יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הפסיכולוגיה של הכאב

    הטיפול הפסיכולוגי עוסק בפיתוח מיומנויות להתמודדות עם הכאב ומשלב מגוון טכניקות בהן דמיון מודרך ומיינדפולנס

    עודכן לאחרונה:15/05/23

    סובל מכאב? אתה בהחלט לא לבד… הכאב הכרוני הוא חוויה שכיחה ביותר, ששיעור הופעתה נמצא בעלייה מתמדת לאורך השנים האחרונות. הכאב משפיע על ההתנהלות שלנו במשפחה, בזוגיות, בחברה ובמקום העבודה. אנשים הסובלים מכאב כרוני חווים פגיעה משמעותית באיכות החיים, בתפקוד היומיומי, בתפקודי הפנאי וכמובן במצב הרוח. הם גם נמצאים בסיכון גבוה לפתח דיכאון וחרדה ובמשך הזמן גם פגיעה בדימוי העצמי ובתחושת המסוגלות. חוסר הבהירות בנוגע לאבחנה הרפואית או לטיפול בה מעורר תחושות של כעס וחוסר אונים. לכך מצטרפת השיפוטיות והביקורתיות מצד הסביבה, שברובה איננה מוצדקת, ולעתים גם תחושת חוסר האמון שמתבטאת באמירות מסוג "אתה מגזים", "הכל בראש שלך", "זה על רקע נפשי" ועוד. התחושה שאף אחד אינו מסוגל להבין את עוצמת הכאב היא מרכזית בחוויה של המטופל ורק מעצימה את תחושת הבדידות והפגיעות.

    מחקרים שונים מצאו כי המצב הנפשי של האדם ואירועי חיים לוחצים עמם הוא מתמודד במקביל לכאב (לפני או אחרי התפרצותה של תסמונת הכאב) כמו גירושים, פיטורים ואפילו אירועים משמחים כמו חתונה או לידה, עשויים להשפיע על חוויית הכאב (מבחינת עוצמה ותדירות) ועל אופן ההתמודדות מולו. כך, למשל, נמצא שדחייה חברתית וכאב פיזי דומים לא רק בהיותם חוויות שמקדמות חרדה אלא גם בייצוגים שלהם במוח. במחקר FMRI (שיטת דימות מוחי שמשמשת למדידת פעילות של אזורים שונים במוח בעת ביצוע מטלות שונות) נמצא כי בקרב אנשים שחוו דחייה ופרידה מבן הזוג נצפתה פעילות מוחית באותם אזורים מוחיים בהם נצפתה פעילות מוחית בתגובה לעוררות של כאב פיזי.

    תמיכה חברתית והתמודדות עם כאב

    הניסיון הקליני והספרות המדעית מלמדים אותנו כיצד משתנים רבים מסייעים בהתמודדות עם הכאב, אחד מהם קשור לתמיכה חברתית. חוקרים מאוניברסיטת וירג'יניה ערכו ניסוי במהלכו אישה קיבלה זרמים חשמליים ברגלה בשלושה מצבי ניסוי: כשהיא לבדה, כאשר נסיין אוחז את כף ידה, ופעם אחת כאשר בן זוגה אוחז את כף היד. בסורק חשמלי נבדקה עוצמת התגובה והעוררות של האזורים במוח. תוצאות הניסוי הדגימו שכאשר הכאב ניתן ללא תמיכה כלל, האזורים במוח שאחראים על כאב ושאחראים על התרעת סכנה נדלקו בעוצמה הגבוהה ביותר. כאשר הכאב ניתן בתמיכה של יד מצד הנסיין, אזורי הכאב במוח נדלקו בעוצמה מופחתת וכאשר הכאב ניתן בתמיכה של יד מבן הזוג של הנבדקת, האזורים במוח שאחראים על כאב ועל התרעת הסכנה נדלקו בעוצמה הפחותה ביותר. מסקנת המחקר הצביעה על כך שתמיכה מאנשים קרובים מסייעת בהתמודדות עם הפחד מסכנה כמו גם עם חוויית הכאב.

    גישה טיפולית אינטגרטיבית

    הטיפול באנשים עם כאב כרוני נועד לתת כלים להתמודדות עם הפחתת הכאב, לצד התייחסות ליכולת לחזור לתפקוד מרבי ומיטבי. חשוב לזכור שלא בהכרח ניתן להעלים את הכאב, אבל ניתן לתת לאדם את היכולת לחיות ולתפקד עם הכאב באופן גמיש ומסתגל. מטרת הטיפול היא לחזק את המטופל ולסייע לו לאתר אפשרויות חדשות, על מנת להגיע לאיכות חיים הקרובה ככל האפשר לזו שהייתה לו לפני הופעת הכאב. הגישה הטיפולית המומלצת היא אינטגרטיבית ומשלבת כלים טיפוליים מגישות שונות, בהן הגישה הדינמית קצרת המועד והגישה הקוגניטיבית התנהגותית. הטיפול הפסיכולוגי עוסק בפיתוח מיומנויות להתמודדות עם הכאב ומשלב טכניקות לדמיון מודרך, היפנוזה, מיינדפולנס (תהליך פסיכולוגי של הבאת תשומת לב לא שיפוטית לחוויות המתרחשות בהווה), טכניקות להסחת דעת ועוד, המאפשרות למטופל לחזור לאורח חיים מתפקד בתחומי החיים השונים למרות הכאב. הגישה הפסיכולוגית מתייחסת לפער בין המטרות של המטופל (כמו שיכוך הכאב) לבין המשאבים הפיזיים והרגשיים שעומדים לרשותו. הפער יוצר מצב של דחק (stress) ומטרת הטיפול להפחית את הדחק דרך התאמת המטרות של המטופל והפחתת המצוקה הנלווית לכאב והרחבת המשאבים והיכולות של המטופל להתמודד עם הכאב על השלכותיו השונות.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן