יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    בידוד בלי בדידות

    הבידוד אליו נשלחים בגלל הקורונה עלול להשפיע גם על המצב הנפשי. כדאי להיערך מראש עם ציוד בסיסי וציוד לשעות הפנאי וחשוב לשמור על קשר עם המבודד

    עודכן לאחרונה:09/08/23

    בעקבות התפשטות וירוס הקורונה, נשלחים יותר ויותר אנשים לבידוד. בתקופת הבידוד הם נדרשים להיסגר בחדר למשך תקופה של 14 ימים ולא לבוא במגע עם אף אחד, גם לא עם בני משפחתם הקרובים.

    מצב זה של בידוד פיסי עלול להיות קשה מאוד לכל אדם אך קשה במיוחד עבור ילדים וקשישים. הבידוד, שמזמין איתו גם בדידות, עלול להשפיע על מצבם הרגשי של המבודדים ומומלץ מאד להיערך מראש לתקופה הזו.

    ראשית כדאי לשוחח עם האדם העומד להיכנס לבידוד. לוודא שהוא מבין את המשמעויות הרבות שיש למהלך זה. לוודא שהוא מבין שהוא לא יוכל להתראות עם האנשים שהוא רגיל לראות יום-יום, שהוא לא יוכל להגיע למקומות בהם הוא רגיל לשהות יום-יום. ושעל הרבה מהפעילויות אותן הוא רגיל לבצע, הוא יצטרך לוותר.

    חשוב להקשיב לו, לתת מקום לכל מנעד הרגשות שהבידוד יכול להביא איתו: עצב, חרדה, דאגה, כעס, חוסר אונים, תסכול. יחד עם זאת זו יכולה להיות הזדמנות גם להקלה, שלווה, התמודדות עם אתגר.

    בשלב הבא חשוב להיערך לתקופת הבידוד מבחינה פרקטית: לוודא שיש לאדם מספיק ביגוד, מצעים, עזרים שבהם הוא משתמש יום-יום (משקפיים, תרופות, תאורת חירום, מטען לטלפון סלולרי, אם יש אפשרות אז כדאי אולי לחבר גם טלפון קווי בחדר שבו ישהה המבודד וכו'…). מעבר לארוחות מבושלות שיוגשו לאדם בזמן הבידוד כדאי גם שיהיה בחדר מזון יבש, קופסאות שימורים, בקבוקי שתייה.

    לבסוף כדאי לחשוב עם אותו אדם על דרכים בהן הוא יכול להעביר את הזמן הרב העומד לרשותו במהלך הבידוד.

    במידה וישנם תחביבים שניתן לקיים אותם במהלך התקופה הזו, כדאי להכין מראש ציוד עבורם. למשל: ציוד לריקמה או לציור, הרכבת פאזלים וכל דבר שמעניין את אותו אדם ויכול להפיג את השעמום.

    מחשב וטלוויזיה: במידת האפשר כדאי שיהיה בחדר מחשב עם חיבור לאינטרנט ולטלוויזיה. הדבר יאפשר לאותו אדם גם ליהנות מתכנים שמעניינים אותו וגם להרגיש פחות מנותק שכן הוא יוכל להישאר מעודכן במה שמתרחש מחוץ לחדר.

    חומרי קריאה: במידה והאדם אוהב לקרוא, חשוב להכין מספיק חומרי קריאה לתקופת הבידוד. ניתן להביא ספרים ולקנות ירחונים בנושאים שונים ומגוונים.

    דרך נוספת להפיג את תחושת הבדידות היא לקיים שיחות וידאו. כיום בכל טלפון ניתן לקיים שיחת וידאו שבה שני הצדדים רואים אחד את השני. חשוב לוודא לפני הכניסה לבידוד שהאדם יודע להוציא שיחת וידאו מהטלפון שלו ולענות לשיחת וידאו נכנסת.

    משחקי קופסה ליחיד: ישנם מגוון של משחקי קופסה המתאימים לשחקן יחיד שיכולים למלא את השעות הרבות של הבידוד.

    כתיבה: ניהול יומן אישי יכולה להיות דרך נוספת להפיג את השעמום ובנוסף, הכתיבה יכולה להוות כלי להתמודדות עם הרגשות השונים שמציפים את האדם בתקופה זו. כתיבת היומן יכולה להוות בהמשך מזכרת שתלווה אותו.

    טקסים משפחתיים: אמנם לא ניתן להיפגש עם האדם השוהה בבידוד, אך ניתן לחשוב על דרכים אחרות ויצירתיות ליצירת קשר. למשל החלפת מכתבים מתחת לדלת. אם ישנם ילדים אז ניתן לסכם מראש על "שפה סודית" של דפיקות בדלת, במידה ויש חלון ניתן להכין שלטים ולהראות אותם לאדם המבודד מעבר לחלון הסגור.

    חשוב לקחת בחשבון שתקופת הבידוד היא תקופה קשה עבור האדם המבודד אבל לא רק. גם בני המשפחה שאינם נמצאים בבידוד דואגים ומתגעגעים. חשוב להיות ערים גם לצרכים שלהם. לאפשר לכל אחד מבני המשפחה להביע את הדאגה ואת מגוון הרגשות שיכולים לעלות. אפשר להציע להם לכתוב או לצייר (בעיקר אם מדובר בילדים אבל לא רק) מכתבים וציורים עבור אותו אדם שנשלח לבידוד, או עבור עצמם כדרך התמודדות.

    לסיום, חשוב מאד לשמור על כללי הזהירות וההיגיינה ולהימנע ככל הניתן מהידבקות בווירוס הקורונה, אך אם קרה ואתם או יקירכם נשלחתם לבידוד אפשר וכדאי להיערך לכך על מנת להעביר את התקופה הזו על הצד הטוב ביותר

    פורטל החירום הלאומי

     

    פורסם: 15.3.2020

    (תמונה להמחשה unsplaas)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן