בשנים האחרונות, התפשטו בישראל תופעות שונות של פגיעה בצרכנים שהם אזרחים ותיקים, באמצעות שיחות טלמרקטינג אגרסיביות, הצגת מצג שווא זכאות למתנה/ זכייה בעלות דמי משלוח כשבפועל הצרכן נאלץ לשלם על המוצר אלפי שקלים, הצגת מצגי שווא בדבר חובות למועדוני צרכנות, הבטחות שווא להלוואת בתנאים נוחים, איתור חשבונות אבודים ועוד.
לפי נתוני הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בתקופת הקורונה אף נרשמה עלייה ניכרת בתיקי החקירה אודות מקרי עושק ועוקץ, נוכח ניסיונות של גורמים עברייניים לנצל את מצוקתם של אזרחים ותיקים ואוכלוסיות מוחלשות.
על מנת למגר את התופעה אישרה הממשלה (ב-18.10.2020) תוכנית חירום לחיזוק המאבק נגד עוקץ וניצול צרכנים אזרחים ותיקים. התוכנית שאושרה כוללת קידום תיקוני חקיקה שונים לחיזוק האכיפה הפלילית, לחיזוק האכיפה המנהלית, לחיזוק כוח הצרכן, ועוד.
כמו כן כוללת התוכנית הפעלת ערוץ ייעודי של המשרד לשוויון חברתי במוקד 8840* למתן מענה לפניות בנושא של ניצול כלכלי של צרכנים שהם אזרחים ותיקים.
(תמונה להמחשה unsplash)