יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    כוויות בילדים ובמבוגרים

    כוויה מוגדרת כפגיעה ברקמות הגוף ממקור חם. כאשר מדובר בכוויות קשות ועמוקות מעורבים בטיפול צוותים פרה-רפואיים (מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים)

    עודכן לאחרונה:17/01/21

    כמחצית מהכוויות הקשות המגיעות עד לכדי אשפוז בישראל של ילדים מתחת לגיל 4 (לפי מכון גרטנר). באופן כללי, כוויות נגרמות מחומרים רותחים – כ-62% מכללן נגרמות מחפץ חם (דוגמת תנור חימום), מאש או מחומרים כימיים (כחומצה וכלור). גם אוכלוסיית המבוגרים חשופה יותר לכוויות עקב ירידה ביכולת הניידות וזמני תגובה איטיים יותר.

    כוויה מוגדרת כפגיעה ברקמות הגוף, בעיקר העור, ממקור חם (ייתכן גם מחשמל או מחומר כימי). חומרת הפגיעה נקבעת לפי ארבעה פרמטרים: גודל השטח הנפגע, עומק הפגיעה בעור, גיל הנפגע, ומיקום הפגיעה בגוף.

    ארבע רמות החומרה של כוויות 

    רמה 1- כוויה קלה: פגיעה בשכבה הראשונה של העור, שסימניה הם אדמומיות וכאב.

    גורמים נפוצים: קרינת שמש, נוזלים חמים (כמו שתייה חמה).

    טיפול: התסמינים עוברים תוך מספר ימים על ידי ריפוי עצמי, ללא צורך בטיפול.

    כיצד ניתן למנוע? מריחת קרם הגנה כל מספר שעות, שימוש בכוס תרמית לשתייה חמה, ושימוש במיחם שבת עם מכסה ננעל (לא להסתפק במכסה מונח).

    רמה 2 – כוויה בינונית: בכווייה זו נפגעים העור וגם שכבה עמוקה יותר הנקראת הדרמיס הפנימי. הסימנים הם אדמומיות קשה ו/ או נפיחות או שלפוחיות על העור. בהשוואה לכוויה ברמה 1 הכאב יותר חריף.

    גורמים נפוצים: שמן רותח, מגע של חפץ חם כמו תנור חימום, מגהץ.

    כיצד ניתן למנוע? ניתוק כבל החשמל מיד בסיום השימוש בתנור החימום או במגהץ, ווידוא כי אין מוצרי חשמל חמים ללא השגחה; שפיכת השמן לתוך פח/ אסלה מיד בסיום הטיגון; שמירת חומרי הניקוי בבית בארון נעול או רחוק מהישג ידם של ילדים.

    טיפול: לשמור על שטח הכוויה נקי, לחבוש עם פד גאזה ו/ או משחה אנטיביוטית על מנת למנוע זיהום במקרה שמהשלפוחית דולף נוזל; נטילת תרופות להפחתת כאב. לעיתים נשארת צלקת לאחר כוויה ברמה 2. על מנת להפחית את הצלקת ניתן למרוח משחות מתאימות או לפנות למרפאה בעיסוק להתייעצות לגבי יריעות סיליקון להפחתת סימני הצלקת.

    רמה 3- כוויה קשה: בכוויה זו נפגעות שכבת הדרמיס ושכבת השומן שמתחתיה. כוויה ברמה 3 דורשת טיפול רפואי לטיפול בעור. הסימנים יכולים להיות הבהרה של העור או השחמה של העור. רקמות הגוף לאחר כוויה ברמה 3 נהיות נוקשות בזמן הריפוי ולאחריו, עקב איבוד חומרים שנקראים קולגן ואלסטין הנמצאים בעור ומטרתם לאפשר גמישות של הרקמות. לעיתים הכאב פחות חמור בכוויה זו עקב פגיעה עצבית בעור, אך, הטיפול הרפואי של שכבות העור הנפגעות גורם לכאב ודורש משככי כאבים.

    גורמים נפוצים: שריפה, בגדים שעולים באש, התחשמלות.

    איך ניתן למנוע? מניעה של אש בכל שטח הבית והעבודה, וטיפול בתקלות במערכת חשמל.

    טיפול: הטיפול כולל טיפול בשכבות העור שנרקבו מהכוויה, מתן תרופות למניעת זיהום, שמירה על איזון נוזלים בגוף. במידה והכוויה היא בשטח ניכר בגוף נדרש אשפוז בבית חולים לטיפול מיוחד בכוויות.

    בהחלמה של כוויה ברמה 3 יהיו מעורבים צוותים פרה-רפואיים לשמירה על טווחים אקטיביים ופאסיביים של המפרקים המעורבים. בתהליך ההחלמה מהכוויה הרקמות הרכות בגוף, השרירים והעור מתקצרים מהצלקות. צוותי ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה וסיעוד מבצעים טיפולים לשמירה על אורך הרקמות. בנוסף לטיפול המוטורי לשמירה על אורכי הרקמות וטווחי התנועה במפרקים, ישנו צורך בהתאמת סדים על ידי צוות של ריפוי בעיסוק או פיזיותרפיה.

    לאחר שנסגרו הפצעים בעור ישנו צורך בהתאמת חבישות לחץ אישיות למטופל. חבישות אלו מייצרות לחץ מתון וממושך על העור על מנת להפחית יצירה של צלקות נוקשות מהכוויות. לפעמים, משלבים יריעות סיליקון בעת טיפול בצלקות כדי לשפר את המראה והמרקם של הצלקות. מרפאות בעיסוק מומחיות בהתאמה והזמנה של חבישות לחץ ויריעות סיליקון.

    רמה 4- כוויה עמוקה: כוללת גם שרירים, גידים ועצמות.

    הגורמים והטיפול דומים לכוויה ברמה 3.

    לסיכום, גם בקיץ וגם בחורף קיימת סכנה של כוויות. את רוב הכוויות ניתן למנוע על ידי תכנון טוב של מיקום חפצים בבית, דרכי בישול וחימום בבית ושמירה על העור בשעות השמש. כיוון שילדים ומבוגרים הם בקבוצת סיכון לכוויות, יש לסדר את הבית באופן בטיחותי כדי למנוע את הגורם לכוויה. במקרה של כוויה יש לברר את רמת הכוויה ולקבל, במידת הצורך, טיפול רפואי וטיפול רב-מקצועי להפחתת תופעות הלוואי מהכוויה.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

     

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן