יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    לעצור את העצירות

    דיקור סיני, עיסוי, אכילת סלק וכרוב כבוש ופרוביוטיקה יכולים להקל על עצירות ולשפר את איכות החיים של הסובלים ממנה

    עודכן לאחרונה:09/08/23

    רבים יסבלו מעצירות לפרקי זמן כאלה או אחרים במהלך חייהם, מספר לא קטן של אנשים אף סובל מבעיה זו בצורה כרונית.

    איך מגדירים עצירות?

    לפי הגישה הקונבנציונאלית עצירות מאופיינת בתדירות יציאות הנמוכה מ-3 פעמים בשבוע, צואה קשה, ויציאה המלווה במאמץ ולעתים אף כאב. לפי הגישה הסינית, עצירות מאופיינת בתדירות יציאות נמוכה מפעם ביום.

    חשוב להבין שעצירות היא תסמין ולא מחלה. היא יכולה לנבוע מתזונה, מצריכה מועטה של סיבים, משתייה מועטה של נוזלים וצריכה מוגברת של קפאין, מתרופות, מאורח חיים הכולל ברובו ישיבה, מחוסר תנועה ושינה מועטה, וגם מהקשרים חברתיים כגון איפוק עד הבית ועד פתולוגיות שונות.

    טיפול בעצירות באמצעות דיקור סיני

    ארגון הבריאות העולמי ערך רשימה זמנית של מחלות בהן ניתן לטפל באמצעות דיקור, כאשר עצירות היא מהמובילות שבהן. הדיקור נחשב לטיפול עדין ונטול תופעות לוואי. בעזרת נקודות דיקור, שנמצאות בשימוש למעלה מ-2000 שנה, ניתן לעודד את התנועה הפריסטלטית במעיים, לווסת את משק הנוזלים בגוף, ולעורר את תחושת הצרכים על ידי גירוי עצבי ובכך לחזק ולעודד את המערכת ללא תלות.

    עיסוי בטן לטיפול בעצירות בקרב קשישים

    במחקר שנערך בטורקיה (2019) נבדקה היעילות של עיסוי בטן להקלה על עצירות ולשיפור איכות החיים בקרב קשישים. קבוצת הניסוי קיבלה עיסוי בטן לאחר הארוחה במשך 30 דקות במשך 5 ימים בשבוע למשך 8 שבועות, בעוד שקבוצת הביקורת לא קיבלה כל התערבות.

    התוצאה הייתה מרשימה – בכלליות נמצא כי עיסוי בטן היה יעיל להקלה על עצירות ולשיפור איכות החיים. באופן ספציפי, בסיום המחקר 47% מהמשתתפים בקבוצת הניסוי דיווחו כי אינם סובלים כלל מעצירות, כאשר בקבוצת הביקורת לא חל כל שיפור כך שכל המשתתפים אשר דיווחו על עצירות בתחילת הניסוי המשיכו לסבול ממנה גם לאחר מכן.

    בקבוצת הניסוי גם חל שיפור משמעותי במדד איכות החיים הכללי וכן בהיבטים של חוסר נוחות גופנית, חוסר נוחות פסיכולוגית, חרדה ומצוקה ושביעות רצון.

    החוקרים מסכמים כי עיסוי בטן עשוי בהחלט להיות אסטרטגיה יעילה לטיפול בעצירות בקרב קשישים.

    סגולות הסלק לטיפול לעצירות

    הסלק נחשב ברפואה המסורתית כמביא לחלוח ליובש, מרכך יציאות ואף משלשל. הוא מתאים באופן כללי לאנשים עם נטייה ליובש ויעיל מאוד בטיפול בעצירות, ובעיקר בעצירות הנובעת מ"חסר דם" לפי הרפואה הסינית – מצב שיכול להיגרם גם כתוצאה מניתוח.

    רצוי לבשל את הסלק עד שהוא רך ולאכול מעט ממנו בכל יום ליציאות סדירות.

    פרוביוטיקה וכרוב כבוש לחיזוק מערכת העיכול

    מאכלים פרוביוטים מכילים "חיידקים טובים" המאזנים את אוכלוסיית החיידקים במעיים (פלורת המעי) ומסייעים בתפקוד מערכת העיכול ולפיכך גם להקלה בעצירות.

    לא חייבים להשקיע כסף ברכישת פרוביוטיקה יקרה, כרוב כבוש ביתי יעשה את העבודה. הכרוב מעודד את תנועת המעי, הטעם המלוח-חמוץ הנוצר בכבישה ממריץ ומחמם את הקיבה – דבר המסייע לפעולת החיידקים הטובים. הכרוב הכבוש מחזק את מערכת העיכול ויעיל בהקלה על עצירות לטווח קצר וארוך. יש לצרוך כפית ביום.

    תלונה "משנית" כעצירות היא בעלת חשיבות טיפולית גבוהה וטיפול בה יכול לשפר פלאים את התלונה העיקרית.

    מערכת העיכול שלנו היא כמו חדר אוכל במפעל – אם לא מפנים ממנו את הזבל לא יעבור זמן רב עד שכל העובדים יחלו, מהבכירים עד הזוטרים שבהם. לכן עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי לעודד יציאות סדירות, אחת ליום. יציאות סדירות פירושן ברוב המקרים שכלל המערכת תקינה ומתפקדת.

    (תמונה להמחשה unsplash)

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן