונעת ושמירה על אורח חיים בריא, משלב בתוכו גם את הרפואה המשלימה.

    כיום, פונים מטופלים רבים לרפואה המשלימה וזאת מכמה סיבות עיקריות. הראשונה בהן היא שהרפואה המערבית אינה פותרת להם את הבעיות במלואן. סיבה שנייה היא בחירה ברפואה טבעית וסיבה נוספת היא היכולת והרצון של המטופלים לנהל את הטיפול הרפואי בעצמם (בעולם של ידע נגיש כל מטופל יכול לבנות לעצמו תוכנית טיפול על פי 'האני מאמין' שלו ולשלוט בטיפול הרפואי שלו).

    הרפואה המשלימה כוללת תחומי טיפול רבים, אבל העקרונות התפיסתיים שלה זהים ובבסיסם יכולת הגוף לריפוי עצמי. על פי תפיסה זו, בכל אדם קיים כוח ריפוי פנימי שמושפע מגורמים רבים (אורח חיים, מצב רוח, מזון, שינה ועוד). כאשר כוח הריפוי נחלש נתחיל לראות בגופנו סימנים לכך, שיכולים להתבטא כסימפטומים רפואיים מציקים. מטרת הטיפולים היא לעורר את כוח הריפוי ולאפשר לגוף לרפא את עצמו.

    הטיפולים השונים משתמשים בכלים שונים (טיפולי דיקור, מגע ותנועה) להשגת המטרה ובנוסף ניתנות המלצות לאורח חיים בריא ומיטיב.

    סוגי טיפולים ברפואה משלימה

    רפואה סינית – דיקור וטווינא

    הרפואה הסינית היא רפואה עתיקת שנים, המתבססת על יותר מ-2000 שנות ניסיון וכוללת דיקור, צמחי מרפא, כוסות רוח, מוקסה, טווינא והמלצות לתזונה ואורח חיים בריא. בתהליך הטיפול ברפואה סינית יעבור המטופל אבחון מקיף ובהתאם לכך יותאם לו טיפול. האבחנה נעשית על ידי הסתכלות על הלשון, בדיקת דופק ותשאול מקיף.

    – דיקור סיני: הטיפול בדיקור נעשה בעזרת מחטים קטנות ודקות ומתבצע על כל הגוף, פרט לאיברי מין.

    טווינא: מכונה גם "פיזיותרפיה סינית". זהו טיפול תנועתי, דינאמי ועמוק, שמתבצע על ידי לחיצות מהירות ועמוקות, הנעת מפרקים ומתיחות. הטיפול מתבצע על ביגוד מלא.

    שיאצו

    משמעות המילה שיאצו היא לחץ אצבעות. הטיפול, שמקורו ביפן, מתבצע על ידי לחיצות עמוקות ואטיות, הנעת מפרקים ומתיחות קלות. הטיפול מתבצע על בגדים, ויכול להתבצע על מיטה או מזרן טיפולים.

    רפלקסולוגיה

    רפלקסולוגיה היא שיטת טיפול טבעית בה כפות הרגליים מהוות מפה של הגוף כולו. האבחנה נעשית על ידי התבוננות ומגע בכפות הרגליים שמאפשרים לאבחן מצבי חוסר איזון בגוף. הטיפול מתבצע בעזרת לחיצות ועיסוי במקומות שונים בכף הרגל ובכך משפיע על הגוף כולו.

    הטיפול גורם לתגובה עצבית ואנרגטית המעודדת תהליכי ריפוי טבעיים.

    עיסוי רפואי

    העיסוי מתבצע עם קרם או שמן על העור, ללא בגדים, על כל הגוף פרט לאיברי מין. העיסוי מתבצע בלחיצות בעומקים שונים, הנעת מפרקים, מתיחות ועוד על פי צורכי המטופל.

    פלדנקרייז

     פלדנקרייז היא שיטת לימוד לשיפור היכולת התפקודית ולשיפור היציבה והתנועה. הלמידה מייצרת עוררות במערכת הנוירולוגית על ידי תחושה ומודעות. אנו בוחנים מחדש תנועות והרגלי תנועה על מנת למצוא בהם נוחות. שיטת הלימוד מתבססת על הנעה וחקירה.

    הומאופתיה

    פירוש השם הומאו-פתיה, לקוח מלטינית- Pathos פירושו סבל ו-Homeos פירושו דומה.

    העיקרון לפיו פועלת ההומאופתיה הוא 'דומה בדומה מרפא', לפיו חומר אשר מסוגל לגרום להופעתם של סימפטומים אצל אדם בריא, מסוגל גם לעורר ריפוי באדם חולה הסובל מסימפטומים דומים, כאשר הוא ניתן כהכנה הומאופתית.

    טיפול בהומאופתיה מתחיל בפגישת ייעוץ ראשונה במהלכה מתקיים אבחון ותשאול באשר למצב הרפואי והגופני, ההיסטוריה האישית של האדם וכל מה שמפריע ומגביל את האדם במכלול חייו.

    לאחר שלב האבחון ניתן יהיה להתאים עבור האדם רמדי (תרופה הומאופתית) אישית לנטילה בכדורונים או בטיפות. הרמדי מתאימה ובטוחה לשימוש לכל גיל ושלב בחיים (תינוקות, ילדים ומבוגרים). הכנת הרמדי ההומאופתית מתבצעת על ידי בתי המרקחת המתמחים ומוסמכים ברוקחות הומאופתית תחת פיקוח ובהתאם לתקנות משרד הבריאות.

    באילו מצבים יכולה רפואה משלימה לעזור?

    טבלה מסכמת בנושא טיפולי רפואה משלימה לבעיות רפואיות שונות.סוג הבעיה: כאב (צוואר, גב עליון ותחתון, ברכיים, כתפיים, כאבי ראש ומיגרנות, כאב מפושט במפרקים, כאב כרוני מכל סוג); טיפול אפשרי: דיקור סיני, טווינא, שיאצו, רפלקסולוגיה, עיסוי רפואי. סוג הבעיה: בעיות שינה (קושי להירדם, התעורריות מרובות בלילה, שינה קלה); טיפול אפשרי: דיקור, רפלקסולוגיה, שיאצו, טווינא סוג הבעיה: חיזוק המערכת החיסונית(חולשה ועייפות, מחלות חוזרות); טיפול אפשרי: שיאצו, דיקור. סוג הבעיה: הרפיית שרירים (שרירים תפוסים בכל הגוף); עיסוי, טווינא, שיאצו. סוג הבעיה: בעיות במערכת העיכול (עצירות, שלשולים, מעי רגיש, כאבים ונפיחות בבטן); טיפולים אפשריים: דיקור, טווינא, שיאצו, פלדנקרייז, רפלקסולוגיה. סוג הבעיה: בעיות המערכת הנשימה (גודש בריאות וליחה, קוצר נשימה, אסטמה, שיעול יבש או ליחתי, סינוסיטיס, אלרגיות עונתיות); טיפולים אפשריים: דיקור, רפלקסולוגיה, טווינא, שיאצו. סוג הבעיה: שיפור המצב הרגשי (מצב רוח ירוד, חרדות, סטרס); טיפולים אפשריים: דיקור, שיאצו, טווינא, רפלקסולוגיה, עיסוי רפואי. סוג הבעיה: שיקום נוירולוגי (לאחר CVA); טיפולים אפשריים: טווינא, דיקור ודיקור קרקפת, רפלקסולוגיה. סוג הבעיה: שיקום נוירולוגי (ספסטיות בגפיים); טיפולים אפשריים: טווינא, דיקור, עיסוי רפואי, שיאצו. סוג הבעיה: שיקום נוירולוגי (בעיות תחושה); טיפולים אפשריים: דיקור, טווינא, עיסוי רפואי. סוג הבעיה: בצקות; טיפולים אפשריים: עיסוי רפואי לימפתי, רפלקסולוגיה. סוג הבעיה: החלמה מניתוח (דימומים, סיבוכי ניתח); טיפול אפשרי: הומאופתיה. סוג הבעיה: יתר לחץ דם; טיפולים אפשריים: דיקור, שיאצו, טווינא, רפלקסולוגיה. סוג הבעיה: פיברומיאלגיה (ליווי במהלך המחלה והפחתת סימפטומים); טיפולים אפשריים: דיקור, שיאצו, טווינא, רפלקסולוגיה, עיסוי רפואי. סוג הבעיה: פרקינסון ורעד; טיפול אפשרי: דיקור. סוג הבעיה: בעיות גניקולוגיות (הסדרת מחזור ובעיות במחזור החודשי); טיפולים אפשריים: דיקור, שיאצו, טווינא, רפלקסולוגיה. סוג הבעיה: בעיות הורמונליות וסוכרת; טיפולים אפשריים: דיקור, שיאצו, רפלקסולוגיה.

    לסיכום, הרפואה המשלימה נותנת מענה טוב למצבים רבים בהם הגוף שלנו זקוק לטיפול שונה או משלים לטיפול הרפואי הרגיל. בטיפולי הרפואה המשלימה המטופל הוא חלק בלתי נפרד מהטיפול ושותף מלא לו.

    בית חולים שיקומי רעות תל אביב מציע מגוון טיפולים מקצועיים בתחום רפואה משלימה שיקומית בפיקוח ובמעקב רפואי. למידע נוסף לחץ כאן.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 19.10.2020

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן