יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מינוי אפוטרופוס – למה ולמי

    ביהמ"ש ימנה אפוטרופוס למי שלא מסוגל לנהל את ענייניו באופן קבוע או זמני. לתפקיד ניתן למנות אדם פרטי או תאגיד אפוטרופוסות או אפוטרופוס מקצועי

    עודכן לאחרונה:24/05/23

    אפוטרופוס הוא מי שמונה על ידי בית משפט לענייני משפחה לנהל את ענייניו של אדם, שאינו יכול, באופן קבוע או זמני, לדאוג לענייניו כולם או חלקם ואין אדם אחר שמוסמך ומוכן לדאוג להם במקומו, לקטין או לפסול דין.

    את הבקשה למינוי אפוטרופוס יכולים להגיש בן זוגו של האדם לו מבקשים למנות אפוטרופוס, היועץ המשפטי לממשלה (או היועץ המשפטי של משרד הרווחה שמשמש בא כוחו של היועמ"ש).

    מינוי האפוטרופוס ייעשה לאחר שבית המשפט התרשם שהאדם אינו יכול לנהל את ענייניו בכוחות עצמו וזאת בהסתמך על חוות דעת רפואית, תסקיר של עובד סוציאלי ובתנאי שהאדם לא ערך "ייפוי כוח מתמשך" במסגרתו הוסמך אדם אחר לטפל בענייניו אם וכאשר הוא יאבד את היכולת לטפל בענייניו באופן עצמאי. המינוי יהיה לתקופה זמנית או קבועה.

    מי יכול להתמנות לאפוטרופוס?

    בית המשפט יכול למנות כאפוטרופוס אדם פרטי (שמתגורר בישראל), תאגיד אפוטרופוסות, אפוטרופוס מקצועי או את האפוטרופוס הכללי (מאחר והאפוטרופוס הכללי מפקח במסגרת תפקידו על אפוטרופוסים, אין ממנים אותו בפועל כאפוטרופוס).

    תאגיד אפוטרופוסות מקצועי ימונה לאדם שאין לו קרוב משפחה שיכול או מוכן לקבל עליו את תפקיד האפוטרופוס או שקרוב המשפחה נמצא לא מתאים לתפקיד. על מנת להתמנות לתפקיד על התאגיד לקבל הסמכה של האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים, באישור משרד הרווחה.

    בית המשפט יכול למנות לאדם אפוטרופוס לכלל ענייניו או לחילופין לנושא ספציפי אחד תוך השארת שאר ענייניו לניהולו.

    מהם סוגי האפוטרופוסות הקיימים?

    אפוטרופוסות לעניינים אישיים: עוסקת ברווחתו, ובריאותו של האדם לו מונה האפוטרופוס.

    אפוטרופוסות לעניינים רפואיים: עוסקת בבריאותו של האדם לו ממונה אפוטרופוס.

    אפוטרופוסות לענייני רכוש: על האפוטרופוס לרכוש לשמור על נכסי האדם, לנהל אותם ולדאוג לפיתוחם, לפעול למיצוי זכויותיו הכלכליות של האדם (לדוגמה- קבלת קצבאות). על מנת לפקח על פעילותו ולוודא שענייניו של האדם מטופלים כנדרש על האפוטרופוס לרכוש להגיש לאפוטרופוס הכללי דוחות תקופתיים. תפקוד לא תקין והיעדר דיווח עלולים להביא לפנייה לבית המשפט להחלפתו.

    הליך מינוי אפוטרופוס

    1. בני המשפחה יפנו באופן עצמאי לבית המשפט לענייני משפחה על מנת להגיש בקשה להתמנות כאפוטרופוסים. משפחות מהמגזר הערבי רשאיות לפנות לבית דין שרעי. הבקשה כרוכה בתשלום.
    2. לאחר קבלת הבקשה בבית המשפט היא מועברת ליועץ המשפטי במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
    3. היועץ המשפטי מעביר בקשה למחלקה לשירותים חברתיים באזור המגורים של האדם לו מבקשים למנות אפוטרופוס על מנת לקבל תסקיר מקיף אודותיו ואודות בני משפחתו.
    4. עובד סוציאלי מטעם המחלקה לשירותים חברתיים ייפגש עם האדם הנדון ובני משפחתו ויקבל חוות דעת מהגורמים המטפלים (רופא, מסגרת חינוכית, וכדומה).
    5. עם סיום התהליך יכתוב העובד הסוציאלי תסקיר מקיף ובסופו המלצה לגבי נחיצות מינוי האפוטרופוס והאדם עליו הוא ממליץ לתפקיד.
    6. התסקיר יוחזר ליועץ המשפטי במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, שעביר את החומר יחד עם המלצה שלו לבית המשפט.
    7. במידה והבקשה וההמלצות מקובלות על השופט, הוא נותן להן תוקף של החלטה, וההורים או בן המשפחה המועמד מקבלים כתב מינוי לאפוטרופסות.
    8. בית המשפט יכול להורות על פיצול האפוטרופסות כך שימונה אפוטרופוס אחד לענייני גוף ואפוטרופוס אחר לענייני רכוש.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן