יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    ניכויים משכר העובד הזר

    כל המידע על  ניכויי הרשות (הוצאות מגורים, ביטוח רפואי, מפרעות) משכר העובד הזר

    עודכן לאחרונה:22/08/23

    העסקת עובד זר כרוכה בהוצאות לא מבוטלות. חשוב לדעת שישנם ניכויי רשות מהשכר, שהמעסיק רשאי לנכות בתנאים מסוימים שיפורטו במאמר זה.

    לתכנים נוספים העוסקים בנושא עובדים זרים:

    אילו הוצאות ניתן לנכות משכר העובד?

    הוצאות מגורים

    המעסיק יכול לנכות חלק מהעלות בפועל של מגורי העובד (בתנאי שהמגורים אינם בבעלות המעסיק) אך לא יותר מסכום שנקבע בתקנות. הסכום משתנה בהתאם לאזור המגורים (אם המגורים הם בבעלות המעביד, מותר לנכות רק חצי מהסכום הנקוב).

    תל אביב: הסכום שניתן לנכות 511.49 (נכון לשנת 2023)

    ירושלים: הסכום שניתן לנכות 449.82 (נכון לשנת 2023)

    חיפה/ מרכז: הסכום שניתן לנכות 341.02 (נכון לשנת 2023)

    דרום: הסכום שניתן לנכות 303.16 (נכון לשנת 2023)

    צפון: הסכום שניתן לנכות 278.94 (נכון לשנת 2023)

    הוצאות נלוות למגורים

    המעסיק יכול לנכות משכר העובד חלק מההוצאות שהמעסיק שילם בפועל , כמו- ארנונה, חשמל,מים, גז. מדובר בחלק היחסי של העובד במגורים שהמעסיק סיפק לו על חשבונו. גובה הניכוי המותר (לעובד זר בסיעוד) לא יעלה, נכון לינואר 2023, על 81.91 ש"ח בחודש.

    הוצאות ביטוח רפואי

    המעסיק יכול לנכות משכר העובד חלק מההוצאות בהן נשא בפועל בגין הביטוח הרפואי שרכש לעובד על פי חוק. גובה הניכוי לעובד זר בסיעוד לא יעלה על מחצית  מהסכום ששילם המעסיק בפועל או עד 154.29 ש"ח לחודש נכון ל-2023.

    תשלומים שונים

    תשלומים שסוכם בכתב בין המעסיק לעובד כי המעסיק ישלם ויוחזרו לו על יד העובד (כמו- הלוואות, רכישת כרטיס טיסה לצורך יציאה לחופש וכו).

    מס הכנסה

    תשלומים למס הכנסה מנוכים ממשכורתו של העובד על ידי המעסיק ומועברים לרשות המסים. מעסיק אינו רשאי לנכות משכרו של עובד זר כל היטל או אגרה אשר מוטלים על מעסיקים של עובדים
    זרים, וסכומים אלה חייבים להיות משולמים על ידי המעסיק לרשויות מעבר לשכרו של העובד.

    ביטוח לאומי

    המעסיק רשאי לנכות  0.04% מ-6,331 השקלים הראשונים של שכר העובד ו-0.87% מכל שקל נוסף משכרו. המעסיק חייב להעביר את הסכומים שנוכו למוסד לביטוח לאומי. הסכומים מעודכנים מדי שנה.

    תשלומי מפרעות

    למעסיק מותר לנכות תשלומי מפרעות אותן הוא שילם לעובד על חשבון השכר במהלך עבודתו. זאת בתנאי שהמפרעות לא עולות על שכר העבודה לשלושה חודשי העבודה האחרונים של העובד אצל המעסיק.

    חשוב לציין שהמעסיק צריך להוכיח שהתשלום שניכה הוצא בפועל. על פי התקנות, אסור שכל  הניכויים משכרו של העובד בחודש אחד, יעלו על 25% משכרו באותו חודש. במידה ומדובר בחודש עבודה אחרון, מותר לנכות את יתרת חובותיו של העובד למעסיק משלושת חודשי העבודה האחרונים.

    לעדכון סכומי אגרות, פיקדון, ערובה, ניכוי בעד מגורים הולמים, הוצאות נלוות וזיכוי בעד ביטוח רפואי –  לחצו כאן

    למידע המלא על הניכויים המותרים ראו זכותון לזכויות עובדים זרים 2022

    ומה עם כלכלה?

    חשוב לדעת שכלכלה לא מופיעה במסגרת ניכויי הרשות המותרים אלא כדרך לשלם חלק משכר העובד. מה זה אומר? בהסכמת העובד מותר לשלם חלק מהשכר שלו באוכל, שתיה וכדומה. כמה אתם שואלים ? מהפסיקה עולה שניתן לשלם עד 10% מהשכר ב"שווה כסף"- אוכל, שתיה וכדומה. חשוב לציין, כי על פי פסיקת ביה״ד הארצי לעבודה מתחילת השנה, ניתן לנכות את הסכום רק בהסכמת העובד מראש, בכתב, בעת תחילת העסקה (בין אם כסעיף בחוזה או במסמך ברור רשמי נפרד, בשפת העובד).  לא ניתן לנכות ללא אישור העובד מראש ולא באופן רטרואקטיבי.
    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן