יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    תרגול שיווי משקל בטאי צ'י

    טאי צ'י היא אמנות לחימה שתורמת לשיפור שיווי משקל ולהפחתת סיכון לנפילות בקרב מתאמנים בריאים בגיל השלישי

    עודכן לאחרונה:17/05/23

    טאי צ'י היא אמנות לחימה שמוגדרת כאמנות לחימה רכה, מכיוון שהתנועות בה הן אטיות וזורמות, כאשר הדגש הוא על שחרור השרירים. זו אמנות לחימה פנימית, שבסיסה הוא בריכוז תשומת הלב פנימה מתוך התבוננות ותשומת לב מיוחדת לגוף. עם זאת, היא מעין התעמלות שמתאימה לכל גיל בזכות התנועות הרכות שבתרגול. בנוסף לכך, הטכניקה של המתאמנים משתפרת עם השנים והופכת לרכה, קלה ומהנה יותר. התרגול נעשה לרוב באטיות על מנת ללמד את הגוף תנועה נכונה ועל מנת לשלוט טוב יותר בכל שלבי התנועה.

    מספר מחקרים מעידים על כך שטאי צ'י תורמת לשיפור שיווי משקל ולהפחתת סיכון לנפילות בקרב מתאמנים בריאים בגיל השלישי. כמו כן, ניתן לראות תועלת גם בחולים במחלות נוירולוגיות כמו פרקינסון ובאלו שלקו באירוע מוחי, וכן בבעיות אורתופדיות שונות.

    הטאי צ'י מבוססת על מספר עקרונות המסייעים לשיפור שיווי המשקל:

    במהלך התרגול המתאמן מתמקד בעקרונות התנועה, כגון תנועה ממרכז הגוף (אזור האגן). האגן מוביל את התנועה בכל שלביה. הגפיים נעות אף הן, אך הן רק מתלוות לתנועה של האגן, מה שיוצר תנועה הרמונית וזורמת. למעשה, כל תנועה מתחילה ממרכז הגוף. בהליכה, למשל, יציבות הגוף קשורה למרכז הכובד שלנו, ותרגול טאי צ'י מלמד אותנו להפיק את התנועה ממרכז הגוף לגפיים שלנו.

    הטאי צ'י מלמדת ניגודיות, מה שמכונה "יין ויאנג", כלומר – ניגודים שמשלימים זה את זה, כגון – שמיים וארץ, אקטיבי ופאסיבי, מלא וריק. למשל, ההבדל בין "מלא" לבין "ריק" מנחה אותנו להעביר משקל מרגל לרגל. אם נבצע הליכה אטית וננוע מרגל לרגל עד ש"נרוקן" רגל אחת והשנייה "תתמלא", נלמד לנוע דרך מרכז הכובד שלנו, ובכך נשיג שיווי משקל טוב יותר. התרגול מתבצע בהליכה, בעמידה או בעמידה על רגל אחת, והתנועה מתבצעת באופן מבוקר לכיוונים שונים.

    העיקרון ה"פנאומטי" שבא לידי ביטוי בתרגול, גורם לנו לתחושה של מעין "ציפה", כלומר – להרגיש קלים כמו האוויר. עיקרון זה מלמד אותנו לשחרר את השרירים ועוזר לנו לחוש את הקלילות בתנועה ולהפוך את התרגול לרך ולמהנה. עיקרון ה"שקיעה" של מרכז הגוף משלים אותו ועוזר לנו בייצוב ובנוחות, כאילו אנחנו "יושבים" בזמן עמידה. שני הכוחות האלו, שפועלים בכיוונים מנוגדים (האגן שוקע למטה והידיים נמשכות למעלה), עוזרים לנו ללמוד לשלוט על שיווי המשקל שלנו.

    ניגודיות נוספת היא שחרור שרירים מצד אחד ומצד שני הפקת כח. למעשה, השחרור מסייע לנו לשלוט טוב יותר על השרירים המייצבים שלנו, וכך נוכל להפיק כח בצורה יעילה יותר. יתרה על כך, ככל שנהיה יותר חזקים, גמישים ומשוחררים בתנועתנו, נגיב טוב יותר למצבים משתנים בחיי היום-יום, ובכך יישמר האיזון ונימנע מנפילות.

    הטאי צ'י מתאימה לכל גיל, כולל הגיל השלישי, וכן לחולים במחלות שונות הפוגעות בשיווי המשקל, בכך שהיא תורמת למניעת נפילות על ידי תרגול תנועה ושליטה על מרכז הגוף, כלומר – מרכז הכובד, שנמצא באזור האגן. לחימה ובריאות כרוכים זה בזה בטאי צ'י, וככל שנהיה חזקים יותר, נהיה בריאים יותר ולהיפך. ככל שמתרגלים יותר, התרגול הופך למהנה וקל יותר, ויכולות המתרגל מתחזקות. במצבים רבים המתרגל יוכל להגיב באופן כזה שימנע נפילה, ובמקרה וייפול, הנזק לגוף יהיה מינימאלי.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

    טאי_צ'י

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן