יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    עדכונים בנוהל טיפול בבקשה לקבלת היתר חדש או הארכת היתר להעסקת עובד זר בסיעוד

    הנוהל עוסק בהגדרתם של התנאים הבסיסיים לקבלת היתר להעסקת עובד זר בסיעוד ובאופן הטיפול בבקשות להיתר חדש או להארכת היתר קיים

    עודכן לאחרונה:22/08/23

    חוק עובדים זרים, התשנ"א-1991 קובע כי היתר להעסקת עובד זר בענף הסיעוד יוענק רק במקרים מורכבים בהם זקוק מטופל לטיפול ולסיוע במהלך רוב שעות היממה, בביצוע רוב פעולותיו היום-יומיות.

    בספטמבר 2021 עודכן נוהל טיפול בבקשה לקבלת היתר חדש או הארכת היתר להעסקת עובד זר בסיעוד, שנועד להגדיר את התנאים הבסיסיים לקבלת היתר/ הארכת היתר קיים להעסקת עובד זר בסיעוד.

    תנאים כלליים לקבלת היתר ולהעסקת עובד זר בסיעוד

    1. היתר להעסקת עובד זר בסיעוד יינתן על פי הזכאות והמבחנים שנקבעו במסגרת תביעות לגמלאות/ קצבאות מהביטוח הלאומי.

    2. היתר העסקה לא יינתן למטופל ששוהה במסגרת מוסדית בה ניתנים שירותי סיעוד (בתי חולים, מרכזי שיקום, בתי אבות וכדומה). חריגים לעניין זה: מטופל ששוהה במסגרת דיור מוגן בה לא ניתנים שירותי סיעוד; מטופל שנמצא במסגרת אשפוז יום.

    3. תוקף ההיתר שניתן למטופל שעובר למסגרת מוסדית בו ניתנים שירותי סיעוד, או ששוהה בבית חולים מעל 60 יום, יבוטל וחל עליו איסור להמשיך ולהעסיק עובד זר.

    4. לא תותר העסקת עובד זר במשרה חלקית או במשך מספר שעות או ימים בשבוע בלבד. מטופל הזקוק לסיוע מספר שעות בודדות ביום או מספר ימים בשבוע בלבד יוכל להיעזר במטפל ישראלי.

    5. על המטופל לספק לעובד מגורים הולמים בביתו.

    6. על העובד הזר להיות מועסק במתן טיפול סיעודי ועזרה סבירה במשק הבית עבור המטופל שעל שמו ניתן ההיתר. העברת עובד לביצוע עבודה לצד ג' מהווה הפרה של היתר ההעסקה ועבירה על החוק.

    7. מטופל שמבקש היתר להעסקת עובד זר יתחייב, כתנאי לתוקף ההיתר, להיות רשום באחת הלשכות הפרטיות בעלות היתר להבאה, תיווך וטיפול בעובדים זרים בסיעוד ולהחזיק מכתב השמה חתום מהלשכה ובו פרטי העובד שהותר לו להעסיק; להעסיק רק עובד זר עם רשיון עבודה (ב/1- ענף סיעוד) בתוקף; להעסיק את העובד הזר במשרה מלאה לפחות; לקיים ביחס לעובד הזר את חוקי העבודה החלים בישראל כולל הוראות חוק עובדים זרים (בין השאר לדאוג לעובד לביטוח רפואי וביטוח לאומי); להעביר את שכרו של העובד הזר מדי חודש לחשבון בנק על שם העובד בישראל.

    תנאים ייחודיים לסוגי מטופלים סיעודיים

    1. אישה וגבר מגיל פרישה ומעלה: היתר העסקה יינתן לבקשת מטופל שצבר במבחן התלות או שנקבעה לו רמת זכאות בגובה 4.5 נקודות A.D.L; ארבע נקודות A.D.L בתוספת ניקוד בודד; זכאות להשגחה חלקית (לפחות 0.5 נקודות בסעיף 'השגחה' במבחן התלות) בתוספת ניקוד בודד; זכאות לגמלת סיעוד ברמה 6,5,4.

    – מטופל מגיל 90 ומעלה זכאי להיתר העסקה גם אם צבר רק 4 נקודות A.D.L.

    – מטופל מעל גיל פרישה שאינו זכאי לגמלת סיעוד בשל גובה הכנסתו נדרש לבצע מבחן הערכת תלות לצורך בדיקת זכאותו.

    – בקשות להארכת היתר שמוגשות לקראת תום תוקף ההיתר הקיים או עד שנה מסיום תוקפו, כאשר נסיבות המטופל לא השתנו, יוארכו בתנאי שההיתר הקיים ניתן על סמך החלטת הוועדה המקצועית המייעצת בענף הסיעוד בה נקבע כי ההיתר הוא לצמיתות או שהמטופל שמבקש את הארכת ההיתר הוא בן 85 ומעלה וההיתר ניתן לתקופה מכסימלית של 4 שנים.

    2. מטופל מגיל 18 ועד גיל פרישה: היתר העסקה יינתן לבקשת מטופלים בקבוצת גיל זו שזכאים לקצבת שירותים מיוחדים מהמוסד לביטוח לאומי ושרמת זכאותם היא 112% ומעלה. מטופלים שרמת זכאותם לקצבת שירותים מיוחדים נמוכה מ-112% יועברו לדיון בוועדה לצורך בדיקה וקביעה של הצורך בטיפול או השגחה במשך רוב שעות היממה במהלך שבוע עבודה מלא.

    3. נכה עבודה: מטופל שמוכר על ידי הביטוח הלאומי כנכה עבודה ברמת "סיוע מרובה" או "תלוי בזולת" יוכל לקבל היתר להעסקת עובד זר.

    ועדה מקצועית מייעצת

    במספר מקרים יועברו בקשות מטופלים לדיון בוועדה אשר תעיין במסמכים רפואיים ואחרים שיצורפו לבקשה וכן ברישומים ממערכות המחשוב של רשות האוכלוסין ותקבע האם המטופל זקוק לטיפול או להשגחה מרבית שעות היממה במהלך שבוע עבודה מלא ואין מניעה אחרת למתן היתר להעסקת עובד זר.

    – בקשה לקבל עובד זר נוסף: העסקת עובד זר נוסף תאושר רק במקרים מיוחדים ומורכבים, כאשר לפי האבחנה הרפואית של המטופל ברור שישנו צורך ברצף טיפולי פעיל של 24 שעות ביממה והנסיבות אינן מאפשרות מנוחה לעובד. במקרים בהם יש צורך בתוספת כוח אדם רק בשעות מסוימות או במקרים בהם ניתן למצוא מענה באמצעות אמצעי עזר או עובד ישראלי לא יינתן היתר להעסקת עובד נוסף. היתר לעובד נוסף יינתן לתקופה של עד שנה בלבד.

    – בקשה להארכת היתר לעובד זר נוסף: במסגרת הבקשה על המטופל לצרף הוכחות בדבר העסקת שני העובדים בהתאם לתנאי ההיתר והוכחה להמשך הנסיבות.

    – בקשה לקבלת היתר עבור מטופל שצפוי להשתחרר מבית חולים/ ממסגרת מוסדית: מטופל שעומד להשתחרר מבית חולים או ממסגרת מוסדית יציג אבחנה רפואית מטעם רופא בית החולים/ המסגרת המוסדית המציינת את הצורך ברצף טיפולי וכן את התאריך המשוער לשחרור. היתר העסקה לפי סעיף זה יינתן לתקופה של שלושה חודשים לכל היותר ויאפשר העסקת עובד זר הנמצא בישראל בלבד (לא ניתן להביא עובד זר מחו"ל על סמך אותו היתר). לצורך הארכת תוקף היתר זמני זה, יידרש המטופל לעמוד בנהלים הרגילים, ובין היתר לצרף לבקשת ההארכה, מכתב שחרור מהמסגרת המוסדית בה שהה, לפיו שוחרר לביתו.

    – בקשות לקבלת היתר עבור מטופלים מגיל 85 ומעלה: בקשות של מטופלים מעל גיל 85 ידונו בפני הוועדה. לבקשות אלו יצורפו מסמכים רפואיים עדכניים המעידים על מצבו הרפואי של המבקש לפיהם הוא זקוק לעזרה סיעודית במשך רוב שעות היממה, וכן דו"ח רפואי-תפקודי עדכני הכולל התייחסות לפעולות ה-A.D.L חתום על ידי אח/ ות.

    – בקשות לקבלת והארכת היתר לטיפול בחולים במחלה אונקולוגית ממארת: בקשות לחולה במחלה אונקולוגית ממארת שדרוש לו טיפול וסיוע במשך רוב שעות היממה. לבקשות אלו יצורפו מסמכים רפואיים עדכניים המעידים על מצבו הרפואי של המבקש לפיהם הוא זקוק לעזרה סיעודית במשך רוב שעות היממה מרופא אונקולוג. ככלל, היתר העסקה לפי סעיף זה יינתן לתקופה של שנה לכל היותר.

    תנאים להגשת בקשת היתר

    – על מבקש ההיתר למלא טופס בקשה, לשלם אגרת בקשה ולהגיש את הטופס ואת האישור על תשלום האגרה לרשות האוכלוסין.

    – אגרות: בהתאם לתקנות עובדים זרים (אגרת בקשה ואגרה שנתית), התשס"ד-2004, מטופל המגיש בקשה להיתר להעסקת עובד זר במתן טיפול סיעודי או להארכת היתר חייב באגרת בקשה.

    – על מטופל מעל גיל פרישה שאינו זכאי לגמלת סיעוד מחמת גובה הכנסתו לשלם אגרת בקשה מלאה בסך 600 שקל. תשלום האגרה יתבצע באמצעות שני שוברים. הראשון- שובר תשלום בסך 310 ₪ עבור אגרת הבקשה המופחתת, השני- שובר תשלום בסך 290 שקל עבור השלמת אגרת בקשה–טיפול בבקשה לקביעת זכאות.

    – מטופל אחר – אגרה מופחתת בסך 310 שקלים.

    – סכומי האגרות מתעדכנים ב-1 לינואר של כל שנה בהתאם לשיעור עליית המדד.

    אופן הגשת הבקשה

    את הבקשות ניתן להגיש בטופס מקוון בצרוף המסמכים הנדרשים או באמצעות לשכה פרטית או באופן ישיר על ידי המטופל או בן משפחה מדרגה ראשונה או אפוטרופוס של המטופל באמצעות דואר רשום או בקבלת קהל ישירה.

    העסקת עובד זר אחד למטופלים המתגוררים תחת אותה קורת גג

    לשני מטופלים המתגוררים בבית אחד לא תינתן האפשרות להעסיק עובד זר אחד (משותף) לטיפול בשניהם וזאת מחשש לטיפול לקוי בכל אחד מהמטופלים שזקוקים לטיפול במשך רוב שעות היום ומחשש לעומס טיפולי בלתי סביר על העובד הזר.

    עם זאת, מדיניות רשות האוכלוסין היא שפעולות שעובד זר מבצע באופן טבעי עבור בן משפחה של מטופל סיעודי המתגורר עם מטופל בעל ההיתר באותו בית, שהן פעולות טפלות ומשניות לטיפול במטופל בעל ההיתר עצמו, לא מהוות הפרה של ההיתר או של החוק, ובתנאי שלא מדובר במצב היוצר עומס טיפולי.

     

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן