יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    כתיבה ודיסגרפיות: על תהליך הכתיבה ולקויות בכתיבה

    דיסגרפיה (לקות בכתיבה) יכולה לנבוע מקושי התפתחותי לרכוש כתיבה או בעקבות נזק מוחי אצל מי שכבר הספיק לרכוש כתיבה

    עודכן לאחרונה:27/08/23

    אז איך כותבים: כתר, קתר, כטר או קטר? שגיאות כתיב הן דבר שכיח בקרב ילדים בראשית רכישת הכתיבה ובקרב אנשים שעברית היא לא שפת אמם, אבל לא רק אצלם. ישנם אלו שמתקשים בכתיבה למרות שנחשפו לכתיבה המדויקת ולחוקיה מגיל צעיר, וישנם גם אלו שכתבו היטב עד לרגע שבו חדלו לכתוב היטב בגלל פגיעת ראש נרכשת (אירוע מוחי, חבלת ראש וכד').

     תהליך הכתיבה – מורכב ורב שלבי

    תהליך הכתיבה הינו תהליך קוגניטיבי-שפתי מורכב המאפשר לנו להביע מגוון רעיונות ומסרים באמצעות סימני דיו על דף, ובאמצעות הקלדה – לכתיבת אותיות המצטרפות למילים ולמשפטים. במבט ראשון נדמה שמדובר בפעולה טכנית בעיקרה, הנשענת על יכולות מוטוריות, תחושתיות, קואורדינטיביות, קשר עין-יד ועוד. אלו אכן יכולות הכרחיות על מנת שהאותיות תהיינה מעוצבות כהלכה ושכתב היד יהיה קריא ומאורגן היטב במרחב, אך יכולות אלו הן רק השלב הסופי בתהליך הכתיבה הכולל. תהליך הכתיבה הינו רב שלבי ומורכב יותר: אנו נדרשים לכתוב מגוון של מילים, מילים מוכרות, אך גם מילים חדשות שמעולם לא כתבנו קודם; עלינו לבחור בין מילים שנשמעות זהה אך נכתבות שונה, כמו "קלה" ו"כלה", לכתוב אותיות בסדר הנכון, כדי ש"שוטרת" לא תהפוך ל"שורטת" וכן הלאה. אנחנו נדרשים להיזכר בצורת האותיות, ולא לשכוח אותיות גם כשכותבים מילים ארוכות במיוחד, כמו "אנציקלופדיה".

    אז כיצד כל זה מתאפשר? ילד בראשית הכתיבה לומד את חוקי הכתיבה.  כך הוא ידע מהר מאוד לבחור את האותיות הנכונות כשהוא רוצה לכתוב פיל, שור ו-גיר. אך כיצד יכתוב בשלב זה את המילים ראש, קטר ו-גיא? קרוב לוודאי שהוא יטעה בהן וירשום אותן באופן שגוי – רוש, קטר/ כתר וכד'. אולם לאחר מספר פעמים בהם ילמד לכתוב אותן באופן מדויק הוא ככל הנראה לא ישגה בכתיבתן כל עוד במקביל הוא יפתח מילון מנטלי (המכיל ייצוגים מופשטים של מילים כתובות שהוא כתב. אך לא די בכך. לאחר שהרכב האותיות של המילה שאותה רוצים לכתוב כבר נשלף, אם באמצעות חוקי כתיבה או אם באמצעות המילון המנטלי, יש צורך להכין את המילה לכתיבה. כדי שעד להשלמת תהליך הכתיבה המידע אודות הזהות המופשטת של האותיות וסדרן לא ידעך, המידע נשמר בזיכרון קצר טווח של ייצוגים כתובים. תפקיד זיכרון זה הוא לשמור את האותיות של מילת המטרה זמינות לכתיבה בסדר הנכון. רכיב זה משמש מעין צומת המקשר בין תהליכים האחראים לשליפת הייצוג הכתוב לבין תהליכים מאוחרים יותר שבמהלכם הייצוגים המופשטים של המילים מומרים לפלט כתיבה. בשלב הבא נקבעת צורת האות, למשל: בחירה באות "N" (מ"ם באותיות כתב) או "מ". פגיעה בשלב זה תבוא לידי ביטוי במטלות שמערבות כתיבה ידנית בלבד, בעוד ששאר אופנויות הפלט יישארו תקינות. השלבים הסופיים של תהליך הכתיבה הם שלבים מוטוריים: ההוצאה לפועל של הכתיבה כוללת ביצוע רצף פעולות מוטוריות שיוצרות את צורתה הכתובה של האות. בשלב זה נקבעים מידת הכוח שיופעל בשביל ביצוע הפעולה, כיוון הפעולה, צורת האות. כל זה יבוא לידי ביטוי בהפעלת מערכות השרירים המתאימות, עד להשלמת משימת הכתיבה.

    סוגי דיסגרפיה (לקות בכתיבה) ומאפייניהם

    לקות בכתיבה נקראת דיסגרפיה. דיסגרפיה התפתחותית הינה דיסגרפיה הנובעת מקושי התפתחותי לרכוש כתיבה למרות חשיפה והקניה מסודרת של תהליך הכתיבה. דיסגרפיה נרכשת הינה דיסגרפיה המתרחשת בעקבות נזק מוחי אצל אדם שכבר הספיק לרכוש כתיבה.

    נזקים מוחיים נרכשים או התפתחותיים מזמנים מגוון סוגים של דיסגרפיות כתוצאה מפגיעות מובחנות ברכיבים השונים של תהליך הכתיבה. סוגים אלו נבדלים בדפוס הטעויות ובסוגי המילים הקלות או הקשות יותר לכתיבה. כך, למשל, דיסגרפיית שטח היא דיסגרפיה שבה יש קושי בכתיבה הנסמכת על הלקסיקון המנטלי למילים כתובות. לכן הילד או המבוגר עם דיסגרפיית השטח יסתמך בכתיבתו בעיקר על חוקי הכתיבה וטעויותיו יאופיינו בשגיאות כתיב (כתיבת קלה במקום כלה). דיסגרפיית באפר היא דיסגרפיה שבה יש קושי להחזיק את הייצוגים הכתובים בזיכרון קצר הטווח ולכן חלק מהמידע ילך לאיבוד ויוביל להשמטה או שיכול אותיות בעיקר במילים יותר ארוכות. בקיומו של קושי זה נצפה לטעויות של שיכול – אשלוכית במקום אשכולית, השמטה והחלפה של אותיות- אכולית, אשכורית בהתאמה. הואיל וקיימים כעשרה סוגים שונים של דיסגרפיה, כשלכל סוג הטיפול המתאים לו, יש חשיבות רבה לאבחן את סוג הדיסגרפיה.

     

    היחידה לטיפול בהפרעות בתקשורת

     

    (תמונה להמחשה unspalsh)

     

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן