יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    תסמונת CRPS: תקלה במערכת העצבים

    מהי תסמונת CRPS ומהן דרכי הטיפול בה?

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    שלומית, בת 30, הגיעה אליי כואבת ונואשת. שנה וחצי חלפה מהתאונה שבה נפגעה רגלה השמאלית ומאז היא לא ידעה רגע של מנוחה. יום ולילה היא סובלת מכאב נורא ברגל הפגועה; כל מגע קל כואב כמו קידוח בעצב שן חשוף. חייה נהפכו למסע אין-סופי בין רופאים, מרפאות ובתי חולים, אך עד כה לא נמצא מענה לכאביה. גרוע מכך: הצילומים והבדיקות המקובלים לא הצביעו על בעיה כלשהי, ולכן רבים מאנשי המקצוע כלל לא האמינו לה שסבלה אמיתי. רק באחרונה היא זכתה סוף סוף לאבחון: תסמונת CRPS- Complex Regional Pain Syndrome.

    מה זה תסמונת CRPS?

    CRPS  היא תסמונת כאב שמופיעה בגפיים ומאופיינת קודם כל בכאב חריג בעוצמתו ביחס לפגיעה שגרמה לו. המכה שספגה שלומית, לדוגמה, לא הייתה אמורה, לכאורה, לגרום לכאב חזק כל כך, למשך זמן כה רב. על פי מחקרים, מדובר בכאב הדומה בעוצמתו לכאב של יולדת בלידה ראשונה, או לכריתה של האצבע המורה, עתירת העצבוב, בכף היד. אלא שהכאב של ה- CRPS הוא תמידי, בלתי נגמר, וסיבותיו עלומות. התסמונת נדירה ובכל שנה מזוהים בעולם 20 מקרים חדשים לכל 100 אלף בני אדם.

    כיצד מאבחנים את תסמונת CRPS ומהם התסמינים לתופעה?

    הקושי באבחון ובאפיון יצר בלבול לא קטן בהגדרת התסמונת לאורך ההיסטוריה. למעשה, היא תוארה כבר בשנת 1864 על ידי הלורד מיטצ'ל וייל, שטיפל בפצועים ממלחמת האזרחים של ארצות הברית. בהמשך הוענקו לה שמות מגוונים בארצות שונות ובקרב רופאים מתחומים שונים, אך רק ב-2003, בכנס מומחים מיוחד שנערך בבודפשט ניתן השם  CRPS.

    בין התסמינים צוינו, בנוסף לכאב, תופעות רבות ומשונות למדי, שלכאורה אינן קשורות זה בזו: הפרעות בזרימת הדם המתבטאות בשינויי צבע וחום שעשויים להתחולל בתוך דקות; הפרעות בהזעה– הזעת יתר או הזעה מופחתת; בצקות; עור מבריק; שינויים בצורת הרקמה, כמו צמיחה מוגברת או מופחתת של שיער ו/ או של ציפורניים; וכמו כן, על פי רוב נצפית גם הפרעה משמעותית לכושר התנועה: חולשה, רעד, תנועות בלתי רצוניות, התכווצויות שרירים ואף דיסטוניה (תנוחה קבועה ובלתי רצונית של האיבר) – תופעות המזכירות לעתים מצב של פגיעה מוחית.

    מהו הגורם לתסמונת CRPS?

    התסמונת תוארה והוגדרה בפירוט רב, אך עדיין נותרה בעינה התעלומה: מה גורם לה? המפתח לפתרון מצוי ככל הנראה במורכבות הרבה ובטווח הרחב של תופעות הקשורות בה. מגוון התסמינים ואופיים הביאו את החוקרים למסקנה שלא מדובר בתופעה מקומית בגפה הפגועה, אלא בתקלה במנגנון הוויסות המרכזי. במלים אחרות: תקלה במוח ובמערכת העצבים המרכזית גורמת לשיבוש גורף במידע המגיע מאזור הפגיעה בפקודות המגיעות אליה.

    על פי ההבנה שהתפתחה בשנים האחרונות, ניתן לדמות את הכאב הבלתי פוסק שחווים נפגעי CRPS למערכת אזעקה שהתקלקלה: הגלאים (קולטני התחושה) הפזורים בגוף קולטים מידע ומעבירים אותו באמצעות כבלים (עצבים) אל מרכז הבקרה (המוח), שמגיב על המידע ושולח בחזרה הנחיות. כשהמערכת תקינה, היא מגיבה למשל על "פריצה" (פצע) באמצעות "אזעקה" (כאב) – מנגנון הגנה חיוני, שבלעדיו לא ניתן לחיות. אך, במצב של CRPS האזעקה מופעלת גם אם לא התרחשה פריצה כלל, או ממשיכה לפעול במלוא העוצמה לאחר ש"הגנב" כבר הסתלק מזמן.

    מהן דרכי הטיפול בתסמונת CRPS?

    ההבנה המתוארת לעיל שינתה את כל ההתייחסות של הרפואה ל-CRPS וחוללה מהפכה בדרכי הטיפול. בעבר, היו מקרים שאנשים היו מוכנים אפילו לקטוע את הגפה כדי להשתחרר מהכאב, אבל היום ברור שהדבר אינו עוזר: הכאב, שמקורו במוח, יימשך בגדם, או יהפוך לכאב רפאים באיבר שאיננו. שיטת הטיפול החדשה נושאת אופי שיקומי ורב-תחומי: שילוב של משככי כאבים, טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, דמיון מודרך, ביופידבק וטיפול פסיכולוגי תמיכתי– במטרה לשחזר באופן מלא את תפקודו של האיבר הפגוע, או לבנות מחדש את "הקובץ" שהשתבש במוח. האבחון המוקדם הוא קריטי, והתערבות טיפולית נכונה בשלבים הראשונים מביאה לריפוי מלא בכ-75% מהמקרים. אך, גם מטופלים שאינם מחלימים לומדים להתמודד עם הכאב ולהמשיך את חייהם.

    כך, למשל, שלומית, שסיימה את שלב הטיפול האינטנסיבי ונמצאת במעקב, מספרת שלמדה לא לוותר לכאב ולחיות אתו. היום היא עובדת, מתחילה ללמוד מקצוע חדש שמתאים ליכולותיה, ואף מתכננת להיכנס להיריון. המקרה שלה, ומקרים רבים אחרים, מוכיחים שעם אבחון נכון וטיפול שיקומי ספציפי, כוללני, אפשר לחיות חיים מלאים גם עם  CRPS

    הכותב הוא מייסד מכון הכאב בבית החולים השיקומי רעות בתל אביב, מומחה ברפואה פיזיקלית ושיקום, מומחה ברפואה לשיכוך כאב

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 6 בינואר 2016 

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן