יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    זכויות מס לאנשים עם מוגבלות

    אנשים עם מוגבלות ובני משפחתם עשויים להיות זכאים להטבות מס, דוגמת פטור ממס על הכנסות והקלות במס רכישה

    עודכן לאחרונה:05/04/22

    רשות המסים מעניקה שורת הטבות מס והקלות לאנשים עם מוגבלות ולבני משפחתם.

     

    פטור ממס לנכים לפי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה

    סעיף 9(5) בפקודת מס הכנסה מעניק פטור ממס על הכנסותיו של יחיד שעומד באחד מהתנאים הבאים:

    – עיוור.

    – נכה בשיעור 100%.

    – נכה בשיעור 90% לפחות לפי חישוב מיוחד.

    תקופת הנכות המזכה בפטור : 185 ימים לפחות ("נכות מזכה").

    החוקים לפיהם נקבעת "נכות מזכה":

    חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט – 1959 (נוסח משולב).
    חוק נכי המלחמה בנאצים, תשי"ד – 1954.
    חוק נכי רדיפות הנאצים, תשי"ז -1957.
    חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, תש"ל – 1970.
    פרקים ה, ט, י"ג או י"ג1 לחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה – 1995.
    חוק לפיצוי נפגעי גזזת, התשנ"ד – 1994.

    מבקשי פטור ממס הכנסה שלא נקבעו להם אחוזי נכות לפי אחד מהחוקים לעיל צריכים לפנות לוועדה רפואית לצורכי מס הכנסה, המתקיימת על ידי ביטוח לאומי.

     

    זיכוי מס בשל החזקת קרוב במוסד, לפי סעיף 44 לפקודת מס הכנסה

    סעיף 44 לפקודת מס הכנסה קובע כי, "בחישוב הכנסתו החייבת של תושב ישראל, שהוא או בן זוגו, שילם בשנת המס בעד החזקתם במוסד מיוחד של ילד, בן זוג או הורה משותקים לחלוטין, מרותקים למיטה בתמידות, עיוורים או בלתי שפויים בדעתם, וכן בשל החזקת ילד עם מוגבלות שכלית התפתחותית במוסד מיוחד, יותר לו זיכוי ממס של 35% מאותו חלק מהסכומים ששילם העולה על 12.5% מהכנסתו החייבת".

    התשלומים לפי סעיף זה כוללים את כל הסכומים ששולמו בפועל בעד החזקה במוסד, כולל תשלומים עבור טיפול רפואי על ידי המוסד. בקשות לזיכוי בשל החזקת קרוב במוסד, מטופלות רק באמצעות הגשת בקשה להחזר מס או דו"ח שנתי.

     

    משיכה מוקדמת של מרכיב התגמולים בקופת גמל בשל נכות

    בהתאם לתקנות מס הכנסה, שנקבעה לו או לקרוב משפחתו (בן זוג, הורה, הורי הורה, צאצא, צאצאי בן הזוג ובן הזוג של כל אחד מהם) נכות רפואית צמיתה בשיעור של 75% לפחות, לפי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה, זכאי למשוך ללא חיוב במס את כספי התגמולים מקופת הגמל וזאת בתנאי שהיה עמית בקופת הגמל לפני שנקבעה לו או לקרוב משפחתו הנכות.

     

    פטור ממס לחלק מקצבה שמקבל יחיד שפרש פרישה מוקדמת בשל נכות יציבה

    בהתאם לסעיף 9א לפקודת מס הכנסה, הגעה לגיל פרישה מהווה תנאי לזכאות לקבלת פטור ממס על חלק מההכנסה מקצבה המשתלמת ממעסיק או מקופת גמל (ביטוח מנהלים, קרן פנסיה…); על קצבה המשתלמת על פי ביטוח אובדן כושר עבודה.

    עם זאת, בהגדרת "גיל פרישה" נקבע כי יחיד ייחשב כמי שהגיע לגיל פרישה גם אם: "הוא פרש פרישה מוקדמת בשל נכות יציבה בדרגה של 75% או יותר, שנקבעה על פי אחד החוקים המפורטים בסעיף 9(5) לפקודה".

    הזכאות לפטור ממס של חלק הקצבה בשל הנכות – היא רק במקרים בהם נותקו יחסי עובד-מעסיק, בגלל הפגיעה שגרמה לנכות שהביאה לפרישת העובדים.

    לא תהיה זכאות לפטור:  אם נקבעה נכות שלא קרוב לפרישה; אם אין קשר סיבתי בין הפרישה לבין הנכות.

     

    הקלות במס רכישה

    תקנה 11 לתקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה)(מס רכישה), התשל"ה-1974 (תקנות מס רכישה), מעניקה הקלות במס רכישה לעיוורים ולנכים בהתאם להגדרתם בתקנות.

    עיוור: מי שהונפקה לו תעודת עיוור של משרד הרווחה והשירותים החברתיים, בה תאריך ההנפקה הוא 1.1.1994 ואילך והתוקף שלה קבוע.

    נכה: כהגדרתו בחוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959 [נוסח משולב], או בחוק נכי המלחמה בנאצים, תשי"ד-1954, שנקבעה לו נכות קבועה בשיעור של 19% ומעלה; כהגדרתו בחוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז – 1957, שנקבעה נכותו בשיעור של 50% ומעלה והוא זכאי לתגמולים לפי חוק זה; על פי פרק ט' לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה – 1995, שנקבעה לו דרגת אי כושר השתכרות קבוע, בשיעור של 75% לפחות; שנכותו נקבעה לפי תקנות מס הכנסה (קביעת אחוז נכות), התש"ם – 1979, לפי אחת מהחלופות הבאות: נכה תאונת דרכים, שנקבעה לו נכות קבועה של 50% ומעלה נכה משיתוק או קטוע יד או רגל, שאחוז נכותו הקבועה כתוצאה מליקויים אלה היא 50% ומעלה. נכה בשיעור של 90% לפחות לפי חישוב מיוחד (שיעור נכות המחושב מליקויים במספר איברים), ובתנאי ששיעור הנכות הכולל עולה על 100%.

    נכה תאונת עבודה – לפי סעיף 103 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה – 1995, הזכאי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי קצבה או מענק לפי פרק ג' לחוק, ודרגת הנכות הקבועה כתוצאה מתאונת עבודה אינה פחותה מ-50%.

    ההקלה במס הרכישה היא ברכישת דירת מגורים, ברכישת קרקע לבניית דירה. הזכאים להקלה יכולים ליהנות ממנה פעמיים בלבד במהלך חייהם.

     

    מענק עבודה לעובדים עם מוגבלות

    החוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה), התשס"ח-2007 מקל על עובדים עם מוגבלות שנקבע להם "שכר מינימום מותאם", לפי חוק שכר מינימום תשמ"ז-1987.  ייתכן ועובדים אלו יהיו זכאים למענק עבודה, לפי התנאים הקבועים בחוק, גם אם אין להם ילדים והכנסתם המזכה נמוכה מזו של עובדים ללא מוגבלות.

     

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן