יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מין לאחר אירוע מוחי

    בעקבות אירוע מוחי חלים שינויים שמחייבים פתיחות לצורך שמירה על אינטימיות

    עודכן לאחרונה:16/05/23

    עם התפוגגות חרדת המוות והתעוררות התקווה לחזרה לחיים כפי שהיו טרום האירוע המוחי, מגיחה השאלה – האם מותר או אסור לקיים יחסי מין לאחר אירוע מוחי? מחלימים רבים חוששים מפני אירוע נוסף, שכן במהלך הפעילות המינית ההתרגשות גוברת, קצב הלב ולחץ הדם בעלייה. נכון, לא ניתן להבטיח ששבץ  נוסף לא יתרחש בעתיד, אולם, הכרה של גורמי הסיכון ושליטה עליהם, באמצעות פעילות ספורטיבית סבירה, תזונה בריאה ומעקב רפואי, הינה משמעותית ויוצרת תחושת בטחון באינטימיות המינית. פעילות מינית מתונה, ללא מאמץ יתר, המותאמת לאדם המחלים ומלווה בייעוץ רפואי, מהווה חלק חשוב מההחלמה והשיקום לאחר שבץ מוחי.

    שיקום מיני לאחר האירוע

    בעקבות אירוע מוחי מתרחשים שינויים פיזיים ונפשיים. מודעות לשינויים והתייחסות לתפקיד שלהם באינטימיות המינית חשובות לניהול המיניות החדשה. מבחינה גופנית מופיע שיתוק המונע תנועה וביצוע פעולות פשוטות ועצמאיות, חולשה ועייפות, ספסטיות, בריחת שתן, הפרעות בשיווי משקל וכאבים. לצד זה מתקיימים שינויים קוגניטיביים הכוללים שינויים באישיות, אי שקט, חוסר יציבות רגשית, דיכאון, חרדה, מתח ותקשורת לקויה עקב קשיי דיבור. העצמי המשתנה בפתאומיות משפיע בשלילה על הדימוי העצמי ועל התשוקה המינית.

    בכל זוגיות אנו מתמודדים עם מחשבות, רגשות, חששות ופחדים. בעולם הזוגי והמיני אנחנו נמצאים בעמדה הכי חשופה ופגיעה. אנחנו רוצים שהאדם המשמעותי יאהב אותנו על כל סך חלקינו, הטובים והפחות נוצצים. כשנכנס למשחק הזוגי והמיני שחקן נוסף הקלפים נטרפים. מחשבות ופחדים מוצפים ושאלות, שהיו רדומות, מתעוררות לחיים ומקישות בחוזקה על דלתנו. האם האחר המשמעותי יקבל את האני החדש? האם הוא יכיל ויתמודד עם השינויים בי, בזוגיות, במיניות? האם יאהב אותי? יאהב את כל סך חלקיי, כולל החלקים הפחות נוצצים ואטרקטיביים? האם יתמוך או יעזוב? האם ידחה, יתבייש או יגעל ממני? האם אני אוהב את עצמי? איך השינויים ישפיעו עלינו בזוגית? כיצד תראה החוויה האינטימית בחדר המיטות?

    מילת המפתח היא תקשורת חיובית, פתוחה וישירה בין בני הזוג, שיחה מאפשרת ומכילה אודות רגשות, צרכים ובקשות ספציפיות, מדויקות וברות ביצוע, מעצמי ומאחרים. לצד התקשורת המקרבת צריך להכיר את תנאי המשחק החדשים ולהיערך בהתאם. תכנון וניהול הפעילות המינית חשובים וקריטיים. התקשורת וההתמודדות ישגשגו עם נתבל אותם בהמון הומור, ביצירתיות וביצירת הזדמנויות. במידה וצריך עזרה בתקשורת מקרבת ולימוד מיומנויות אפקטיביות ניתן לפנות למטפלים מיניים מוסמכים ביחידה לטיפול ושיקום מיני בבית החולים.

    חשוב להיות מוכנים ופתוחים לדרכים שונות ויצירתיות בהן ניתן להיות אינטימיים עם בן הזוג. יצירת אינטימיות מתוכננת לזמנים בהם העייפות סבירה. מין מתוכנן והיערכות מראש הם הסוד לחיי מין מוצלחים. הליכה לשירותים לפני עשיית אהבה והצטיידות בחוש הומור במקרה ומתרחשת בריחת שתן; בחירת תנוחות אינטימיות המותאמות למצב בו קיימים שיתוק או חולשה בפלג גוף; טיפול רגשי לנושאים של דימוי עצמי והערכה עצמית, דיכאון וחרדה, ופנייה לאיש מקצוע יכולים לעשות את ההבדל. חשוב להתחיל לחשוב מחוץ לקופסה, לשנות ציפיות, להיות פתוחים לאפשרויות החדשות הקיימות.

    מיניות טובה מתמקדת בהענקה וקבלה של הנאה, התענגות על להרגיש אחד את השני בקרבתנו, עם או בלי בגדים, התמקדות בתחושה של עור על עור, שהיא תחושה נעימה מאוד, נשיקות, גיפופים, התכרבלות. זוהי ההזדמנות להזיז את אלומת האור מיחסי מין הממוקדים באיברי המין לגוף השלם, לעור, לתחושות, לחושים.

    לסיום, ציטוט של מחלים מאירוע מוחי "השבץ קרב בינינו, למדתי להעריך את בת זוגתי והיא אותי, דברו אחד עם השני, תקשורת פתוחה זה הדבר הכי חשוב, דברו, דברו , דברו".

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה Photo by Dainis Graveris, unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן