יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    נשמע טוב – התמודדות ואביזרים להקלה על ירידה בשמיעה

    כיצד ניתן להתמודד עם בעיית הירידה בשמיעה ואילו אביזרים מכניים קיימים להתמודדות עם הבעיה?

    עודכן לאחרונה:18/05/23

    לעתים, כשאנחנו לא מצליחים לשמוע טוב, אנחנו נוטים להאשים את בן שיחנו על שאינו מדבר ברור, נאשים את קריין הטלויזיה שהוא בולע מילים ואת מכשיר הטלפון שלא צלצל מספיק חזק. אך למעשה, לפעמים, במיוחד בגיל מבוגר, הבעיה נמצאת אצלנו ועלינו להודות שאנו סובלים מירידה בשמיעה. לאורך השנים הומצאו מגוון מכשירים ושיטות שמטרתן לשפר את רמת השמיעה של האדם למקסימום האפשרי.

    כיצד ניתן להתמודד עם בעיית הירידה בשמיעה?

    כאמור, השלב הראשון הוא ההכרה בבעיה. לאחר מכן, יש לאבחן את מקור הבעיה אצל הרופא, שגם יבדוק את הצורך בטיפול רפואי. אך במקביל לטיפול הרפואי, ניתן להתמודד עם הבעיה בחיי היומיום בעזרת מכשירים שונים ודרכי תקשורת שונות, שעשויים להקל על הבעיה.

    אילו אביזרים מכניים קיימים להתמודדות עם ירידה בשמיעה?

    • מכשירי שמיעה –  ללא ספק הפתרון המקובל והיעיל ביותר, במיוחד עבור אנשים שחלה ירידה בשמיעתם בגיל מבוגר. יש אנשים שנוטים להירתע מהמכשיר, אך יש לזכור שמדובר במכשיר עזר שדומה במהותו למשקפיים – כמו שהמשקפיים מחדדים את הראיה, כך המכשיר מחדד את השמיעה. ישנם סוגי מכשירים רבים ויש לבחור את זה המתאים לכם מבחינת מאפייניו – הגודל, יכולת הקליטה וכד'. עם זאת, על אף יתרונותיו הרבים, חשוב לציין כי המכשיר אינו מחזיר את רמת השמיעה לקדמותה.
    • עזרים בייתיים – עבור אלה שקשיי השמיעה שלהם קלים יחסית, מומלץ להשתמש בעזרים שמטרתם להגביר את הצלילים של המכשירים הביתיים. כך ניתן להתקין מגבירים בטלפונים, פעמוני דלת, שעון מעורר וכו'.
    • אזניות – האזניות הן פתרון פשוט ונוח בבית ובחוץ. בבית, הן מאפשרות לצפות בטלוויזיה או להאזין לרדיו ללא צורך להגביר ולהעיר את כל השכונה. בחוץ, במקומות כמו: בתי ספר או תיאטראות, ניתן להשתמש באזניות אלחוט, שיכולות לקלוט גלי קול שונים ולהגביר אותם. דבר זה נעשה באמצעות טכנולוגיה שקולטת גלי FM או גלים אינפרה אדומים שבוקעים ממערכת הקול במקום והן יכולות להעביר את הקולות ללא רעשי רקע. כיום קיימים מרכזי תרבות כמו תאטראות הנגישים לכבדי שמיעה ובהם ניתן להשאיל אזניות למשך ההצגה.
    • עזרים לתחליף שמיעה – לאלו ששמיעתם נפגעה במידה רבה, קיימים מכשירים שמטרתם להחליף את השמיעה בחוש אחר. כך ניתן לרכוש מכשירים שמסתמכים על חוש הראייה ומהבהבים בכל פעם שהטלפון או פעמון הדלת מצלצלים, כשהתינוק בוכה וכד'.

    אילו שיטות קיימות לשיפור התקשורת במקרה של ירידה בשמיעה?

    במקביל לעזרים המכניים, קיימות מספר שיטות שאמנם אינן יכולות לשפר את השמיעה, אך מסייעות לשמור על תקשורת והבנה טובות של הקורה סביב. לכן חשוב ליצור תנאי סביבה נוחים, שיאפשרו לעקוב ביתר קלות אחר הנאמר בשיחה.

    • יש לקיים שיחות במקומות שקטים ומוארים על מנת שתוכלו לעקוב אחר הבעות פניו וכן לקרוא את שפתיו.
    • יש להימנע משיחות עם מספר אנשים בו זמנית.
    • במקרה של יציאה לסרט, מחזה או הרצאה, מומלץ לקרוא קצת חומר רקע עליהם, על מנת שיהיה לכבדי שמיעה בסיס מסוים להבנת העלילה או הנושא עליו מדברים.
    • למי שנעזר במכשיר שמיעה, מומלץ לשבת הרחק מקירות שגורמים להפרעה בקליטה.
    • הדריכו אחרים כיצד יוכלו לעזור ליקירכם כבדי  השמיעה. אל תתביישו לבקש מאנשים לחזור על דבריהם, לדבר ברור יותר, לדבר במשפטים קצרים, ואולי אף לכתוב את הדברים שלא הובנו.

    ירידה בשמיעה פוגעת באיכות החיים אך ניתן למזער את הפגיעה. הצורך שלנו לתקשר עם הסביבה יכול לזכות למענה קל ופשוט יחסית, טכנולוגי או אישי. לכן, כאשר ישאלו אתכם "מה נשמע", אין סיבה שלא תוכלו להשיב "נשמע טוב".

    למידע נוסף ניתן לפנות לעמותת "בקול".

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן