יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    ערעור למוסד לביטוח לאומי בגין דחיית בקשות לגמלת חוק סיעוד

    כיצד ניתן לערער על החלטת המוסד לביטוח לאומי בנוגע לבקשות גמלת "חוק סיעוד"?

    עודכן לאחרונה:03/08/23

    גמלת סיעוד היא הזכות לשירותי סיעוד שינתנו לזכאים על פי חוק הביטוח הלאומי. שירותים אלה נועדו לסייע לזקוקים להם בפעולות היום-יום ובניהול משק הבית. הם ניתנים לתושב ישראל בן 67 ומעלה ותושבת ישראל בת 62 ומעלה, התלויים בעזרת הזולת בפעולות היום-יום או נזקקים להשגחה.

    השירותים הניתנים: עזרה של מטפל או עובד זר, שהייה במרכז יום לקשישים, אספקה של מוצרי ספיגה, שירותי כביסה ולחצן מצוקה, השירותים ניתנים בהתאם למספר שעות הסיעוד החודשיות להן זכאי הזקן.

    הסיבות לדחיית בקשה לגמלת "חוק סיעוד"

    1. כלכלית
      בטרם נקבעת זכאותו של הזקן לגמלת סיעוד ושיעורה, עליו לעבור מבחן הכנסות. במידה והכנסותיו של הזקן גבוהות מתקרת ההכנסות שנקבעה על ידי ביטוח לאומי, הוא יהיה זכאי רק למחצית הגמלה, או לא יהיה זכאי לגמלה כלל, בהתאם לגובה הכנסותיו והכנסות בן זוגו.
    2. תפקודית- מבחן התלות
      במידה והזקן זכאי לגמלת סיעוד על פי מבחן ההכנסה, עליו לעבור מבחן תלות, אותו עורכת אחות מטעם המוסד לביטוח לאומי בביקור בבית הקשיש. המבחן בודק את רמת התפקוד של הזקן בפעולות יום-יומיות בתוך הבית פנימה כגון אכילה, רחצה, יכולת להתלבש, ניידות, ושליטה על הסוגרים. רק אם הזקן ימצא כזקוק במידה רבה לעזרתו של אדם אחר בביצוע פעולות יום-יומיות אלה או שימצא זקוק להשגחה בבית למען בטיחותו ובטיחות הסובבים אותו, הוא יהיה זכאי לגמלת סיעוד.

    אפשרויות הערעור במקרה של דחיית הבקשה

    1. ערעור– המוסד לביטוח לאומי מאפשר למטופל לפנות במכתב ורצוי בצרוף מסמכים רלוונטים ישירות לאחת מוועדות הערר הקיימות בשלושה סניפים של המוסד לביטוח לאומי בארץ, לפי אזור המגורים שבו המבוטח גר:

    ניתן לערער בדרך זו על החלטת המוסד לביטוח לאומי בעניין בקשות לגמלת  סיעוד ובקשות להגדלת מכסת שעות גמלת "חוק סיעוד" בשל החמרה במצבו של הזקן. יש לפנות לוועדת ערר סמוך ככל שניתן לקבלת התשובה מהמוסד לביטוח  לאומי (כדי למנוע מצב שבו שהוועדה תחליט שמדובר במצב שהוחמר ותפנה את המבוטח להגשת בקשה חוזרת).

    חשוב לציין שמדובר בשלושה סניפים ראשיים המטפלים בבקשות ערר מכמה יישובים ולכן טיפול בבקשות ערר נמשך זמן רב. המוסד לביטוח לאומי אינו מציין הגבלת זמן לטיפול בבקשת ערר.

        2. בקשה חוזרת-במידה ונדחתה בקשתו של הזקן לגמלת סיעוד, אך בינתיים חלה החמרה במצבו, הוא יוכל לפנות לביטוח הלאומי בבקשה לבדיקה מחודשת של מצבו. לבקשה זו יש צורך לצרף מסמכים רפואיים המעידים על ההחמרה, גם בהגשת בקשה זו מומלץ להיעזר בעובדים סוציאליים או באחיות מקופת החולים.

        3. הגשת תלונה– לפקיד התביעות בסניף של המוסד לביטוח לאומי באזור המגורים. ניתן לפנות בתלונה על החלטת הועדה בנוגע לזכאות המבוטח לגמלת חוק סיעוד גם לפקיד התביעות במוסד לביטוח לאומי בסניף שבאזור המגורים של המבוטח.

    פורסם: 6.1.2016

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן