יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מתמודדים עם פגיעת ראש

    אנשים אחרי פגיעת ראש ובני משפחתם יכולים ללמוד מדרכי ההתמודדות של אחרים במצבים דומים

    עודכן לאחרונה:21/11/23

    פגיעת ראש בין אם על רקע אירוע מוחי או על רקע חבלה מוחית – משנה לחלוטין את חיי המטופל, ובאותה נשימה גם את חייהם של בני המשפחה והקרובים לו.

    פעמים רבות, בתקופה הסוערת שאחרי הפגיעה, מתמקד הצוות הרפואי והשיקומי במצב ובצרכי המטופל כעת.

    כשהחולה ומשפחתו שואלים מה יהיה, אנחנו עונים, "סבלנות". זו המילה הכי מוכרת לכל מי שעובר תהליך שיקום, וזו תשובה מאוד לא מספקת, אני יודעת. אני לא מכירה מטופל שלא דואג מאיך יראה המשך חייו. אני לא מכירה בני משפחה ומלווים שלא חוששים מהעתיד, שואלים את עצמם מה יכול להיות הלאה, איך לעזור יותר לאדם האהוב שנפגע לחזור לעצמו, עד כמה יוכל להשתפר ולאן יוכל להגיע. אני  מודעת לכך שאין תשובה אחת נכונה לכולם. אבל אני מאמינה שבתהליך השיקום יכולים המטופל ומשפחתו לעבור תהליך משמעותי ולקבל כלים להמשך ההתמודדות הצפויה להם בחיים.

    כרופאת שיקום, אני רואה גם שאפשר ללמוד הרבה מדרכי התמודדות של אחרים במצבים דומים. כששואלים אותי מטופלים "מה יהיה אתי?" אני מפנה אותם בין היתר גם לכמה ספרים וסרטים שמאוד השפיעו עליי וגרמו לי לחשוב כמה מעט אנחנו בעצם מבינים על תהליך הריפוי של המוח.

    להלן רשימה קצרה של תכנים שלטעמי יכולים להיות לעזר ולעניין אנשים אחרי פגיעה מוחית. בתקווה שתמצאו אותם מועילים לכם או למכרים שלכם.

    1. 'אדם הולך הביתה' – ספר מאת יורם עשת אלקלעי, כיום פרופ' לחינוך וד"ר לגיאולוגיה, שבמלחמת יום כיפור, כחייל צעיר, נפצע אנושות כולל פגיעת ראש קשה. בספר מתאר עשת את תהליך השיקום שעבר, את ההתעקשות לחזור לחיי היום-יום ולאמן את המוח לחזור לעולם האקדמי ולתפקוד מלא כאיש משפחה למרות הפגיעה הקשה שעבר.
    2. 'התקף התובנה שלי' – ג'יל בולטה טיילור, חוקרת מוח אמריקאית שבגיל 37 עברה אירוע מוחי שמאלי וסבלה מאפזיה ומחולשת צד ימין. לאחר תהליך שיקום מרשים הרצתה בהרצאת TED על התהליך שעברה, במה שהפך לאחת ההרצאות הנצפות ביותר בעולם בתחום, ואף פרסמה ספר זה. הרצאת ה-TED  שלה זמינה באינטרנט וקיימת בתרגום לשפות רבות, בהן עברית וערבית http://www.ted.com/talks/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.
    3. ' My Beatiful Broken Brain' – סרט תיעודי יוצא דופן שזמין בנטפליקס, אותו יצרה לוטה סונדרלנד, אישה בת 34 לאחר שבץ שהותיר אותה עם אפזיה. את הסרט החלה ליצור תוך כדי תהליך השיקום כשעוד לא הייתה לה שפה.
    4. 'המח הגמיש' – ספר שכתב נורמן דוידג', פסיכיאטר קנדי, על התקדמויות משמעותיות בחקר המוח כיום, וכן ספר המשך מאותו המחבר בשם 'הדרך של המח להחלמה'. שני ספרים המשלבים מידע מחקרי חדשני לצד הרבה רגש ואמפתיה טיפולית.
    5. 'יומן התרסקות' – סרט דוקומנטרי העוקב אחר שיקומו של קווין פירס, מגולשי הסנואובורד הטובים בעולם, לאחר פגיעת ראש קשה שהותירה אותו אדם אחר משהיה. שם הסרט במקור Crash Reel. שודר ביס דוקו בישראל.
    6. 'הכל בראש' – ספר שכתבה טל פדרמן, אדריכלית צעירה שלקתה באירוע מוחי ו"בילתה" 8 חודשי שיקום בבית לוינשטיין – חוויות מעניינות ונחישות רבה, בגוף ראשון.
    (צילם מסך הרצאת TED 'התקף התובנה שלי')

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן