יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מהו אירוע מוחי?

    אירוע מוחי הוא מצב בו נגרם מוות לרקמת המוח או תאיו בשל הפרעה בזרימת הדם מהלב למוח. מה הגורמים ומי נמצא בסיכון?

    עודכן לאחרונה:18/05/23

    מדי חודש, מדווחים בישראל למעלה מאלף מקרים של אירוע מוחי, הידוע גם כשבץ מוחי. מקרים אלו עלולים לגרום לנכות ואף למוות. לכן חשוב לדעת מהו בדיוק שבץ מוחי ומי האנשים שנמצאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר להיפגע ממנו.

    מהו אירוע מוחי?

    אירוע מוחי הוא מצב בו נגרם מוות לרקמת המוח או לתאיו בשל הפרעה בזרימת הדם מהלב למוח. במידה ואחד האזורים במוח נפגע, תאים נוספים סביבו עלולים להיפגע גם כן ובכך לפגוע בפעולות ובתחושות שונות שאנו עושים או מרגישים מדי יום. כל אירוע מוחי פוגע באזור אחר במוח ולכן משפיע באופן שונה. לרוב, הפגיעה תפגום ביכולת התנועה, התקשורת, ההתנהגות ולעתים אף במידת ההכרה של הנפגע.

    מהם הגורמים לאירוע מוחי?

    1. שבץ מוחי על רקע אוטם (שבץ איסכמי)- אירוע מוחי נגרם לרוב על רקע חסימה בכלי דם במוח. הסיבה השכיחה ביותר להיווצרות החסימה היא טרשת עורקים. גורם נוסף להיווצרות אוטם מוחי הוא קריש דם  או חומר אחר המשתחרר מדפנות העורק, מחוץ למוח או מהלב, נסחף למוח וגורם לחסימת כלי דם חיוניים. התופעה הזאת נקראת "תסחיף". כאשר הקריש נמצא בכלי הדם שחוסם את מעבר החמצן למוח נגרם נזק לרקמת המוח- אוטם מוחי.

    2. שבץ מוחי כתוצאה מדימום (שבץ המורגי)- הדימום עשוי להיגרם משתי סיבות. הראשונה: דליפה ממפרצת. מפרצת היא בעצם בליטה בדופן העורק (כמו בלון), דקה ומתוחה. כשיש קרע במפרצת, יש דימום בין המוח לבין הקרומים שלו שנקרא "דמם תת עכבישי". השנייה: דמם תוך מוחי. קורה כאשר כלי דם בתוך רקמת המוח פוקע ולתוך הרקמה נשפך דם הגורם לנזק לרקמת המוח ולמות התאים. תאי עצב מסביב לאזור של הדימום לא מקבלים אספקת דם תקינה וניזוקים. הגורם השכיח לכך הוא יתר לחץ דם.

    אירוע מוחי – גורמי הסיכון

    ישנם גורמים רבים לאירוע מוחי, חלקם בשליטתנו וחלקם אינם תלויים בנו. בין הגורמים שאינם בשליטתנו נמצאים הגיל שלנו והתורשה. הסיכוי של אדם לחלות גבוה יותר ככל שדווח בעבר על מקרה קודם במשפחתו. גם על הגיל אין לנו שליטה, אך נושא זה הוא הפכפך יותר. בעוד בעבר אירוע מוחי היה נפוץ בעיקר בגילאי 60 ומעלה, כיום מדווח על אירועים בהם מעורבים אנשים צעירים יותר. אין תרופה שמונעת אירוע מוחי.

    • יתר לחץ דם- הוא הגורם המשמעותי ביותר לאירוע מוחי.  את יתר לחץ הדם קשה לזהות ומומלץ לבצע בדיקות לחץ דם תכופות שעשויות לגלותו. לחץ הדם הגבוה עלול להיגרם מסיבה תורשתית אך גם בשל גורמים שנמצאים באופן מוחלט בשליטתנו. מדידה קבועה של לחץ הדם, מעקב אחריו ושמירה על איזונו (במיוחד למי שסובל מהשמנת יתר, סוכרת, צורך אלכוהול, אינו מבצע פעילות גופנית, או בעל נטייה משפחתית ללחץ דם גבוה) חיוניים למניעת אירועים מוחיים.

    • מחלת הסוכרת- מחלת הסוכרת וחוסר איזון בערכי סוכר בבדיקות דם מהווים גורם סיכון לאירועים מוחיים. היא עלולה להופיע ללא סימפטומים משמעותיים וניתנת לאיתור על ידי בדיקת דם.
    • רמת שומנים גבוהה בדם- חשוב להקפיד על רמות נמוכות של "כולסטרול רע" (LDL) ועל רמות גבוהות ככל הניתן של "כולסטרול טוב" (HDL).
    • הפרעות בקצב הלב (פרפור פרוזדורים)- הפרעת קצב הלב שכיחה ביותר ושכיחותה עולה עם הגיל. מתפתחת בעיקר אצל אנשים שסובלים מבעיות לב אחרות. הפרעת הקצב מאטה את זרימת הדם בלב. מה שעשוי לגרום לקריש דם שעלול להסחף עם זרם הדם למוח ולגרום לשבץ. ניתן לאבחן את הפרפור על ידי בדיקות פשוטות.
    • עישון- העישון מזרז את התפרצות טרשת העורקים שגורמת להיווצרות קרישי דם. הפתרון פשוט- מפסיקים לעשן.
    • אלכוהול- שתייה מופרזת היא גורם סיכון לשבץ איסכמי ולדימום תוך מוחי. גם כאן, הפתרון פשוט (להפסיק לשתות), אך עם זאת, כדאי לציין ששתייה בכמויות קטנות ובעיקר יין אדום, עשויה להגן במעט על מקרים של "אוטם מוחי" (שבץ איסכמי).
    • עודף משקל- הסיכון ללקות בשבץ מוגבר באנשים בעלי עודף משקל. הסיכון הגבוה ביותר קיים אצל אנשים הנוטים להשמנה במרכז הגוף. מחקרים מצאו כי השמנת יתר מובילה לרמות שומנים גבוהות בדם, יתר לחץ דם, ועמידות הגוף לאינסולין עד להתפתחות סוכרת. ירידה במשקל יכולה להביא לירידה בשומן הבטני ובכך להוריד את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם. מומלץ לאכול מאכלים דלי קלוריות, שומן ומלח, מכיוון שמאכלים אלה גורמים לעליית לחץ הדם ולהיווצרות שומנים בדם.
    • כדי לשמור על בריאות באופן קבוע מומלץ לבצע פעילות גופנית שמסייעת להפחית את הגורמים המסוכנים שמשפיעים על אירוע מוחי.

    אירוע מוחי לא ניתן לחיזוי מוקדם. אך בחיי היום-יום אנו עושים פעולות שונות שעלולות לגרום להגברת הסיכוי להופעתו ולכן מחוייבים לשמור על אורח חיים בריא שישמור על אספקת החמצן למוח ולמעשה – ישמור על חיינו.

    לחוברת מידע- "החיים לאחר שבץ מוחי" לחצו כאן

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 1.7.2015.

    (תמונה להמחשה unsplash)
    אירוע_מוחי

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן