יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הקשר בין ורטיגו (סחרחורת) וזיקנה

    ורטיגו הוא סוג של סחרחורת הנגרם כתוצאה מגורמים שונים ומתבטא בתחושה שהראש או כל מה שסביבנו מסתובב

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    כ-40 עד 60 אחוז מהאוכלוסייה עד גיל 60 סובלת מסחרחורות. בגילאי 60 ומעלה עולה שיעור המתלוננים על סחרחורות הפונים בעקבות זאת לקבלת ייעוץ רפואי. סחרחורת היא אחת הסיבות לנפילות בגיל מבוגר, שתוצאותיהן עלולות להיות קשות ביותר. לכן חשוב מאוד במקרה של סחרחורות חוזרות ונישנות לפנות לייעוץ רפואי, לאתר את מקור הבעיה ולטפל בה בהקדם.

    ורטיגו – מה זה?

    ורטיגו הוא סוג של סחרחורת המתבטא בתחושה שהראש או כל מה שסביבנו מסתובב. ברוב המקרים הזקן מתקשה להצביע על כיוון הסיבוב. הגורמים לסחרחורת הם שונים: פגיעה במערכת שיווי המשקל, סיבה נוירולוגית כמו אירוע מוחי, הפרעות מטבוליות, הפרעות הורמונליות, הפרעות קצב, אנמיה, חוסר איזון של סוכרת, בעיות אורתופדיות, אפילפסיה, היעדר איזון במלחים בגוף, זיהומים, תרופות, מיגרנות או הפרעות בראייה. בנוסף לכל אלה, סחרחורת יכולה גם להיות ביטוי לחרדה ואינה קשורה לבעיה פיזיולוגית כלשהי.

    ורטיגו – סימפטומים של סחרחורת

    צורת הביטוי של הסחרחורת אינה זהה בין בני האדם ונעה בין תחושה שהעולם מסתובב סביבו לבין תחושה של אי יציבות המתבטאת בפחד שהקירות עומדים ליפול עליו, תחושה של הליכה על עננים או צמר גפן או תחושה שמישהו דוחף אותו הצדה בעת ההליכה.

    דרכי טיפול בסחרחורת

    ברוב המקרים האבחון של הסיבה לסחרחורת מורכב, משום שיש אפשרות שקיימות סיבות שונות להופעתה. על מנת לאבחן את מקור הבעיה אפשר לבצע בדיקות נוירולוגיות, בדיקות שמיעה, בדיקות יציבה, בדיקות דם, בדיקות הדמיה ובדיקות של מערכת שיווי המשקל. אם לא נמצאו בעיות נוירולוגיות או בעיות בתחום אף אוזן, יש לפנות לגורמים רפואיים אחרים על מנת לאתר את מקור הסחרחורות.

    הטיפול בסחרחורת תלוי בגורמים לה. אם הסיבה היא חלקיקים (קריסטלים) שהשתחררו ממקומם באיבר שיווי המשקל, אפשר לטפל בבעיה באמצעות תרגילי פיזיותרפיה אשר יחזירו את החלקיקים למקומם. גם במקרה שהסחרחורת נגרמת כתוצאה מפגיעה בסנכרון בין איברי שיווי המשקל באוזן הפנימית, אפשר לטפל בה באמצעות פיזיותרפיה שתפקידה לגרות את המוח ללמידה ולתיקון של המצב.

    טיפולים נוספים בסחרחורת הם שינוי בתזונה, ביו-פידבק, פסיכותרפיה המאפשרת לשלוט במצבי חרדה שגורמים לסחרחורת, איזון מטאבולי המאפשר לגוף לתקף את מערכת שיווי המשקל והשמיעה או טיפול תרופתי בחוסמי H2.

    המלצות לזקנים הסובלים מוורטיגו

    על מנת למנוע נפילות קשות בקרב זקנים הסובלים מוורטיגו, מומלץ לדאוג לסביבת מגורים בטוחה עבורם. לצורך כך יש לוודא כי אין חוטי חשמל על הרצפה או שטיחים שהזקן עלול להיתקל בהם וליפול ושהגישה לכל אחד מחדרי הבית קלה ונוחה.

    מאחר וחלק ניכר מהנפילות מתרחשות בעת המקלחת, חשוב מאוד לדאוג לשטיחון מחוספס על רצפת המקלחת המונע החלקה ולידיות בצדי המקלחת שייאפשרו לזקן לאחוז בהן ולשמור על יציבות. מעבר לכך, כדאי להעדיף מקלחון על פני מקלחת, משום שהכניסה והיציאה ממנו הרבה יותר בטוחות לסובלים מסחרחורות.

    בחדר המטבח חשוב לדאוג שכל הכלים והאביזרים יהיו בהישג יד ולא יהיה צורך לטפס על סולם או על כיסא על מנת להגיע אליהם. מומלץ גם לדאוג לשטיחון מתחת לכיור, על מנת למנוע החלקה במקרה שהרצפה נרטבת במהלך שטיפת הכלים.

    בחדר המדרגות יש לדאוג שיהיה מעקה בטיחות בו יוכל הזקן להיאחז במהלך העלייה או הירידה.

    בנוסף לכל אלה, מומלץ להתקין לחצן מצוקה  בבית ולדאוג שהזקן יענוד את הצמיד המאפשר לו להזעיק עזרה מיידית במקרה וחס וחלילה נפל.

    מעבר לדאגה לסביבה בטוחה עבור הזקן, כדאי להציע לו להיעזר באביזר הליכה כמו הליכון או מקל אשר יעזור לו לשמור על יציבות במקרה של סחרחורת. על סוג אביזר ההליכה שמתאים לזקן כדאי להתייעץ עם איש מקצוע.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

     

    פורסם: 18.4.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן