יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    גורמים לעלייה בלחץ דם

    מהם הגורמים לעלייה בלחץ דם ומה ניתן לעשות למניעה?

    עודכן לאחרונה:21/05/23

    מהו יתר לחץ דם?

    יתר לחץ דם מבטא מצב בלתי תקין במערכת הדם ומצביע על מצב בו הדם הזורם בכלי הדם בגוף לוחץ על הדופן שלהם. מצב זה עלול להיות מסוכן, שכן הוא עלול לגרום למחלות רבות, לסיבוכים במערכת הדם ובמערכות נוספות בגוף, לפגיעות במוח, למחלות לב, לבעיות באזור הכליות והעיניים וכן לדום לב ולמוות. לכן, חשוב להכיר את תופעת יתר לחץ הדם ולהקפיד להיבדק בדיקת לחץ דם פשוטה ומהירה אצל אחות או רופא, לפחות פעם בשנה. במידה וזוהה אצל אדם לחץ דם גבוה, עליו לקבל טיפול תרופתי קבוע.

    חולי יתר לחץ דם חייבים לשנות את אורח חייהם, בעיקר בהיבטים הנוגעים למתח נפשי, להפסקה מעישון, לתזונה נכונה, ולפעילות גופנית רציפה.

    מהם הסימפטומים ללחץ דם גבוה?

    הבעיה הראשונה והעיקרית הנוגעת ליתר לחץ דם היא שאצל רוב האנשים הסובלים מהבעיה לא מופיעים סימנים חיצוניים או פנימיים או תחושת כאב בגוף. חוסר התחושה והמודעות למחלה יימצאו גם במקרה של ערכי יתר לחץ דם קיצוניים ביותר. לעתים, ניתן לזהות יתר לחץ דם בעקבות תלונות על כאבי ראש קלים, דימומים מהאף וסחרחורות חוזרות. אך, ברוב המקרים לא ניתן לזהות את המחלה ויש צורך בבדיקה מוסמכת. מסיבה זו יתר לחץ דם מכונה "הרוצח השקט". להעמקת הידע בנוגע לגורמים לעלייה בלחץ דם ופעולות מנע, היכנסו לקישור המצורף.

    מהם הגורמים ללחץ דם גבוה?

    הגורמים ליתר לחץ דם הם:

    • גיל מתקדם (קשישים נמצאים בקבוצת סיכון למחלה). גברים נוטים לפתח יתר לחץ דם לאחר גיל המעבר נשים לאחר הפסקת הווסת החודשית.
    • יתר לחץ דם יכול להיות קשור לגנטיקה משפחתית, כך, שבמידה ומי ממשפחתכם סובל מיתר לחץ דם אין להזניח את הבדיקות והמעקב בנושא.
    • גורמים רפואיים- מחלות כרוניות מסוימות עלולות לגרום ליתר לחץ דם, וכן נטילת תרופות קבועות שגורמות לתופעת לוואי של לחץ דם גבוה.

    גורמים אחרים, שניתן לשלוט בהם על ידי שמירה על אורח חיים בריא הם:

    • השמנת יתר. ככל שאדם עולה במשקל גופו דורש יותר דם על מנת לספק חמצן לכלל הגוף. ככל שכמות הדם שזורמת בכלי הדם עולה, כך עולה גם הלחץ הבלתי רצוי על דופנותיהם.
    • פעילות גופנית משפיעה על תפקוד תקין של הלב. ללא פעילות גופנית ה"מאמנת" את קצב הלב, הלב מתאמץ ומתעייף בכל התכווצות ולכן מעלה את הלחץ על כלי הדם. לקריאה אודות פעילות גופנית בגיל מבוגר וחשיבותה, היכנסו לקישור למאמר.
    • עישון מעלה את לחץ הדם, וכן החומרים הכימיים שנמצאים בטבק עצמו עשויים לגרום נזק לדפנות העורקים ולהצר אותם.
    • תזונה בלתי מאוזנת העשירה במלח ונתרן, או דלה באשלגן ובוויטמין די.
    • צריכה גבוהה של אלכוהול באופן קבוע.
    • חרדה, מתח נפשי ולחץ עלולים לגרום באופן מיידי ליתר לחץ דם בגוף.

    עצות למניעת יתר לחץ דם

    על מנת למנוע יתר לחץ דם מומלץ לשמור על אורח חיים בריא הכולל הימנעות מעישון ושמירה על תזונה בריאה ומאוזנת. תזונה בריאה תכלול הפחתה בצריכת המלח והשומן הרווי, צריכת אשלגן וויטמין די וצמצום בצריכת אלכוהול וקפה. צריכה יום-יומית של כל אבות המזון בכמות מתאימה חשובה מאוד. כמו כן, לפעילות גופנית קבועה חשיבות עליונה במניעת יתר לחץ דם. לכן יש להקפיד על פעילות קבועה כלשהי, כהליכה, שחייה או רכיבה על אופניים. במידה ולאדם מגבלות כלשהן, מחלות כרוניות, או במידה ומדובר על קשיש, יש להתייעץ עם רופא המשפחה בנוגע לפעילות הספורטיבית המומלצת. כדי להימנע ממתח מיותר, יש למצוא זמן למנוחה ורגיעה בשגרת החיים, התורמת תמיד לבריאות הנפשית והפיזית.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.
    (תמונה להמחשה צילום: גיל דור)

    פרסום: 3.5.2011

     

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן