יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    טיפולי גרייה מוחית חשמלית בתהליכי שיקום רגשי, גופני וקוגניטיבי

    טיפול בגרייה חשמלית בשיטת TDCS מתבצע על ידי העברת זרם חשמלי חלש מאוד דרך הקרקפת באמצעות אלקטרודות

    עודכן לאחרונה:21/11/23

    מהי נוירו-מודולציה?

     נוירו-מודולציה הוא מונח המתאר ניסיון להשפיע על תפקוד תאי העצב (נוירונים) באמצעים חיצוניים. ניתן להשיג השפעה זו הן על ידי מתן תרופות המשפיעות על תפקוד מוחי, והן בגרייה על ידי מכשור המשפיע מחוץ לגולגולת על פעילות המח.

    כיום, ישנם טיפולים מקובלים בגרייה מגנטית (TMS) וכן גרייה חשמלית בשיטת TDCS  Transcranial Direct Current Stimulation, שהפכה מקובלת מאוד בטיפול בבעיות פסיכיאטריות, בהתמודדות עם כאבים כרוניים ובשיפור ביצועים ותפקודים מוחיים מתוך בריאות ובתהליכי שיקום.

    מה זה TDCS?

     מדובר בטיפול המתבצע על ידי העברת זרם חשמלי חלש מאוד דרך הקרקפת באמצעות אלקטרודות. הטיפול אינו פולשני. הזרם העדין משפיע על פעילות המח באזורים הנקבעים על ידי המטפל ומוכוונים על ידי מנח האלקטרודות.

    למה זה טוב?

     מחקרים רבים הדגימו שיפור ביכולות תפקודיות במטופלים עם כאב כרוני (פיברומיאלגיה וחולים עם כאב נוירופתי), מטופלים בהכרה ירודה, מטופלים לאחר שבץ או פגיעת ראש חבלתית, מטופלים עם הפרעות חרדה ודכאון, OCD, חולי פרקינסון ובעזרה לשיפור זיכרון.

    איך מתבצע הטיפול ואיך זה מרגיש?

    הטיפול ניתן בישיבה. לראש המטופל מוצמדות 2 אלקטרודות. מכשיר הגרייה מופעל על ידי בטרייה ומעביר זרם חשמלי חלש מאד. זמן טיפול בודד הוא כרבע שעה עד חצי שעה. אין צורך בהכנה מיוחדת לטיפול או באלחוש. ניתן לחזור לשגרת היום לאחר הטיפול. ישנם מטופלים המדווחים על תחושת עקצוץ או זרם בתחילת הטיפול שחולפת תוך כמה דקות.

    האם צריך לעשות משהו בזמן קבלת הגרייה?

     תלוי במה מטפלים.

    במקרים בהם הטיפול ניתן על מנת להקל על דכאון, חרדה או OCD – פרוטוקול הטיפול הוא גרייה בלבד.

    במקרים בהם אנו מעוניינים בשיפור ביצועים (למשל – שיפור שפתי באנשים עם אפזיה, שיפור מוטורי לאחר שיתוק כתוצאה משבץ, שיפור זיכרון בירידה קוגניטיבית, שיפור טווחי תנועה ותפקוד גפה עם כאב כרוני) – ההמלצה היא לבצע תרגול של המיומנות אותה נרצה לשפר, בזמן קבלת הגרייה. כלומר, אימון שפתי לחולה עם אפזיה תוך כדי הטיפול, או אימון טווחי תנועה לאדם עם כאב נוירופתי בגפיים בזמן החיבור לאלקטרודות.

    במקרים של טיפול באדם בהכרה ירודה – ניתן לבצע במקביל גרייה חושית או לנגן מוסיקה שהמטופל אוהב.

    האם זה בטוח?

     גרייה חשמלית בטכנולוגיית TDCS נבדקה במאות מחקרים על אוכלוסיות מגוונות, בריאות וחולות. השיטה נחשבת בטיחותית מאוד ותופעות הלוואי העיקריות המתוארות הן חוסר נוחות קלה בהפעלת המכשיר (עקצוץ בקרקפת), שחולף תוך כדי הטיפול. כמו כן ייתכנו כאבי ראש בשעות שלאחר הגרייה אצל חלק מהמטופלים.

    עם זאת, השיטה אינה מומלצת במקרים של אפילפסיה וגידולים מוחיים ויש לבחון היטב שימוש בה במקרה של קוצבי לב או קוצבים אחרים (למשל קוצב וגאלי).

    בכל מקרה – רופא/ ה בעל/ ת מומחיות ברפואת שיקום מעורב/ ת בתחילת השיקום לשם בדיקת התאמת המטופל/ ת ובניית תוכנית הטיפול והמעקב.

    האם טיפול בגרייה חשמלית יכול להשתלב עם טיפול תרופתי ועם טיפולים אחרים?

     הטיפול בגרייה חשמלית לא מצריך כל שינוי בתרופות או בטיפולים אחרים ואינו מצריך השגחה רפואית לאחר קבלת הגרייה.

    כמה טיפולים צריך?

     ההמלצות בספרות המקצועית הן על גרייה במשך 30-20 דקות, חמישה ימים בשבוע, למשך חודש לפחות. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם צוות מיומן בטיפולים מסוג זה על מנת להתאים את פרוטוקול הטיפול ואת נקודות הגרייה המוחיות באופן מיטבי עבור כל מטופל/ ת.

     המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן