יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מהפטירה ועד למצבה

    מדריך לעריכת לוויה לבן משפחה

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    מרגע הפטירה של בן המשפחה ועד לסיום השבעה ישנן משימות רבות שעליכם להספיק ולעשות. חלק מן ההכנות נעשה בידי החברה קדישא, אך, ישנן משימות שבני המשפחה של הנפטר יצטרכו לבצע בזמן מוגבל.

    רישיון קבורה

    במידה ובן המשפחה נפטר בבית החולים, האישורים הנדרשים לקבורה הם תעודת פטירה שניתנת על ידי צוות בית החולים ותעודת זהות של הנפטר. עם התעודות יש להגיע למשרד הקבלה והשחרור של בית החולים, שם יינתן לבן המשפחה רישיון הקבורה.

    במידה והפטירה אירעה בבית או ברחוב, נדרשת הודעת פטירה מקורית. הודעה זו ניתנת בשלושה עותקים על ידי רופא מד"א אשר קבע את המוות. כמו כן, נדרשים הדו"ח של מד"א ותעודת זהות או צילום של תעודת זהות של הנפטר. במקרים חריגים, בהם סיבת המוות איננה ברורה, יש להצטייד גם באישור משטרה המעיד על היעדר חשד פלילי. עם התעודות יש להגיע למדור רישיונות קבורה בלשכה המחוזית של משרד הבריאות, באזור המגורים, שם יינתן רישיון הקבורה איתו עליכם לגשת למשרדי החברה קדישא לצורך קביעת סידורי הלוויה.

    חברה קדישא

    לאחר שיש בידיכם רישיון קבורה, עליכם לפנות לחברה קדישא. עולים חדשים מתבקשים לעתים להביא גם תעודת לידה של הנפטר ושל אמו כדי להוכיח את יהדותם. חברה קדישא היא הגוף הרשמי בישראל המוסמך לטפל בנושאי הקבורה ויש לתאם עמה את מקום הקבורה ואת מועד ההלוויה.

    מועד ההלוויה יהיה בהתאם ללוח הזמנים של חברה קדישא, תוך ניסיון להתחשב בבני המשפחה. בקביעת מועד ההלוויה יש לקחת בחשבון את הזמן הנדרש להודעה לאנשים.

    אם יש לכם חשש כי לא יגיע ללוויה מניין (עשרה גברים מעל גיל 13) וחשוב לכם לומר תפילת קדיש על הנפטר בררו אם תוכל החברה קדישא לדאוג למניין. אם משפחתכם הינה משפחת כהנים חשוב כי תיידעו בכך את אנשי החברה קדישא מראש עקב חוקי הלכה ייחודיים לקבוצה זו.

    העברת הנפטר ממקום הפטירה לשמירה בקירור

    הביטוח הלאומי מממן את העברת הנפטר לשמירה בקירור  ללא תשלום בכל שעות היממה, כולל בשבתות וחגים.

    כיצד מתבצעת ההעברה?

    • העברת הנפטר בשעות העבודה הרגילות: בימים ראשון עד חמישי בשעות 8:00 עד 16:00 ובימי שישי וערבי חג בשעות 8:00 עד 13:00 – מתבצעת על ידי חברת הקבורה.
    • לאחר שעות העבודה הרגילות (כולל בשבתות וחגים) – ההעברה מתבצעת באמצעות פנייה למוקד לפינוי נפטרים של המשרד לשירותי דת שמספרו 0120*

    הלוויה

    חברה קדישא אחראית להעביר את הנפטר מבית החולים לבית הלוויות. במידה והקבורה היא בעירו של הנפטר היא תבוצע ללא תשלום.

    במידה ובן המשפחה הנפטר נקבר בבית עלמין פעיל, בעיר מגוריו, עלות הקבורה ממומנת על ידי הביטוח הלאומי. קבורה בחלקת קבר בבית עלמין שאינו פעיל (בד"כ בית קברות שלא נותר בו מקום ועל כן נפתח אחר במקומו) כרוכה בתשלום. גם עבור בקשה מיוחדת, כמו קבורה ליד בני משפחה שנפטרו בעבר, חברה קדישא תגבה סכום גבוה יותר.

    לפני הלוויה יוזמן אחד מקרובי המשפחה לזהות את גופת הנפטר על מנת לאשר באופן מוחלט את זהותו של הנפטר. המשפחה תחליט מי יישלח למשימה הקשה רגשית של זיהוי הנפטר.

    עליכם, המשפחה הקרובה, גם לתכנן מראש מי יישא את ההספדים בבית הלוויות ולהודיע לדוברים ולדוברות מוקדם ככל האפשר, על מנת שיוכלו להקדיש לזה זמן.

    ניתן להתחיל את מסע הלוויה מהבית או מבית ההלוויות שבבית הקברות.

    במידה ותחליטו כי הלוויה תתחיל מהבית תזדקקו לשירותים בתשלום של החברה קדישא בהובלת הגופה מהבית לבית הקברות. חשוב לזכור להודיע מהיכן הלוויה מתחילה בכדי שאנשים ידעו להיכן להגיע. חשוב גם לקחת בחשבון את המרחק הצפוי ממקום ההספד ועד מקום הקבר. לעתים מדובר במרחק לא קצר ואנשים מבוגרים או חולים יצטרכו הסעה עד אזור הקבר.

    בגדים:

    כדאי להיערך להלוויה בהתאם למזג האוויר: בחורף כדאי לקחת בגדים חמים ומטריות, היות והלוויה כרוכה בעמידה ממושכת ללא תנועה. בקיץ, יש לקחת כיסוי ראש נגד השמש ובקבוקי מים. אם צפויים להגיע אנשים זקנים או חולים כדאי לקחת כיסאות מתקפלים ולהציבם ליד הקבר.

    הלוויות מלוות גם בפרץ רגשות ובבכי, לכן כדאי להצטייד בחבילת טישיו או במשקפי שמש כהים. כמו כן כדאי להצטייד בכיפות לגברים ובמטפחות או כובעים לנשים.

    יושבים שבעה

    כדאי לחשוב מראש באיזה בית האבלים ישבו שבעה. הנוהג הוא לשהות בבית האבלים במשך שבעה ימים שלמים כולל ארוחות ושינה. בנוסף, אם הנכם מצפים למספר רב של מנחמים יש להתחשב בגודלו של הבית. יש לשקול גם את מיקום הבית כדי להקל על מרבית האנשים הצפויים לבקר.

    אל הדירה שנבחרה צריך להביא נרות נשמה, כסאות, ואם ייערכו שם תפילות, גם ספר תורה, סידורי תפילה וכיפות. יש לסדר את הדירה ולפנות ממנה רהיטים מיותרים ודברי ערך שיכולים להינזק, וכן יש להכין מושבים נמוכים לאבלים. בבתי אבל נהוג גם לכסות את המראות ואת מכשירי הטלוויזיה.

    מודעות אבל בעיתונות או על גבי לוחות מודעות מבוצעות על ידי בתי דפוס, המספקים את השירות באופן מיידי. רובם גם מספקים שירות של הדבקת המודעות תמורת תוספת תשלום. אפשר גם ליצור מודעות במחשב הביתי. לפני הכנת המודעות, חשבו כמה מודעות דרושות לכם ואיזה נוסח אתם מבקשים שיופיע במודעה. חשוב לרשום את הכתובת בה יושבים שבעה.

    בתום השבעה

    עם תום השבעה וכן כעבור 30 יום מהפטירה נוהגים לעלות לקבר הנפטר. ישנם מנהגים שעל פיהם מקימים את המצבה ביום השלושים, וישנם מנהגים בהם מקימים את המצבה רק ביום השנה.

    הקמת המצבה

    מקובל להחליט עם קרובי המשפחה על אופי המצבה וכיתוב אשר יהלום את אישיות הנפטר.

    כדאי לדעת כי קיימים פערי מחירים בין בתי העסק שמתמחים במצבות, ולכן כדאי להשוות מחירים לפני קבלת ההחלטה.

    בכל מקרה מומלץ  במידת האפשר להיעזר ולחלק את המשימות בין בני המשפחה או מכרים.

    כדאי לדעת

    "צהר לאבלים"– ארגוני רבני צהר מעמיד לרשות משפחות האבלים, ליווי-הדרכה-תמיכה, לקראת הלוויה, במהלכה ואחריה. למידע אודות השירות – לחצו כאן

    לפרטים בנוגע למענק פטירה לחצו כאן

    פורסם: 25.4.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)
    מוות

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן