יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    רפלקסולוגיה בשיקום – מטפלים בגוף דרך כפות הרגלים

    טיפול רפלקסולוגי יכול לשפר את זרימת הדם, לווסת איברים שיצאו מאיזון ואף לגרום לתחושות שמחה ואופטימיות

    עודכן לאחרונה:21/05/23

    רפלקסולוגיה היא שיטת טיפול ברפואה הטבעית. על פי השיטה, מאחר וכפות הרגליים הן איבר סומאטוטופי (סומא=גוף, טופיה=מפה),  ניתן לראות את איברי הגוף בכף הרגל וכל נקודה או אזור בכפות הרגליים ייצגו איבר/ מערכת בגוף. באמצעות התבוננות, לחיצות, מישוש ועיסוי במקום המבוקש בכף הרגל אפשר לטפל ולאבחן מצבים שונים ו/ או מצבים לא מאוזנים במגוון מערכות הגוף השונות, להרגיע ולהקל בזמן כאב ולשחרר חסימות והפרעות בצד הגופני. הטיפול מביא לתגובה עצבית ואנרגטית המעודדת תהליכי ריפוי טבעיים. הרפלקסולוגיה מבחינה בשונות בכפות הרגליים, אנו מתבוננים וכך מאבחנים בעיות ותיקות וחדשות בגופו של המטופל.

    הקשר בין איברי גוף לאישיות

    איברי הגוף מהווים חלק ממבנה האישיות שלנו, למשל: המעי הדק אחראי על תהליך הספיגה ובו עובר המזון הפרדה בין העיקר לטפל (מה שהגוף זקוק לו ומה שהוא צריך לפנות מתוכו), העיקר ייספג לגוף ואילו הטפל יעבור למעי הגס. כאשר מגיע מטופל עם בעיות במעי הדק אנו מבינים שעליו לעבוד הן על עיכול תקין והן על הפרדה בין עיקר לטפל בחייו. מערכת העיכול מאפשרת לנו לעכל את אירועי החיים ולקבל תובנות ("תנו לי לעכל את מה שקרה").

    יתרונות הרפלקסולוגיה בתחום השיקום

    • אחד מיתרונותיה הגדולים של הרפלקסולוגיה זו היכולת לשפר את זרימת הדם בגוף. לחיצות ועיסויים בכפות הרגליים והנעת המפרקים בטיפול עוזרים למניעתם של פצעי לחץ (היכולים להיווצר בשל היעדר זרימת דם תקינה ועד הפסקת זרימת דם לאזור מסוים). פצעי לחץ, שסיבוכם עלול לגרום למוות, יכולים להיווצר במטופלים הזקוקים להנשמה מלאכותית לאורך זמן, במטופלים המשתקמים מפגיעות נוירולוגיות ו/ או אורתופדיות, בקשישים הסובלים מירידה בתפקודם הגופני ו/ או המנטאלי ובמטופלים צעירים הזקוקים לאשפוז ארוך טווח בשל פגיעות חמורות, לעתים רב מערכתיות, המונעות מהמטופל תנועה ומאלצות אותו לשכב ללא תזוזה לפרק זמן ארוך.
    • בשונה מעיסוי, הרפלקסולוגיה מסוגלת להגיע לרוב איברי הגוף ואף לבלוטות המח. הטיפול הרפלקסולוגי מקנה נגישות לגירוי האיברים הפנימיים ואפשרות לווסת את תפקוד האיבר שיצא מאיזון. ייחודיותה של הרפלקסולוגיה טמונה בכך שנקודות הגירוי פועלות על המח גם אם האיבר כבר לא קיים בגוף (הוצא או נכרת). לדוגמה: תפקידן הפיזי של הכליות הוא לסנן פסולות ולפנותה באמצעות השתן. שמעתם את הביטוי "מוסר כליות"? ובכן, הכליות הן המוסר הפנימי שלנו, השופט, אשר יוצר מבנה של חוקים התנהגותיים כדי שנוכל לחיות עם עצמנו ועם הסביבה. אדם הסובל מהפרעה בכליות או בעל כליה אחת, יחמיר בשיפוט העצמי או בחוסר הבנה של תקנות חברתיות המובנות מאליהן. גירוי נקודת הלחיצה של הכליות יכול לעזור לווסת את מצבו.

    "מרכז הערנות"

    • אזורים שאינם מתקיימים פיזית בגוף האדם אך קיימים ברפלקסולוגיה: אם היו אומרים לכם שיש כפתור בגוף שיכול לעודד אתכם ולהרים אתכם גבוה במוטיבציה, בנחישות ובעשייה, מן הסתם הייתם לוחצים עליו כל היום. מכירים את הרגעים של פרץ של אנרגיה או כוח פיזי כדי לעזור לאנשים אהובים ויקרים בעת סכנה? ובכן, ברפלקסולוגיה ישנה נקודה הנקראת "מרכז הערנות" ועבודה עליה משחררת אנרגיה חזרה לגוף ומעניקה חוויה של התעוררות ולכן היא חשובה מאוד בעבודה השיקומית.
    • זה הרגע לאהוב: כדי לחוש אהבה המח שלנו מפריש חומר הנקרא "אוקסיטוצין" ("הורמון אהבה"). שחרור ההורמון לזרם הדם גורם לתחושות אושר, שמחה, שלווה ואופטימיות. הורמון זה יעיל בהורדת מתחים, הפחתת חרדה ואיזון לחץ דם. בנוסף, הוא משפר את המערכת החיסונית שלנו, מזרז תהליכי ריפוי של הגוף, מעורר ומעצים רגשות חיוביים כמו אהבה וחיבה. אז מה הקשר לכפות הרגלים?! מגע ידיו החשופות של המטפל הנוגעות במטופל משחרר אוקסיטוצין אל זרם הדם.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם לראשונה: 24.2.2020.

    (תמונה להמחשה, צילום: גיל דור)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן