יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    אביזרי עזר לראייה

    קיימים עזרים אופטיים שונים, בעוצמות שונות, המסייעים להתמודדות עם ליקויי ראייה

    עודכן לאחרונה:22/08/23

    ראייה ירודה היא ליקוי או אי סדירות בתפקודי הראייה הגורם לקשיים בתפקוד. מצב זה נגרם כתוצאה ממחלה או טראומה ואינו תורשתי ומולד. קשיי הראייה שנגרמים ללוקים בראייה ירודה לרוב אינם ניתנים לתיקון באמצעות משקפיים, תרופות או התערבות ניתוחית. קיימים עזרים אופטיים רבים בעלי עוצמות הגדלה שונות ועזרים לא אופטיים להקלה וסיוע בהתמודדות עם ליקויי ראייה בחיי היום-יום.

    עזרים אופטיים

    קיימים סוגים רבים ומגוונים של עזרים אופטיים. עזרים לראייה לטווח קצר, בינוני ורחוק. לכול טווח ראייה יש עזרים בעלי עוצמות שונות אשר נותנים מענה לצורכי ראייה שונים.

    עזרים אופטיים לטווח קצר

    • עדשות– ישנן עדשות משופרות לבעלי שרידי ראייה מזעריים, כמו עדשות טלפוטו-מקרוסקופיות בעוצמות שונות, החל מהגדלה פי 1.5 ועד הגדלה של פי 16. עדשות משופרות אלו מגדילות את שדה הראייה ולהבדיל מעדשות פחות משוכללות, מאפשרות ראייה מטווח נורמאלי ולא מקצה האף.
    • מגדלות– קיים מבחר רחב של מגדלות בעוצמות הגדלה שונות עד לפי 22 (ניתן להגדיל יותר ע"י שילוב כמה עדשות מגדילות), רצוי במידת האפשר להשתמש במגדלת בעוצמה נמוכה עד כמה שאפשר משום שככל שעוצמת ההגדלה חזקה יותר כך היא מגדילה שטח קטן יותר ולכן תשפיע על מהירות הקריאה ותיצור תסכול. ישנם מספר סוגי מגדלות: ידניות, על בסיס, בעלות תאורה ומגדלות הנתלות על הצוואר.

    עזרים אופטיים לטווח בינוני

    • טלסקופים בעוצמת הגדלה בין פי 2 לפי 8 שמשמשים בעיקר לצפייה בטלוויזיה או ריכוז מבט במשהו מרוחק מספר מטרים, בתוך או מחוץ למבנה. יש טלסקופים חד עיניים ובעלי שתי עדשות וניתן לכוון את המיקוד בהם באמצעות גלגלת בהתאם לצורכי הראייה.
    • טלוויזיה במעגל סגור (טמ"ס)- מכשיר הגדלה הכולל צג טלוויזיה ומצלמת וידאו. יש מבחר גדול של טמ"סים עד להגדלה של פי 60. יש טמ"סים קוראי צבע, כאלה המאפשרים לבחור שני צבעים תוך יצירת ניגודיות וטמ"סים שניתן לראות דרכם בשחור לבן.

    עזרים אופטיים לטווח רחוק

    • טלסקופים חד עיניים בעלי יכולת הגדלה עד פי 12 המאפשרים לראות פריטים רחוקים. הטלסקופים יעילים באיתור שלטי רחוב, מספרי אוטובוס וכד'. את הטלסקופים ניתן להרכיב על המשקפיים, לאחוז ביד או לענוד על שרשרת סביב לצוואר.
    • אמצעי עזר יעיל נוסף לראיה לטווח רחוק הוא משקפת תאטרון דו-עינית.

    עזרים לא אופטיים

    • אור ותאורה- יעילות הראייה מושפעת מהאור הטבעי והמלאכותי ולכן חשוב לשלוט בו. רצוי להתקין וילונות על החלונות ותאורה הניתנת לוויסות. קשישים זקוקים לעוצמת אור גבוהה פי 3 מזו שצריכים צעירים. עוצמת אור נמוכה או גבוהה מדיי גורמת לעייפות, לתסכול ולכאבי ראש. רצוי לקבוע עוצמת אור מתאימה וכדי למצוא יש לנסות רמות אור שונות תוך ביצוע פעילויות שונות.
      לשימוש נכון בתאורה עדיף להשתמש בתאורה ממוקדת שאינה יוצרת בוהק (בשימוש באור ניאון עדיף ניאון צהוב) ולכוון את התאורה הכללית כלפי התקרה. מומלץ להוסיף עמעם לוויסות התאורה גם בתאורה ממוקדת. תאורה ממוקדת תשמש להארת שטח מסוים בעת ביצוע משימות כמו בישול, קריאה וכד'. רצוי שהמנורה תהיה בעלת מכסה שימקד את קרני האור ותופנה כלפי אזור הפעולה ולא כלפי העיניים.
    • יש להימנע מלמקם מראות מול מקור אור ורצוי לנצל אור טבעי אך להתמקם עם הגב אליו.
    • מעמד לספר וקביעת זווית החזקתו– לקויי ראייה צריכים לקרוא בישיבה מול שולחן ועליו להציב ספר מונח על מעמד בצורה אנכית זאת כדי למנוע עייפות ומתיחת הצוואר. בעת קריאה חשובה גם זווית הראייה. הפעלת שרירי העין בזוויות שונות תאפשר שימוש בחלקים הלא פגועים של הרשתית וכך ניתן ללמוד מהו המצב היעיל לקריאה וליעל את הראייה.
    • אותיות דפוס גדולות ע"י הגדלת דפוס במכונת צילום, שימוש בעט עבה וכהה וכתיבה בכתב גדול. ניתן גם להיעזר במחשבונים ושעונים גדולים בעלי ספרות גדולות וצבעים מנוגדים.
    • שימוש בטלפון לחצנים עם ספרות גדולות שעליו ניתן להדביק נקודות ציון בולטות לאיתור. ברוב הטלפונים השולחנים יש בליטות להתמצאות במרכז כל מספר. ניתן להיעזר בספר טלפונים אישי הכתוב בכתב גדול וברור.
    • ספרים מוקלטים ללקויי ראייה– ניתן לרכוש בחנות הספרים או בספריות ציבוריות או בספריית העיוורים.
    • צפייה בטלוויזיה- עדיפה טלוויזיה בעלת מסך גדול אשר תמוקם בגובה העיניים. יש לקרב את הכיסא כמה שניתן.
    • עזרים נוספים– הקלטות לשמירת מידע חיוני. מחשבונים ושעונים קוליים.

     

    פורסם: 3.4.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

     

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן