יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    שומרים על איזון תרופתי

    חשוב מאוד לגלות ערנות ולעקוב אחרי האיזון התרופתי של ההורה בגיל הזיקנה

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    שיעור התחלואה בקרב זקנים הוא גבוה יותר. כתוצאה מכך, הם צורכים יותר תרופות ולעתים קרובות הם נוטלים מספר תרופות בו זמנית. תהליך ההזדקנות כרוך גם בהאטה בפעילות מטבולית, הגורמת להאטה בקצב הפינוי של התרופות מהגוף. כתוצאה מכך, חשוף האדם בגיל הזיקנה ליותר תופעות לוואי של תרופות ולאינטראקציות שליליות בין תרופתיות.

    הכנה לקראת הביקור אצל הרופא

    כדי שניתן יהיה להתאים את הטיפול התרופתי בצורה הטובה ביותר, חשוב שבזמן הביקור המטופל יידע את הרופא המטפל על כל התרופות בהן הוא משתמש. מומלץ להכין ביחד עם ההורה רשימה מסודרת. בלבול ובעיות זיכרון יכולים להשפיע על מסירת המידע לרופא לגבי שימוש בתרופות, לכן מומלץ לרשום ואף לעבור ביחד עם ההורה על התרופות הנמצאות בביתו ולבדוק באילו מהן הוא משתמש, גם אם לא באופן קבוע, ולהוסיפן לרשימה. בנוסף, יש למסור לרופא המטפל מידע הנוגע לאלרגיות או לרגישויות שאובחנו.
    מומלץ להציע להורה לבקש מהרופא המטפל מידע על תופעות לוואי העלולות להופיע במתן טיפול תרופתי נוסף. כמו כן, חשוב שההורה ידרוש בזמן קבלת התרופה מבית המרקחת, מידע מפורט (רצוי בכתב) לגבי מינון התרופות ומועדי נטילתן.
    לפני כל טיפול רפואי, כמו ניתוח או טיפול חירום, חשוב שההורה או אחד מבני המשפחה יעדכנו את הצוות המטפל אילו תרופות ההורה לוקח דרך קבע.

    תרופות ותופעות לוואי

    חשוב לזכור שלכל תרופה יש תופעות לוואי. אפילו כדור כמו אקמול יכול במקרים מסוימים להיות מסוכן כאשר משלבים אותו עם תרופות אחרות. לכן, חשוב מאוד להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך במקרה של ספק. המסקנה הנדרשת היא קודם כל ערנות לגבי כמות התרופות שמקבל ההורה ובדיקה מחודשת אחת לשלושה חודשים לצורך שלו בכל תרופה ותרופה. במקביל, יש ליצור תכנית מדויקת ככל האפשר למתן התרופות תוך שימוש באמצעי עזר לאחסון ונטילה, שיקטינו את הסיכון לטעויות בנטילה.

    חשוב ליידע את ההורה המשתמש במספר תרופות כי אסור לו לבצע שום שינוי במינון התרופות ללא אישור הרופא. כמו כן, במידה וההורה סובל מבעיות של קשיי ראייה יש להמליץ בפניו ליטול את התרופות רק במקום מואר, על מנת למנוע בלבול בין התרופות השונות.

    במידה וההורה אינו מסוגל לקחת את התרופות בעצמו עקב מגבלה פיזית יש לוודא שהוא מקבל מהמטפל את כל התרופות להן הוא נזקק, ושהמטפל יהיה ערני לבעיות שעלולות להיווצר בזמן שההורה מקבל מהרופא תרופות חדשות.

    במקרה שהמטפל בהורה אינו זוכר את הוראות השימוש באחת התרופות, יש להדגיש בפניו שהוא יכול להתייעץ באופן מיידי בנושא זה עם רוקח או רופא.

    מניעת בעיות בעקבות שימוש במספר תרופות

    ישנן תרופות, שכאשר הן נלקחות לבד אין להן תופעות לוואי אך כאשר הן נלקחות בשילוב עם תרופה אחרת הן גורמות לתופעות לוואי ומחוללות נזק לגוף. גם תוספי מזון עלולים ליצור בעיה כאשר משתמשים בהם ביחד עם תרופות מסוימות. לדוגמה: תרופות להורדת לחץ דם מסוכנות כאשר הן נלקחות עם תרופות נגד שיעול או צינון וכן עם תוספי מזון המכילים 'ליקריץ' או עם מיץ אשכוליות.

    כדאי לזכור שלא תמיד ההורה המזדקן ישים לב לבעיות שיכולות להיווצר אצלו בעקבות השימוש בתרופות. לכן, במידה ואתם מבחינים בשינוי התנהגות או בבעיה אצל הוריכם, חשוב לשאול את ההורה אודות שינויים שנעשו בתרופות שהוא צורך או על בעיות חדשות שהוא מרגיש.

    מומלץ בכל מקרה למטופל קשיש המקבל מספר רב של תרופות, להיוועץ עם גריאטר בקופת החולים.

    לייעוץ ומידע ניתן לפנות למרכז ייעוץ תרופתי לבני 70 ומעלה הפועל בבית חולים הדסה ונותן מענה בתחום הטיפול התרופתי. המרכז מופעל בשיתוף הדסה ואשל.
    טלפון: 02-6778866   פקס 02-6778166   מייל: seventy@hadassah.org.il

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 9.9.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)
    תרופה

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן