יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מגורים משותפים עם ההורים – פיתרון בעיות

    הוריי גרים בביתי ואיני יכול לטפל בהם, מה עושים?

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    ילדים להורים מזדקנים בוחנים רבות את האפשרות למגורים משותפים עם ההורים, כדרך להבטיח את איכות הטיפול בהוריהם ולהפחית את העומס המוטל עליהם. צעד זה עשוי, עם הכנה נכונה, להיות פיתרון אידאלי לטיפול בהורים מזדקנים, שממנו יצאו נשכרים הוריכם, אתם וגם ילדיכם. חשוב לקחת בחשבון את האפשרות שמצב הבריאות של הורה ישתנה ולהיערך מראש למצב שבו הוא יזדקק ליותר עזרה ולתנאים מיוחדים בבית.

    חשוב מאוד לדבר על המעבר עם הוריכם ולחשוב ביחד אם זה הצעד הנכון. לפני ההחלטה חשוב מאוד להסתכל קדימה מעבר למצב ההורה כיום ולחשוב מה יקרה אם חלילה תהיה הרעה במצבו והוא יזדקק לעזרה נוספת ולתנאים מיוחדים בבית.

    רצוי מאוד, עוד לפני שעוברים לגור ביחד, לחשוב על תכנית למקרה שהסידור החדש יתגלה כלא מתאים.

    בעיות המקשות על המשך המגורים המשותפים

    מצבו המשתנה של הזקן ומצבם של בני המשפחה המטפלים עלולים להביא למצב שבו יהיה בלתי אפשרי להמשיך במגורים המשותפים.

    • התמודדות ילדים קטנים עם מצב בן המשפחה המזדקן בביתם. ילדים המטפלים בהורים מזדקנים הם בד"כ בעלי משפחות גרעיניות משלהם. ברוב המקרים הם בני זוג והורים לילדים. כאשר ההורה הזקן עובר לגור איתם ועם משפחתם, ילדיהם (הנכדים) הופכים להיות שותפים לטיפול בהורה המזדקן. גם כאשר נעשית הכנה נכונה עם הילדים לקראת המעבר, לא תמיד ניתן לצפות מראש את ההתמודדות של הילדים עם מצבו של הזקן. קיימים מקרים בהם בני המשפחה המטפלים נוכחים לגלות אחרי שעברו לגור עם בן המשפחה הזקן כי המצב החדש חושף את ילדיהם להתמודדויות עם מצבי חולי וירידה תפקודית ומקשה עליהם ברמה היום-יומית.

    • שינויים במקומות עבודה. מקום העבודה של בני המשפחה המטפלים, אופי העבודה ודרישותיה עלולים ליצור קשיים בהתייחס למגורים משותפים עם ההורה הזקן. תפקיד חדש הכרוך בנסיעות תכופות לחו"ל, שעות עבודה לא שגרתיות וכו' יכולים להקשות על היכולת לטפל בזקן באופן יום-יומי.

    • החמרה במצבו של הזקןירידה קוגניטיבית, ירידה במידת העצמאות, ירידה בכושר הניידות עלולים ליצור מצב שבו מגורים משותפים עם הזקן אינם פיתרון המתאים למצבו. לעתים, עקב החמרה במצב הזקן, יש צורך בהתאמת בית המשפחה למצבו. הזדקקות לעזרה/ השגחה 24 שעות מקשה מאוד על בני המשפחה לתת מענה לצרכים היום-יומיים המשתנים של הזקן, תוך שמירה על שגרת חיי בני המשפחה.

    מה עושים כאשר לא ניתן להמשיך לגור עם בן המשפחה הזקן?

    אחרי שבן המשפחה הזקן עבר לגור יחד עם המטפל העיקרי מאוד קשה "להחזיר את הגלגל לאחור". מעבר לקושי הרגשי ותחושת הדחייה, שהמשפחה והזקן צריכים להתמודד איתם, קיימים קשיים טכניים – הזקן מכר את דירתו וכעת אין לו לאן לחזור; דירת הזקן כבר לא מתאימה למצבו; מצב הזקן כבר לא מאפשר מגורים עצמאיים בדירה לבד וכו'. חשוב מאוד להתחשב במצבו של הזקן וברצונותיו במציאת פיתרון חלופי למגורים המשותפים.

    • אפשרות ראשונה – שכירת דירה לזקן קרוב לבית המשפחה. שכירת דירה בקרבת בית המשפחה עשויה להקל על הזקן ומשפחתו את השינוי. הזקן יוכל להישאר בסביבה המוכרת, ליהנות משירותי הרווחה המקומיים. ביקורים במרכז יום ועזרה של מטפל במסגרת גמלת חוק סיעוד של המוסד לביטוח לאומי יעזרו לו לשמור על עצמאותו ולקבל את העזרה שהוא זקוק לה. המשפחה תוכל להישאר קרובה וזמינה לזקן בעת הצורך. ניתן להיעזר בעובדת סוציאלית משירותי הרווחה המקומיים לצורך מיצוי זכויות ובניית תכנית טיפול המתאימה למצבו של הזקן.
    • אפשרות שנייה – מעבר לבית אבות המתאים למצבו של הזקן וקרוב לבית המשפחה יאפשר לו לקבל את הטיפול האישי והרפואי שהוא זקוק לו ובמקביל יאפשר לבן המשפחה להישאר קרוב, לעקוב ולפקח על איכות הטיפול ולהיות זמין בעת הצורך. במידה והזקן סיעודי/ תשוש נפש, ניתן להיעזר בהשתתפות של משרד הבריאות במימון עלות המעבר לבית אבות.

    פורסם: 24.4.2013

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן