יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    האם הוריי זקוקים לעזרה?

    כיצד אוכל לדעת האם הוריי זקוקים לעזרה? האם הם יכולים להמשיך לגור לבד?

    עודכן לאחרונה:03/08/23

    האם הוריי זקוקים לעזרה? האם הם זקוקים להשגחה? האם הם יכולים להמשיך ולגור לבד? בכדי לקבל תשובות לשאלות אלה, עלינו להיות, כמו תמיד, עם "אצבע על הדופק". הנטייה הטבעית של ההורים, פעמים רבות, היא להעביר מסר ש"הכל בסדר" ואין כל קושי. יחד עם זאת, לפעמים עלינו לראות מעבר למה שהם אומרים לנו, ברגישות ותוך שמירה על כבודם והאוטונומיה שלהם, ולשים לב לכל סימן שיכול להראות על שינוי בשגרת חייהם המצריך בהערכות חדשה.

    סימנים לכך שמבוגרים זקוקים להשגחה

    הסימנים למצב זה הם רבים, ועשויים לבוא לידי ביטוי בהתנהגות, תפקוד, והן בהלך הרוח הנפשי של ההורים.

    • נפילות- הנפילה היא אחת התופעות הנפוצות והמסוכנות בגיל המבוגר. היא עלולה לגרום לפציעות וסיבוכים שונים. חשוב ביותר לערוך בירור רפואי לגבי סיבת הנפילות. לסימני הנפילה ניתן לשים לב יחסית בקלות- אלה יהיו שריטות, צליעות, שטפי דם, שברים בירך או עצם האגן וכד'. הסכנה במגורים לבד לאדם שנוטה ליפול היא בכך שלא תמיד יהיה מי שיעזור לו, דבר שעלול להחמיר את פצעיו ולסכן את חייו.
    • ביקורים תכופים אצל רופא– אם אתם שמים לב לכך שהוריכם מציינים שוב ושוב כי ביקרו אצל הרופא, חשוב להבין מה הסיבה לכך. ייתכן שמצבם הבריאותי מתדרדר אך גם ייתכן שהם חיים בלחץ וחרדה מפני מחלה עתידית. דבר זה עלול להביא אותם למצב מסוכן של נטילת תרופות שונות ללא השגחה. ייתכן שלחצן מצוקה, חיבור לקהילה תומכת, ביקורים של בני משפחה ואף עזרה של מטפלת מביטוח לאומי למספר שעות בשבוע יכולים להפחית את החרדה ולהקל על הוריכם .ראו מאמר על שירותים בקהילה.
    • לחץ וחרדה– הפרעות לחץ וחרדה הן הבעיות הנפשיות הנפוצות ביותר, לא רק בגיל מבוגר. במצבים כאלה נמצא האדם במצב של אי שקט ודאגה מתמדת מפני סכנה לחייו, ואין ספק שבשל דאגה זו, החרדה כ"כ שכיחה בגיל הזקנה. למצב נפשי זה גם תסמינים חיצונים שניתן לשים לב אליהם כגון -כאבי בטן וראש, בחילות וקוצר נשימה. בנוסף, החרדה באה לידי ביטוי גם בתחושת דיכאון, שמשפיעה על ההתנהגות היום-יומית ומונעת מהורינו לבצע פעולות שגרתיות. תופעת החרדה ניתנת בד"כ לטיפול.
    • טלפונים תכופים לילדים- שיחות רבות מהוריכם מהוות נורות אזהרה לכך שהם מתקשים בפעולות שונות וזקוקים ליותר תשומת לב ועזרה מבעבר. העזרה במקרה זה יכולה לבוא גם מכם, בצורת ביקורים או טלפונים תכופים יותר, שעשויים גם לפתור בעיות קטנות לפני שהן מחמירות.
    • הזנחה-  אחד מכל ארבעה זקנים נמצא במצב של הזנחה, מצב בו הוא לא מקבל מענה לצרכיו הבסיסיים ביותר. במקרים רבים מצב זה נגרם בשל חוסר רצונו של המבוגר להטריד את ילדיו ולבקש מהם עזרה ולכן עלינו להקפיד לשים לב לסימנים המעידים על מצב זה, סימנים שלא קל למצוא. סימני ההזנחה נגלים לעין בצורה ברורה וחד משמעית והם יכולים להתגלות לנו בבית הורינו– בחדרים מלוכלכים, במקרר הריק או לחילופין מלא במוצרים שחלקם או כולם פגי תוקף וכן בהופעתם החיצונית– לבושם לא תואם לעונה, הם אינם מגולחים או לא מקפידים על הופעתם ולא מחליפים בגדים במשך כמה ימים.

    במידה ואתם מבחינים בסימן אחד או יותר חשוב לנהל שיח עם ההורים על כך, לנסות להבין מה קורה אצל ההורים, מה הקשיים עימם מתמודדים (אפשר ורצוי להעזר באיש מקצוע) ולבדוק את אפשרויות העזרה המתאימות למצבם כמו- גמלת סיעוד (חוק סיעוד)., קהילה תומכת, ביקור במרכז יום ועוד.

     

    פורסם: 8.9.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן