יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    קבוצות תמיכה למטפלים עיקריים

    מה ההבדל בין טיפול פרטני לקבוצתי ומתי כדאי להיעזר בקבוצות תמיכה?

    עודכן לאחרונה:06/06/23

    טיפול קבוצתי מבוסס על שיטות וגישות טיפוליות בהן משתמשים בטיפול פרטני, אולם הוא כולל גם שימוש בטכניקות הייחודיות לטיפול בקבוצה. הדינמיקה בין חברי הקבוצה מאפשרת למטופל לבחון את דפוס היחסים שלו עם אנשים שונים, לזהות דפוסי התנהגות וחשיבה שאופייניים לו, ללמוד על מערכות יחסים בחייו ועוד. הקבוצה גורמת ליחיד להרגיש שהוא אינו חריג ולהבין שיש עוד אנשים שמגיבים כמוהו למצבים כמו: אובדן ושכול, מחלה קשה וכו'. הטיפול הקבוצתי מעניק רשת תמיכה רחבה יותר מזו שמתאפשרת בטיפול פרטני.

    ברוב המקרים יש בקבוצת הטיפול שמונה-עשרה אנשים ומנחים אותה מנחה אחד או שני מנחים– גבר ואישה. במרבית הקבוצות יש משתתפים קבועים שנפגשים במשך זמן שמוגדר מראש, קיימות גם קבוצות בהן המשתתפים מתחלפים מדי פעם. לקבוצת הטיפול יכולה להיות מטרה טיפולית מוגדרת, וקיימות קבוצות שאינן קובעות מטרה מוגדרת מראש.

    מתי כדאי ללכת לטיפול קבוצתי

    טיפול קבוצתי מומלץ לאנשים שמתקשים להתמודד עם אבדן, שכול, מחלה שלהם או של בן זוגם, קשיים ביחסים עם ילדיהם וכדומה. כמו כן מומלץ הטיפול הקבוצתי למטפלים עיקריים בהורה חולה, המתקשים לעמוד במעמסה הפיזית והנפשית הכרוכה בכך.

    הקבוצה מאפשרת למטופל להבין שהוא לא היחיד שסובל מהבעיה שבעטיה הגיע. המפגש עם מקומות, קשיים והתמודדויות של אנשים אחרים, עשוי להוות עבורו נחמה. הטיפול הקבוצתי מעניק תחושת שייכות ושותפות וכלים להתמודדות עם מצבים קשים רבים בחיים. במקרה שמדובר במטפל עיקרי, הוא עשוי להרגיש הקלה ולהבין כי הקושי שלו לגיטימי והגיוני.

    למרות היתרונות הרבים שבטיפול קבוצתי לעתים הוא אינו עונה לצרכים של האדם, לכן במקרה הצורך אפשר לשלב את הטיפול הקבוצתי עם טיפול פרטני או תרופתי.

    איפה ניתן למצוא טיפול קבוצתי למטפלים עיקריים

    רצוי לפנות לשירותי הרווחה באזור מגוריכם ולבדוק האם מתקיימות קבוצות תמיכה למטפלים עיקריים. גם בחלק מקופות החולים ישנן קבוצות תמיכה למטפלים עיקריים. קיימים מכונים פרטיים לפסיכותרפיה שמציעים טיפול קבוצתי. כמו כן פועלים גם מרכזי טיפול ועמותות בעלי התמחות ספציפית בתחומים שונים כגון: עמותת "עמדא" (אלצהיימר ודמנציה), התמודדות עם השפעות מתקופת השואה, התמכרויות, טראומה וכו'. עמותות אלה מעניקות את שירותי הטיפול בתעריפים מוזלים או ללא תשלום. ניתן לברר גם בסניפי ביטוח לאומי לגבי פעילות של קבוצות תמיכה לבני משפחה מטפלים.

    רשימת קבוצות תמיכה

    לפרטים על קבוצות תמיכה של עמותת "עמדא" לחולי אלצהיימר דמנציה ומחלות דומות

    לפרטים על קבוצות תמיכה לבני משפחה מטפלים בחולים כרוניים בקופת חולים "מכבי".

    לפרטים על קבוצת תמיכה של עמותת "יד לתומך"

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן