יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    תקשורת עם אדם עם דמנציה

    "עשה" ו"אל תעשה" בשיחה עם אדם עם דמנציה

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    מחלת הדמנציה פוגעת, בין היתר, בכישורים החברתיים של האדם החולה, גורמת לקשיי שפה, לקושי להתמצא בזמן ובמרחב ועשויה להתאפיין גם בתוקפנות, במחשבות שווא, בדיכאון, בהזיות ובאי שקט. הפיכתו של בן המשפחה לאדם "אחר" מזה שהכרנו, בעל התנהגויות חריגות הדומות באפיונן להפרעות פסיכיאטריות, מקשה מאוד על בני משפחתו מבחינה רגשית ובהתמודדות היום-יומית עמו.
    חשוב לזכור כי התנהגויות אלה, גם אם הן פוגעות ו/ או מביכות מאוד, אינן מכוונות לאף אחד באופן אישי אלא הן תוצאה מצערת של המחלה. סבלנות, אמפתיה והימנעות מחיכוכים, יקלו על בני המשפחה בהתמודדות היום-יומית עם בן המשפחה החולה.

    עצות לתקשורת יום-יומית עם חולי דמנציה:

    שמרו על שיגרה

    נסו לבנות סדר יום קבוע ומסודר עבור בן המשפחה החולה. שיגרה מאוד מרגיעה בעוד שאירועים מיוחדים לעתים מלחיצים ויוצרים חוסר שקט אצל החולים. הקפידו על סדר בבית ועל מקומות קבועים לחפצים חשובים, מקום קבוע ליד שולחן האוכל, כורסה קבועה. כל אלה יצרו אצל האדם החולה תחושות שייכות וביטחון שחשובות לשקט האישי שלו.

    כבדו את האדם העומד מולכם

    שוחחו עם בן המשפחה החולה בגובה העיניים, הימנעו לחלוטין מדיבורים עליו ועל מצבו לידו, השתדלו לשתף אותו בתכנון סדר יום, בקביעת אירועים ובביצוע המשימות. עם זאת, חשוב מאוד לזכור לא "להציף" את בן המשפחה החולה בהרבה פרטים, לעדכן בכל פעם במעט פרטים הכרחיים ולהיות ערניים לתגובותיו. במידה והוא נלחץ מדבריכם נסו להרגיע ולומר שתהיו אתו ככל שיידרש.

    השתמשו בביטויים חיוביים

    במקרים שאתם רואים שבן המשפחה טועה או מתבלבל, הימנעו מהערות ביקורתיות, השתמשו בהרבה חיזוקים חיוביים וביטויים מרגיעים. נסו לשדר אופטימיות ונינוחות והימנעו מלהראות לו את טעויותיו.

    הימנעו מוויכוחים ומעימותים

    נסו להימנע מוויכוחים ועימותים עם החולה, תנו לו את התחושה שהוא צודק. חולי דמנציה נוטים לעתים להאשים אחרים בדברים שלא קרו. במידה וזה קורה אל תיפגעו, זכרו שהמחלה גורמת להתנהגות הזו, נסו להתנצל, להרגיע את בן המשפחה החולה ולעבור נושא.

     אל תבחנו את בן המשפחה החולה בדמנציה

    בני משפחה נוטים לעתים לפנות אל בן המשפחה בשאלה: "אתה יודע מי אני?", "אתה זוכר את…?". שאלות כאלה מלחיצות ומביכות את האדם החולה. גם אם הוא יודע את התשובה הוא מבין שבני המשפחה שלו בוחנים אותו ושכנראה הוא לעתים טועה. ניתן לראות על פניו אם הוא מבולבל או לא בטוח לגבי זהותכם ואז רצוי למצוא דרך להציג את עצמכם בצורה שלא תביך אותו.

    הימנעו ממתן הוראות מורכבות

    אם ברצונכם לעודד את בן המשפחה לבצע משימה, פרקו אותה להוראות פשוטות וקלות, ולוו את ביצוע המשימה צעד-צעד. הרבו בחיזוקים חיוביים וסייעו בעת הצורך. הגבילו אפשרויות בחירה לשתי אפשרויות בלבד ועדכנו את בן המשפחה בכל פעם לגבי השלב הקרוב.

    התמודדו עם התנהגויות חריגות של בן המשפחה החולה בדמנציה

    חולי דמנציה עשויים לסבול מתופעות כמו: בלבול, אי שקט וחרדה שגורמות להם להתנהג באופן לא רגיל ואף מטריד, לדוגמה- הם עשויים להיטפל לפרט קטן בשיחה ולשאול עליו אין-ספור שאלות, או לחזור על משפטים מספר פעמים. במצב כזה הדרך הטובה ביותר לעצור את ההתנהגות היא לנסות להסיח את דעתו של בן המשפחה החולה למשהו אחר ולהעביר נושא.

    צפו להפתעות

    חשוב לזכור שדמנציה היא מחלה פרוגרסיבית המאופיינת בכך שיש ימים יותר טובים ופחות טובים, לא בטוח שתמצאו את בן המשפחה החולה היום כמו שהוא היה אתמול. חשוב להיות ערניים ורגישים למצבו. סבלנות, אורך רוח, הרבה חום וחיוכים יקלו עליכם ועל בן המשפחה את הביקור.

    מומלץ להתייעץ עם גריאטר/ פסיכוגריאטר בכל מקרה בו יש שינוי במצב.

    הרצאה בנושא: עקרונות לטיפול ותקשורת באנשים עם דמנציה/ מיכל הרץ, פסיכולוגית קלינית, עמותת עמדא

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 16.9.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן