יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    נהיגה לאחר שינוי סטטוס רפואי

    פנייה למכון ריפוי בעיסוק יכולה לסייע להערכה ולשיקום נהיגה

    עודכן לאחרונה:16/05/23

    ליכולת הנהיגה משמעויות תפקודיות וחברתיות רבות והיא מאפשרת נגישות למקומות שונים ולניהול חיים עצמאיים.  מצבים רפואיים שונים עלולים להשפיע על יכולת הנהיגה ושאלות בנושא כשירות נהיגה מגיעות לפתחו של רופא המשפחה על ידי המטופל ומשפחתו.

    בישראל קיימות שתי רשויות שאחראיות על כשירות לנהיגה – משרד הרישוי האחראי על רישוי הנהגים (מתן רישיון נהיגה) והמשרד הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד), המשויך למשרד הבריאות, והוא הגוף האחראי לדון ביכולתו של אדם לחזור לנהיגה בעקבות שינויים במצבו הרפואי. כאשר ישנה שאלה בדבר כשירות נהיגה בעקבות שינוי במצב רפואי נותן המרב"ד המלצות למשרד הרישוי. יש לציין כי החוק מחייב דיווח על הנהג למרב"ד במקרה של שינוי בסטטוס רפואי.

    מהו שינוי סטטוס רפואי?

    שינוי סטטוס רפואי הוא שינוי רפואי משמעותי אשר בגינו יכולות הנהיגה של האדם מוטלות בספק. כאמור, כאשר חל שינוי במצב הרפואי של הנהג, שעלול לפגוע ביכולתו להפעיל בבטיחות את סוג כלי הרכב בו הוא נוהג, מחייבות תקנות התעבורה להמציא אישור בריאות מרופא המשפחה על כשירות לנהוג.

    איך ניתן לדעת מתי ישנה חובת דיווח ומתי לא?

    המרב"ד מגדיר רשימת מחלות מפורטת הכוללת את אותם האנשים אשר נדרשים לבצע הערכה לאחר שינוי סטטוס רפואי. ברשימה ניתן למצוא בעיות ראייה (ירידה בחדות ראייה, ראייה כפולה, עיוורון לילי וכו'); בעיות לב וכלי דם לבביים (לאחר אירוע לב לא יציב, הפרעות קצב לא יציבות וכו'); בעיות במערכות העצבים (לאחר אירוע מוחי, חבלות ראש, מפרצת מוחית, פרכוסים, גידולי ראש, פרקינסון וכו'); פציעות אורתופדיות מורכבות (שברים בידיים או ברגליים אשר גורמים לעיוות או חוסר תפקוד תקין וכו'). גם בני משפחה שחוששים לבטיחות של יקיריהם בנהיגה יכולים לפנות עם הנהג לשיחה עם הרופא ולהתייעץ האם לפנות להערכה במרב"ד.

    מה מטרת הדיווח  למרב"ד?

    המרב"ד הוא למעשה ה"רופא" שנותן ומגבש את ההמלצה על הכשירות הרפואית לנהיגה למשרד הרישוי. כאשר מרב"ד מזמן לפגישת הערכה הוא מבקש למלא מספר טפסים (התרשמות רופא משפחה, נוירולוג ובדיקות ראייה). לאחר הבדיקה במרב"ד, משקללים את כל המידע (הערכת הרופאים, האופטומטריסט והנוירולוג) ואת הערכת האבחונים שבוצעו בפגישה.

    במידת האפשר מספק המרב"ד המלצות בדבר שינויים שניתן לבצע ברכב על מנת שאותו אדם יחזור לנהוג למרות המגבלה החדשה (תפוח על ההגה, התאמת הרכב, מעבר לגז ידני וכו'). יש לציין כי ההתאמות הן בעקבות שינויים פיזיים בלבד ולא ניתנות המלצות בעקבות ליקויים קוגניטיביים שונים. במידה והמכון אישר נהיגה תחת היתר ספציפי, יופק בהמשך רישיון חדש עם ההיתר החדש (סעיף ברישיון שמגביל נהיגה עם משקפיים, רטייה, תפוח על ההגה וכו').  תשובות המרב"ד יכולות להגיע גם לאחר מספר שבועות.

    פנייה למכון ריפוי בעיסוק  להערכה ושיקום נהיגה

    במסגרת הפנייה למכון ריפוי בעיסוק להערכה ושיקום נהיגה עובר הלקוח (הנהג) מספר הליכים אשר יכולים לסייע לו לשוב ולאחוז בהגה:

    • הערכה כוללת בדבר מרכיבי הנהיגה הדרושים לנהיגה יעילה ובטוחה (הערכה מקיפה על ידי מספר אבחונים – דף ועיפרון, מעשיים, ממוחשבים והערכת נהיגה בפועל על ידי מורה נהיגה מורשה).
    • התאמת טיפול אישי במרכיבים אשר נמצאו כמאתגרים ללקוח (תרגול קונטיבי, תרגול וחיזוק מוטורי, ייעוץ והתאמת אביזרים ברכב וכו').
    • שימוש בסימולטור נהיגה כחלק מתכנית ההתערבות – ייעשה שימוש בסימולטור נהיגה המשמש להערכה במרכזי שיקום נהיגה ברחבי העולם. הסימולטור הינו כלי הערכה המשתמש במציאות מדומה של סביבת נהיגה, ומאפשר הערכה של מצבי נהיגה מאתגרים בסביבה בטוחה ומוגנת.

    לחץ למידע על המכון לריפוי בעיסוק להערכה ושיקום נהיגה בביה"ח השיקומי רעות

    (תמונה להמחשה צילום גיל דור)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן