יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מימון בתי אבות

    ניתן לממן שהות בבתי אבות באמצעות ניצול משאבים קיימים או מיצוי זכויות בקופ"ח

    עודכן לאחרונה:20/08/23

    בישראל קיימות כיום אפשרויות מגורים רבות לאוכלוסייה המבוגרת, שמציעות פתרונות לכל אדם בהתאם למצבו הבריאותי, לצרכיו ולרצונותיו. עם זאת, עלות מגורים אלה עלולה להיות גבוהה עבור אנשים רבים. לכן, חשוב לדעת באילו דרכים ניתן לממן את השהייה בבית האבות ולהבטיח ליקיריכם סביבה בטוחה ובריאה.

    אפשרויות לסידור מוסדי

    עצמאי: אדם עצמאי בתפקוד יומיומי

    סוג מוסד מתאים למצב: דיור מוגן או בית אבות

    מקורות מימון: מימון פרטי

    תשוש: אדם הזקוק לעזרה חלקית בפעולות היומיומיות כמו אכילה, לבוש

    מי מגדיר את המצב התפקודי: משרד הרווחה על פי טופס תפקודי

    סוג מוסד מתאים למצב: דיור מוגן או בית אבות

    מקורות מימון: מימון פרטי או משרד הרווחה

    מועמד לשיקום: אדם שמצבו התפקודי הורע וקיימת לגביו הערכה שלאחר טיפול, שיקום והחלמה, יחזור במידה רבה למצבו התפקודי הקודם

    מי מגדיר את המצב התפקודי: צוות רפואי מטפל ואחות בקרה מטעם קופת חולים

    סוג מוסד מתאים למצב:  מחלקה שיקומית בבית החולים

    מקורות מטמון: קופת חולים

    סיעודי: אדם הזקוק לעזרה מלאה ברוב או בכל הפעולות היומיומיות כמו אכילה, לבוש

    מי מגדיר את המצב התפקודי: משרד הבריאות על פי טופס תפקודי

    סוג מוסד מתאים למצב: בית אבות מחלקה סיעודית

    מקורות מטמון: השתתפות במימון על ידי משרד הבריאות או ביטוחים סיעודיים

    תשוש נפש: אדם שאינו מוגבל באופן פיזי אך סובל מירידה בזיכרון, בשיפוט ובהתמצאות במידה כזו שהוא מסכן את עצמו. אדם הזקוק לעזרה מלאה בכל משימות היומיום ולהשגחה בגלל מצבו הקוגנטיבי

    מי מגדיר את המצב התפקודי: משרד הבריאות על פי טופס תפקודי

    סוג מוסד מתאים למצב: בית אבות מחלקה לתשושי נפש

    מקורות מטמון: השתתפות במימון על ידי משרד הבריאות או ביטוחים סיעודיים

    טבלה מסכמת של המידע בנושא אפשרויות לסידור מוסדי

    מהם התעריפים המקובלים כיום לשהייה בבתי האבות?

    קשה לציין תעריף אחד קבוע, התעריף נקבע בהתייחס למספר גורמים: מיקום המעון (מרכז מול פריפריה); המגזר אליו שייך המעון– ציבורי, פרטי או ממשלתי; סוג המעון הדרוש לזקן (בהתאם למצבו התפקודי– סיעודי, בית אבות לתשושים וכד'. באופן עקרוני ניתן לומר שאמנם העלויות האובייקטיביות הן גבוהות, אך בפועל ישנן דרכים שונות שנועדו להקל על המעמסה הכלכלית ולעזור למעוטי יכולת לקבל את השירות, כשהמימון נקבע על פי יכולותיהם. לגבי האוכלוסייה העצמאית המעוניינת בסביבה מוגנת ובטוחה בקרב בני גילם, ניתן להציע את האפשרות של דיור מוגן פרטי או ציבורי.

    אפשרויות המימון

    מכיוון שמחירי בתי האבות אינם שווים לכל נפש, ניתן למצוא פתרונות רבים ושונים למימון השהייה בדיור מוגן או בבתי אבות לאוכלוסייה המבוגרת.

    • ניצול משאבים קיימים– במקרה זה יש להסתמך על חסכונות עבר, פנסיות וזכויות שצבר האדם במהלך חייו. בנוסף, אחד הדברים הנוחים לעשות הוא להשכיר את דירת המגורים הקודמת של האדם שלה הוא אינו נזקק בהווה. אפשרות זו תכסה בד"כ חלק נכבד מההוצאה.
    • משכנתה הפוכה– אופציית מימון נוספת הקשורה לדירה. משכנתה הפוכה היא למעשה הלוואה כנגד שיעבוד דירת המגורים. במקרה זה מקבל בעל הבית הלוואות, אשר אין צורך להחזיר עד מותו. לאחר מותו, בני משפחתו ידאגו להחזר ההלוואה, בד"כ ע"י מכירת הבית או חלוקת הנכס עם חברת ההלוואות, שתמשיך להחזיק בבית. חשוב לציין כי לא כל בית ניתן לשעבוד באופן זה, מכיוון שהחברות המתעסקות בכך מעדיפות דירות באזורים הנחשבים יוקרתיים יותר. כמו כן, גובה ההלוואה משתנה, כאשר בד"כ אדם מבוגר יותר יקבל יותר כסף מאדם צעיר יחסית.
    • מיצוי זכויות מול ביטוחים פרטיים וקופות החולים– הזכויות מול חברות הביטוח וקופות החולים תלויות בסוג הביטוח אותו רכשתם. קופות החולים מציעות לרכוש דרכן ביטוח סיעודי, שעשוי לסייע בבוא היום במימון בית אבות סיעודי.
    • מיצוי זכויות מול משרדי ממשלה שונים– בנוסף לדרכים הפרטיות הנ"ל, לכל קשיש מגיעות מספר הטבות ממשרדי הממשלה השונים:
    1. קוד ממשרד הבריאות–  הקוד הוא למעשה מסמך שמהווה אישור מטעם משרד הבריאות, שמסייע במימון האשפוז של חולה סיעודי או חולה תשוש נפש. הקוד ניתן לפי קריטריונים של מצב תפקודי וכלכלי ורק במידה ויש מקום פנוי באחד המוסדות.
    2. הנחות במס הכנסה– קשישים הגרים במעונות זוכים להטבות מס שונות. בנוסף, מסייע משרד האוצר גם לבני משפחתם של הדיירים. אלה זכאים להקלות מס בסך 35 אחוזים מההפרש שבין הסכום ששולם עבור המוסד לבין 12.5 אחוז מההכנסה החייבת של מבקש הניכוי. חשוב לציין שרק בן משפחה אחד יכול לקבל הטבה זו.
    3. הטבות מטעם הרשות המקומית– המחלקה לטיפול בקשיש של שירותי הרווחה ברשויות המקומיות מסייעת לזקנים אשר מתקשים לתפקד באופן עצמאי אך אינם תלויים לחלוטין בעזרת הזולת ודואגת להעבירם לבתי אבות במקרה הצורך. במקרה זה המחלקה משתתפת במימון יחד עם בני המשפחה, כאשר נלקחות בחשבון הכנסות הקשיש/ ה, בן/ בת הזוג, ילדיהם, ונקבעת השתתפות, בהתאם למצבם הכלכלי.

    לחוזר מנכ"ל מיוחד של משרד הרווחה העוסק בעדכון תחשיב ההשתתפות של האזרח הוותיק ובני משפחתו בסידורו בבית אבות, לחצו כאן.

    השהייה בסידור מוסדי לאוכלוסיית גיל הזהב היא לא פתרון זול. לצורך השגת ההקלות השונות יש לעבור לעתים הליכים ביורוקרטיים ארוכים מול המשרדים השונים. עם זאת, אין ספק כי תהליך זה משתלם בסופו של דבר לא רק לכיס ולחשבון הבנק, אלא במיוחד לבני גיל הזהב שזוכים לקבל מענה לצרכיהם ולשפר בכך את איכות חייהם.

     

    פורסם: 8.5.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן