ייעוץ חינם וקביעת תור

    1-700-700-204







    *מידע מפורט בטופס יקל עלינו לסייע לך

    התנדבות

    לעדכן את הקבלות בטרמינל שלהם. מספר התחלה, מספר ע"ר וכו'.na

    להזדקן ולהישאר בריא

    תזונה נכונה ופעילות גופנית מבוקרת יכולות לסייע במניעת מחלות בגיל זיקנה

    עודכן לאחרונה:12/01/21

    אנשים בגיל מבוגר חשים שינויים ביכולת התפקודית של הגוף. שינויים אלו הם תוצאה של ירידה בתפקוד של מערכות שונות בגוף כתוצאה מהזנחה או מחוסר בפעילות גופנית ואולי פשוט מזיקנה. השינויים הבולטים הם: עלייה במסת השומן בגוף, ירידה במסת השריר, עלייה במשקל הגוף, ירידה בהפרשה של הורמונים חיוניים כמו טסטוסטרון אצל הגבר ואסטרוגן אצל האישה, ירידה בקצב הלב המירבי, ירידה בתפוקת הלב, ירידה בצפיפות העצם והגברת הסיכון ללקות בשברים (אוסטיאופורוזיס), ירידה בקצב חילוף החומרים בגוף, עלייה בלחץ הדם ואובדן של שיווי משקל והגברת הסיכוי ליפול ולהיחבל.

    שמירה על אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית מבוקרת והקפדה על תזונה נכונה, יכולה להשפיע על תפקוד מערכות הגוף, לתרום למניעת מחלות ולהרגשה חיונית וטובה.

    הימנע מהרגלים מזיקים

    לעישון יש השפעה רבה על התחלואה בגיל המבוגר. גם צריכת אלכוהול מגדילה את הסיכוי לחלות במחלות ולגרום נזקים לגוף. הפסקת עישון והימנעות מאלכוהול יכולה לתרום באופן משמעותי לשמירה על הבריאות בגיל המבוגר.
    גם הימנעות מקפאין וממתקים והפחתה של כמות המלח בתפריט תורמות למניעת מחלות.

    טיפול תרופתי

    שיעור התחלואה הגבוה בקשישים הופך אותם לצרכנים העיקריים של תרופות. אך, מאחר ובהזדקנות ישנה האטה של הפעילות המטבולית, נגרמת גם האטה בקצב הפינוי של התרופות מהגוף. בעקבות כך, חשוף ההורה בגיל הזיקנה לשיעור גבוה יותר של תופעות לוואי של תרופות. מומלץ לבדוק עם רופא בכל 3 חודשים את כמות התרופות של ההורה ובמקביל, לנסות למתן את השימוש בהם.

    היגיינה אישית וסביבתית

    הקפדה על היגיינה אישית, היגיינת הפה והיגיינה סביבתית תורמת לאורח חיים מסודר ובריא, ולהקטנת הסיכון להידבקות במחלות זיהומיות. גם חיסון תקופתי תורם למניעת מחלות זיהומיות ומקטין את הסיכון לירידה תפקודית.

    סקירות תקופתיות

    סקירות תקופתיות לזיהוי מחלות ממאירות בשלבים המוקדמים הן חלק מההמלצות הבריאותיות הקיימות היום. בדיקות גופניות שגרתיות חד שנתיות לבדיקת העור, השדיים והרקטום הן האמצעי הפשוט ביותר לזיהוי מוקדם של גידולים.

    הרגלים לחיים בריאים בגיל מבוגר

    פעילות גופנית

    עיסוק בפעילות הגופנית משפיע על הלב והנשימה. הוא תורם לחיזוק שרירים ולשמירת איזון וגמישות. בנוסף, העיסוק בפעילות הגופנית תורם להרגשה נפשית טובה ומוריד לחצים ומתחים. במהלך הפעילות הגופנית מתרחשת עלייה בזרימת הדם וכתוצאה מכך, מופיעה עלייה בצריכת החמצן הגורמת לעלייה בתפוקת הלב. התוצאה היא הפחתת הסיכון להשמנה, לסוכרת מבוגרים, ליתר לחץ דם, לאוטם שריר הלב, לשבץ מוחי, לסוגי סרטן מסוימים ולדלדול העצם בזיקנה. עיסוק בפעילות גופנית מסייע גם בתהליכי השיקום לאחר מקרים חמורים כמו אוטם שריר הלב או כשל בתפקוד הלב, ומשפר את היכולת התפקודית בניידות, ביציבות, בקואורדינציה וביכולת לעמוד במאמצים. מומלץ לעסוק בפעילות גופנית במשך 30 דקות, שלוש פעמים בשבוע. על התכנית להתחיל באטיות עם התקדמות בצעדים זעירים.

    תזונה

    התזונה היא מרכיב מרכזי בקידום הבריאות. תהליכי ההזדקנות הביולוגית, משפיעים על מערכות רבות בגוף, ביניהן מערכת העיכול. שינויים אלה בשילוב שימוש (מאסיבי לעתים) בתרופות עלולים לפגום בספיגת המזון וליצור מחסור ברכיבי תזונה חיוניים.

    שתייה

    בגיל מבוגר יש נטייה לשתות מעט מדיי בשל חוסר בתחושת הצמא, קושי בניידות ובשליטה על שלפוחית השתן. גם הירידה בתפקוד הכליות והשימוש בתרופות עלולים להגביר את קצב איבוד הנוזלים ולהוביל לסכנת התייבשות שעלולה לגרום בגיל המבוגר, לסכנת חיים. לפיכך חשוב להרבות בשתייה.

    מזון

    מומלץ להקפיד על תזונה יומית עשירה ומגוונת הכוללת ירקות ופירות המספקים סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון שונים, התורמים למניעת מחלות ומחזקים את מערכת החיסון. שמירה על רמות סוכר תקינות והורדת הסיכון להתפתחות סוכרת באמצעות צריכה מופחתת של מזונות המכילים סוכר, דבש, ריבה ומיצים ממותקים.

    עצירות

    פחמימות מורכבות כמו לחם, אורז, שיבולת שועל, כוסמת וגריסים, מספקות אנרגיה זמינה לפעילות יום-יומית ואילו הסיבים התזונתיים שבהם משפרים את תנועתיות מערכת העיכול ומונעים עצירות – תופעה רווחת בגיל המבוגר.

     

      לייעוץ חינם בנושא, השאר את פרטיך







      *מידע מפורט בטופס יקל עלינו לסייע לך

      (תמונה להמחשה unsplash)
      דילוג לתוכן