יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    טיפים בתזונה לאדם המזדקן לפי הרפואה הסינית

    המלצות הרפואה הסינית לתזונה מתאימה לאוכלוסייה המבוגרת

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    רבות העצות לגבי תזונה נכונה, דיאטות רבות קיימות ומאחורי כולן קיימת מחשבה, גישה ודרך חיים. ריכזתי עבורכם כמה טיפים מרכזיים שכדאי לדעת לגבי איכות, הכנה ובחירת המזון.

    שאלת הכדאיות לא מוטלת בספק

    מדענים ורופאים מאשימים יותר ויותר את התזונה המערבית הריקה כמקור למחלות שונות, שחלקן הפכו למגיפה. אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא מחלת הסוכרת מסוג 2, המתפתחת כמעט תמיד בגלל תזונה לקויה. לאורך דורות רבים נחשבה הסוכרת מהסוג הזה למחלה של זקנים ואילו כיום גם ילדים, בני נוער וצעירים לוקים בה במספרים מפחידים.

    לתזונה טובה יש יתרונות נוספים: מלבד הפחתת הסיכוי לסוכרת, פוחתת הנטייה לסבול מלחץ דם גבוה או ללקות בטרשת עורקים, במחלות לב ובסרטן. כמו כן תפקוד הגוף משתפר, מערכת העיכול פועלת בצורה טובה יותר, הריכוז משתפר, עור הפנים, הציפורניים והשיער בורקים, יש פחות נפיחויות וגזים, והתחושה הכללית חיונית ומלאת אנרגיה.

    לכל טיפ היתרון הבריאותי שלו, וכולם יחד מציעים ממה להימנע, איך לבחור נכון, ובעיקר מראים שאפשר גם אחרת. כלומר– אפשר בהחלט לשפר את התזונה באופן משמעותי מבלי לפגוע בטעם, בכיף ובהנאת האכילה.

    כשמבשלים לאוכלוסייה המבוגרת יש לשים לב לדברים הבאים

    מרקם: ישנם מרקמים אשר פחות מומלצים לאוכלוסייה זו כגון מרקם קשה מדיי, סוגים שונים של אגוזים או לחילופין מרקם דביק כמו זה של פרות יבשים.

    טעם: היכולת להרגיש טעמים עם הגיל פוחתת וישנו אובדן של טעם מסוים. מצד שני, בגילים מבוגרים יש רגישות לטעמים המחוזקים בחומרי טעם וריח העלולים ליצור צרבות, ריפלוקס (עלייה של תוכן חומצי לכיוון הוושט).

    איכות המזון: על האוכל להיות מזין ככל הניתן מכיוון שלגוף יש פחות מאגרי אנרגיה (ברפואה הסינית צ'י) .

    מספר טיפים לבישול לאוכלוסייה המבוגרת לפי הרפואה הסינית

    1. ירקות מבושלים הם פריט חובה בתפריט היום-יומי

    איך מבשלים ירקות קפואים: ערכם התזונתי של ירקות קפואים כמעט שווה לזה של ירקות טריים וזאת מכיוון שהם הוקפאו בסמוך לקטיפה ואילו ירקות טריים עוברים שטיפה, הובלה, ארגון לארגזים, ושכיבה של כמה ימים במרכולים … בקיצור, עברו כמה ימים עד שהם מגיעים למטבח. כשמשתמשים בירקות קפואים יש לבשל אותם ישר ממצב קפוא ולא להפשיר קודם, כדי למנוע איבוד רכיבים תזונתיים חיוניים.

    איך מבשלים ירקות: כשמבשלים ירקות (טריים או קפואים), יש להוסיף אותם למים רותחים ולא להרתיחם יחד עם המים, כדי לשמור על ערכם התזונתי.

    1. אורז מלא מעולה:

      אורז מלא יכול להיות מעולה אם מודעים לשלבי הכנתו. השלב הראשון הוא בחירת האורז. יש לבחור באורז עגול (נמכר בבתי טבע במחיר סביר מאוד) או אורז בסמטי מלא. שני הסוגים האלה, במיוחד הבסמטי המלא, מוצלחים וטעימים מאוד. יש להשרות את האורז במים לילה קודם (כך נפטרים מטעמי הלוואי ומהעמילן הלא רצוי) ולמחרת לטגן הרבה בצל בשמן זית, בתוספת פטריות טריות, מים, מלח ופלפל שחור, מקבלים מאכל טעים ביותר ובריא מאוד. שימו לב: בישול אורז מלא נמשך כ-40 דקות.

    ניתן לשלב אורז מלא עם אורז לבן באותו תבשיל (יחס של 1 כוס אורז לבן לחצי כוס אורז מלא).

    1. ביצה קשה:

      הדרך הבריאה ביותר לאכול ביצה היא כשהיא קשה, כלומר –לבשל אותה במים. הביצה, ובמיוחד החלמון (הצהוב) העשיר בכולסטרול, מכילה שמנים רוויים שמתחמצנים בקלות בטיגון ממושך ועל כן עלולים לפגוע בכלי הדם ובגוף כולו. אם אתם מוכרחים לטגן אותה, כדאי לעשות זאת על להבה נמוכה מאוד ועם מכסה סגור- כך שהטמפרטורה שהביצה נחשפת אליה לא גבוהה במיוחד ובך נמנע חמצון, בכל מקרה עדיף לאכול אותה מבושלת.

    2. תירס חם:

      בבישול התירס יש להשתמש בכמות קטנה ככל האפשר של מים להרתחה. אחר כך מומלץ מאוד להשתמש באותם המים להכנת מרק, כי הם מכילים הרבה ויטמינים ומינרלים וטעמם עשיר במיוחד. כשהתירס מוכן הוציאו אותו מיד מהמים. בישול ייתר ושהייה ממושכת במים פוגמת בערכו התזונתי.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 18.12.2011.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן