יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    על הדבש ועל העוקץ

    הדבש הוא מוצר מזון בעל מרכיבים חיוניים, אך, מכיל כמות גבוהה של סוכר וריכוז נמוך של מינרלים וויטמינים

    עודכן לאחרונה:27/07/22

    דבורת הדבש היא חרק חברתי. הדבורים העמלות בכוורת במהלך חייהן, מייצרות מספר תוצרים המשמשים אותן למזון, לבנייה ולשמירה על הכוורת. תוצרי הכוורת משמשים גם את בני האדם כחלק ממגוון המזונות וכן בתוספי תזונה לאור מרכיביהם הייחודיים.

    אז מהם אותם תוצרים ומדוע מיוחסים להם יתרונות גדולים?

    תוצרי הדבורים בכוורת

    הדבש הוא אחד הממתיקים העתיקים ביותר בכדור הארץ. האדם גילה את הדבש עוד בתקופה הפרהיסטורית, כאשר ישנן עדויות, כמו ציורי קיר במערות ממקומות שונים בעולם, שעוד בתקופה הנאוליתית השתמש האדם בדבש ומוצריו. הדבורים מייצרות את הדבש מצוף שהן אוספות מפרחים. הצוף הטרי הוא נוזל מימי, שקוף ומתקתק. הרכבו הכימי תלוי במספר גורמים: סוג הצמח, תנאי מזג האוויר, סוג הקרקע והמיקום הגאוגרפי. מסוגים שונים של צוף ייווצרו סוגים שונים של דבש. הצוף מורכב בעיקר ממים וסוכר – הדבש מופק על ידי הפיכתו של הצוף לתמיסה רוויה ומרוכזת. בתהליך אנזימתי מומר הסוכרוז (דו סוכר) לגלוקוז ופרוקטוז (חד סוכרים). ריכוז הסוכר גבוה וישנה נוכחות של מי חמצן, ליזוזים, פוליפנולים וחומרים נוספים היוצרים תנאים שמאפשרים פעילות אנטי בקטריאלית ומקנים לו תכונות שימור מפני חיידקים ופטריות.

    הרכב הדבש תלוי בכמה גורמים, החשוב ביניהם הוא מקורו, כלומר, הרכב הצוף ממנו נוצר. בדבש נמצאים כ–181 חומרים שבודדו, העיקריים בהם:

    • סוכרים: חד סוכרים (בעיקר פרוקטוז וגלוקוז) המהווים כ-80% – 85% מתכולת הדבש.
    • תכולת המים: בדרך כלל כ–17%.
    • כמות זניחה של ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו, אנזימים, חומצות אורגניות ונוגדי חמצון.

    התכולה הנמוכה של המים והתכולה הגבוהה של הסוכרים מקנים לדבש תכונות בקטריוטיסטיות (חומר המעכב ריבוי של בקטריות אך לא הורג אותן).

    מזון מלכות – הדבר האמיתי?

    מזון מלכות מופק על ידי הדבורים באופן שונה מהדבש. תמיסה זו מכילה פחות סוכר מאשר בדבש אך היא עשירה בחלבונים, חומצות והורמונים. מזון המלכות מזין את כלל זחלי הדבורים לתקופה של 3 ימים בעוד שהמלכה מוזנת במזון המלכות כל חייה. מזון המלכות מוצג פעמים רבות כמזון על (סופר פוד) וכתרופת פלא, אך למעשה לא נמצאו מחקרים אשר מאמתים השערה זו.

    מזון המלכות מכיל כ-65% מים, כ-12.5% חלבון, 11% סוכר ו–5% חומצות שומן .

    יש לשים לב, כי לרוב מזון המלכות בשווקים מעורבב עם דבש בכדי להתגבר על טעמו המריר.

    פולן

    פולן (אבקת פרחים) נאסף על ידי הדבורה במהלך איסוף הצוף. גרגירי הפולן הינם מקור עשיר לחלבון ומהם מקבלות הדבורים את החלבון הדרוש להן. בנוסף, הפולן הינו בעל פעילות אנטיביוטית.

    פרופוליס

    מקור הפרופוליס הוא חומר הנאסף על ידי הדבורים משרפים, מתפרחות, מעלים, ומחלקי פירות של צמחים שונים בעיקר עצים ושיחים. הפרופוליס משמש בעיקר לאיטום סדקים וחורים בקן הטבעי או בכוורת בנויה, וכחומר אנטי-בקטריאלי ואנטי-ויראלי. באירופה ובארצות הברית הפרופוליס מוכר כתוסף מזון או כתרופה עממית מצמחים.

     לאכול או לאכול?

    הדבש הוא מוצר טבעי עם תכונות רבות שימושיות לבני האדם. הוא מקובל ונמצא בשימוש באופן נרחב כמזון וכתרופה עממית מזה דורות, בכל המסורות והתרבויות גם העתיקות וגם המודרניות. הרכב הדבש יכול להשתנות באופן משמעותי בהתאם למקור הצמחי שלו, לזני הדבורים, לאופן איסוף הצוף ולתנאים בכוורת.

    יחד עם תכונותיו הטובות של הדבש, הדבש עלול להיות מסוכן, ולהכיל חיידקים ומזהמים, כגון קלוסטרידום בוטולינום, ולכן לתינוקות מתחת לגיל שנה אין לתת דבש ו/ או תוצרי כוורת.

    אמנם לדבש יש יתרונות והוא אכן עדיף על פני ממתיקים סינתטיים וסוכרים מזוקקים, אך זוהי אינה הוכחה לכך שהוא בריא. האינדקס הגליקמי של הדבש נמוך בהשוואה לזה של סוכר לבן, אך הוא מכיל כמות פחמימות גבוהה. בנוסף, ישנן סברות על כך שדבש מיטיב עם סוכרתיים, אך למעשה עבור חולי סוכרת אין שום יתרון משמעותי באכילת דבש על פני סוכר.

    ריכוז המינרלים והוויטמינים בדבש נמוך ביותר, לכן דבש אינו יכול לשמש כמקור לוויטמינים ומינרלים לאדם.

    יש לזכור כי הדבש הינו מוצר מזון בעל מרכיבים חיוניים, יחד עם זאת, מדובר במוצר המכיל כמות גבוהה של סוכר ויש להתייחס אליו ככזה למרות הסגולות המיוחסות לו. ניתן לשלב אכילת תוצרי כוורת נוספים בתפריט מאוזן  אך יש לזכור שסוכר הינו סוכר גם אם נקרא אחרת.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

     

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן