יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    רפלקסולוגיה וטיפול בסרטן השד

    טיפול רפלקסולוגי בחולות סרטן השד ניתן לצד הטיפולים הקונבנציונאליים ומסייע בהפחתת סימפטומים הקשורים למחלה ולטיפולים בה

    עודכן לאחרונה:21/05/23

    סרטן השד הוא מצב בו קיימת צמיחה לא רגילה של תא צינוריות החלב (שם מרבית המקרים של סרטן השד מתפתחים) או אונות השד. נשים וגברים עלולים לחלות בסרטן השד אך, הוא נפוץ הרבה יותר בקרב נשים מאשר גברים. הבדיקה השכיחה ביותר לגילוי סרטן השד היא ממוגרפיה מבוססת קרני רנטגן.

    הטיפולים הניתנים לסרטן השד

    • ניתוח: בעת הניתוח מוציא המנתח את הרקמות הפגועות ומשמר את השד כמה שניתן. יחד עם זה, נבדקות בלוטות הלימפה בבית השחי הקרוב לשד הנגוע.
    • כימותרפיה: תפקידה להרוג את התאים הסרטניים. לטיפול הכימותרפי תופעות לוואי כגון: נשירת שיער, הרגשת חולי, נוירופתיה (הפרעה המופיעה לאחר פגיעה בעצבים הפריפריים, וגורמת לכאב אופייני המתואר לרוב בתחושת שריפה, הירדמות ועקצוצים בעיקר בידיים וברגליים). בנוסף, יכולות להופיע, בחילות, הקאות, אנמיה, ירידה בספירות דם לבנות ו/ או אדומות.
    • תרופה ביולוגית: מותאמת לחולה כאשר היא מבוססת על ניתוח ופיענוח של המנגנונים המולקולריים המעורבים בהיווצרות המחלה או בהחמרתה. כלומר, ישנם מספר סוגים, זנים והתנהגויות שונות בקרב אותה המחלה.
    • טיפול בקרינה: ניתן לנשים העוברות ניתוח משמר שד. בקרב נשים העוברות ניתוח משמר שד ישנו שיעור הישנות (חזרה אחרי החלמה, או הופעת תסמינים אחרי הפוגה) מחלה גבוה יותר. שילוב הקרנות עם ניתוח משמר שד הראה תוצאות זהות לניתוח כריתת שד.

     רפלקסולוגיה וטיפול בסרטן השד

    מחקרים שונים מוצאים את יתרונות הרפלקסולוגיה במגוון מצבים, הכוללים גם מצבי סרטן וטיפול בסרטן השד. מחקרים המקושרים לרפלקסולוגיה ולמחלת הסרטן מצאו שבאמצעות הטיפול הרפלקסולוגי נרשמה הפחתה של סימפטומים שונים המקושרים למחלה ולטיפולים נגדה, למשל: עייפות, כאב, מתח, בחילה, נוירופתיה, שלשול/ עצירות וכן שיפור באיכות החיים.

    חשוב לזכור כי הטיפול הרפלקסולוגי אינו מהווה תחליף לרפואה הקונבנציונאלית המוצעת לחולי הסרטן. הטיפול אינו מרפא סרטן אלא תומך בכוחות הריפוי הטבעיים של הגוף. כמו כן חשוב לברר האם המטפל/ ת אליו/ ה אתם פונים עבר הכשרה בנושא.

    חולי סרטן רבים מרגישים כי גופם בגד בהם עם קבלת בשורת המחלה. הטיפול הרפלקסולוגי יכול לשפר את תחושותיהם הפיזיות ואף לעודד גישה חיובית למצבם ו'לעשות שלום' בין האדם לגופו. את תוכנית הטיפולים בונים ספציפית לכל מטופל לפי הרגשתו, תחושותיו ואפילו לפי הזמן שחלף מרגע ההחלמה מהסרטן. לתוכנית רבדים רבים בנוסף לאספקט הפיזי, כגון האספקט הרגשי, החברתי החשיבתי והרוחני.

     מטרות הטיפול בסרטן השד דרך הרפלקסולוגיה הן בין השאר:

    • ויסות שינויים הורמונליים.
    • החזרת הרגשת הנשיות לאחר ניתוח השד.
    • התמודדות עם איבוד השיער.
    • חיזוק מערכת הלימפה.
    • העלאת האנרגיה ומצב הרוח של המטופלת.
    • שיפור מחזור הדם.
    • תמיכה במערכת העצבים המעניקה שיפור בנוירופתיה ובכאבים מופשטים.
    • תמיכה במערכת העיכול וחיזוק חילוף החומרים למטרת הוצאת פסולת מהגוף.
    • חזרה לשגרה.

    כאשר מגיעים לטיפול רפלקסולוגי בסרטן חשוב לתאם ציפיות עם המטפל. רצוי להתחיל את הטיפולים עם גילוי המחלה, לקיימם לצד הטיפולים הקונבנציונאליים ואף לאחר המחלה (no evidence of disease), שכן תופעות הלוואי עקב הטיפולים עלולות להמשיך גם שנים לאחר ההתגברות על המחלה או להופיע שנים לאחר מכן.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פרסום ראשון: 8.10.2020.

    (תמונה להמחשה)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן