יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    ניוון המקולה ופגיעה בכושר הראייה

    המקולה הוא אזור במרכז רשתית העין בו נמצא ריכוז גבוה ביותר של תאי ראייה. פגיעה באזור זה גורמת לבעיות ראייה ולעיוורון (לא מוחלט) בגיל מבוגר

    עודכן לאחרונה:06/03/24

    מקולה (הכתם הצהוב) הינו אזור במרכז רשתית העין שבו נמצא ריכוז גבוה ביותר של תאי ראייה האחראים על הראייה החדה, על ראיית פרטים ועל ראיית צבעים.

    ניוון המקולה (AMD, Age Related Macula Degeneration)

    פגיעה באזור זה (מקולה) בעין גורמת לבעיות ראייה ולעיוורון (לא מוחלט) בגיל המבוגר, בעיקר בעולם המערבי.

    ניוון מרכז הרשתית נגרם כתוצאה מניוון המקולה, מה שפוגע ביכולת העין לקלוט את הפרטים העדינים של התמונה הנכנסת אל העין (מה שהאדם רואה) ומתבטא באובדן הדרגתי של הראייה המרכזית בעין אחת או בשתיהן.

    אצל כ–90% מהסובלים מניוון המקולה, המחלה מופיעה בצורה "יבשה" שגורמת להתנוונות ולירידה אטית של חדות הראייה. בדרך כלל, החולה אינו מבחין כמעט בהפרעות בראייה.

    רק כ–10% מהחולים סובלים מהצורה ה"רטובה" של התופעה שגורמת להרס מהיר של תאי רשתית העין וכתוצאה מכך לירידה מהירה בחדות הראייה.

    מהם הסימנים לניוון המקולה?

    המחלה אינה מלווה בכאב כלשהו אלא בהפרעות ראייה בלבד.
    בצורתה ה"יבשה", החולה מרגיש שראייתו מטשטשת, קווים ישרים יראו עקומים ושבורים, וכן חלים שינויים בחדות הראייה שלעתים קרובות גורמים לחרדה. כשמופיעים סימנים אלה יש לגשת מיד לבדיקה אצל רופא העיניים. אבחון של המחלה וטיפול בה בשלביה ה"יבשים" יכול לשמר חדות ראייה טובה יחסית.

    מי נמצא בסיכון גבוה לניוון המקולה?

    הגורמים העיקריים להתפתחות המחלה הם:

    1. גיל- אנשים מעל גיל 60.

    2. מגדר– נשים חשופות למחלה יותר מגברים.

    3. גורמים תורשתיים בתוך המשפחה.

    4. משקל יתר.

    5. עישון.

    דרכים לצמצום הסיכון לחלות בניוון המקולה

    ניתן לצמצם את הסיכון לחלות בניוון המקולה באמצעות הימנעות מעישון ושמירה על משקל תקין בעזרת תזונה נכונה הכוללת דגים וירקות בעלי עלים ירוקים; שמירה על לחץ דם תקין והתמדה בפעילות גופנית המותאמת למצב הבריאות הכללית של כל אחד ואחד.
    שימוש מאומץ בעיניים בזמן קריאה או צפייה בטלוויזיה אינם תורמים להתפתחות המחלה.

    הטיפול בניוון המקולה

    במחלה ה"יבשה" אין טיפול יעיל, אולם לאחר אבחון המחלה רצוי לשמור על אורח חיים בריא, ונמצא שנטילת ויטמינים, חומרים נוגדי חימצון ואבץ, עשויה להאט את קצב התפתחות המחלה (אם לוקחים בהמלצת רופא העיניים מהוויטמינים הללו יש לדווח על כך לרופא המשפחה, כדי שלא יהיה מצב של ניגודים בין התרופות לבין הויטמינים).
    כדי למנוע את התפתחות המחלה מהסוג ה"רטוב" חשוב לבקר אצל רופא העיניים כל שלושה-ארבעה חודשים. במחלה ה"רטובה" הטיפול מתבצע באמצעות קרני לייזר.
    כמו כן, מומלץ לבצע בדיקה עצמית. מרכיבים את המשקפיים לראייה למרחק, עוצמים כל פעם עין אחת ובודקים אם הקווים הישרים שאני מסתכל עליהם עדיין נראים ישרים. אם התשובה שלילית יש להקדים את הביקור אצל רופא העיניים.

    ההשלכות התפקודיות בבית ובחוץ והמלצות מעשיות להתמודדות עם הקשיים התפקודיים

    טבלה בנושא השלכות תפקודיות בבית ומחץ לבית והמלצות לפתרון. בבית- הבעיה: קשיים בראיית פרטים קטנים, המלצה: שימוש בזכוכית מגדלת בעוצמה שתומלץ על ידי מומחה לראייה נמוכה; הבעיה קשיים בקריאת אותיות דפוס קטנות, המלצה: כתיבה בטוש עבה וכתב גדול על נייר צהוב; הבעיה: קושי בזיהוי תווי פנים והבעות, המלצה: איון מונחה על ידי מומחה בשיקום; הבעיה: היווצרות "חרים שחורים" והעילמות חלקים מפריט שמביטים בו, המלצה: שימוש באמצעים אופטיים המורכביםעל המשפקיים. בחוץ - הבעיה: קושי בזיהוי פני אנשים, המלצה: הרכבת משקפי הראייה התאימים ביותר ; הבעיה: קושי בראיית פרטים על שילוט רחוב, המלצה: שימוש במשקפי שמש בעלי תכונות לסינון האור והגברת הניגויות

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פרסום: 25.4.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן