יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    כאבי גב תחתון

    לכאבי גב תחתון מגוון סיבות, רובן תלויות בנו – הרמת משאות כבדים, מתיחה או תנועה חדה, ישיבה ממושכת, חוסר תנועה ופעילות גופנית ירודה, השמנת יתר

    עודכן לאחרונה:13/08/23

    תלונות על כאבי גב תחתון הן מהתלונות השכיחות ביותר בנוגע לכאבים. כמעט כל אחד ואחת יחוו בחייהם כאבים באזור זה, שמהווים גם סיבה מרכזית לאובדן ימי עבודה (כ-10-15% מימי המחלה ניתנים בגין כאבים אלו). כאבים בגב תחתון נפוצים יותר בשנות העבודה, על פי רוב קורים לראשונה בגילאי ה-40 ועל כן מובילים לפגיעה כלכלית ותפקודית לאדם ולמשק.

    הגב התחתון הינו החלק התחתון של הגב מתחת כלוב הצלעות. אזור זה מכיל בתוכו את עמוד השדרה המתני והאגני, הנושא את עיקר משקל הגוף. הוא כולל חוליות ואת מערכת השרירים האחראים ליציבת הגוף ולתנועת הגו. כמו כן במכלול זה כלולים שורשי העצבים הגדולים האחראים לתנועה ולתחושה של הגפיים התחתונות, לתפקוד הסוגרים, דרכי השתן והתפקוד המיני.

    סוגי כאבי גב תחתון

    ניתן לחלק כאבי גב תחתון לשני סוגים: כאב חריף וכאב כרוני.

    כאב חריף – כאב שנמשך מספר ימים עד שבועות. כאב זה חולף מאליו לאחר זמן מה, אפילו ללא טיפול כלשהו. ייתכן ויידרש זמן ממושך יותר עד לחלוף הכאבים במלואם.

    כאב כרוני – כ-20% ממקרי הכאב החריף נמשכים מעל לשלושה חודשים גם אם טיפלו בגורם שלהם. במקרים אלו הכאב הופך לכרוני.

    על אף שכאבי הגב נמשכים אין מדובר בהכרח במצב רפואי חמור או מסוכן. בכל מקרה חשוב לפנות לייעוץ רפואי, על מנת להעריך את טיב הכאב, את הגורמים לו ואת דרכי הטיפול בו.

    הסיבות לכאבי גב תחתון

    ישנן סיבות רבות ומגוונות לכאבי גב תחתון, רובן תלויות בנו – הרמת משאות כבדים, מתיחה או תנועה חדה, ישיבה ממושכת, חוסר תנועה ופעילות גופנית ירודה, חבלה, מאמץ יתר, השמנת יתר.

    סיבות נוספות לכאבי גב תחתון כוללות עקמת, לחץ על שורשי העצבים העוברים בין חוליות הגב בשל פריצת דיסק או בלט דיסק (סכיאטיקה), דלקת חריפה בכליות (יכולה להקרין ולהתבטא ככאב גב), דלקת במפרקים, אוסטאופורוזיס ושברי עמוד שדרה, מפרצת באבי העורקים (גם כן יכולה להקרין ולבוא לידי ביטוי ככאב גב), גידולים ממאירים או שפירים ועוד.

    כיצד ניתן להקטין את הסיכוי ללקות בכאב גב תחתון?

    היות ומרבית הגורמים לכאבי גב קשורים בנו ובפעילותנו היום-יומיות, ניתן להקטין את הסיכוי ללקות בכאבי גב תחתון במספר דרכים: שמירה על אורח חיים בריא ופעיל הכולל פעילות גופנית סדירה, שמירה על משקל תקין, הקפדה על תנועת הגו ומתיחות לאורך היום, הימנעות מישיבה ממושכת, הקפדה על סביבת עבודה ארגונומית, הרמת משקלים כבדים באופן מחושב ומתוכנן, הפסקת עישון ועוד.

    מתי מומלץ לפנות לבדיקה רפואית בשל כאבי גב תחתון?

    • כאשר מדובר בכאב חד המלווה בחום או בחולשה כללית.
    • הכאב חריף ואינו מוקל במנוחה.
    • הכאב מתפשט לגפיים התחתונות, וגורם לתחושה של זרמים, עקצוצים או רדימות לאורך הרגליים.
    • הכאב מלווה בירידה לא מוסברת במשקל.
    • הכאב מפריע לביצוע פעולות היום-יום.
    • הכאב מחריף לאורך זמן.
    • נדרש סיוע רפואי להתמודדות עם עצמת הכאב.

     

    מה הטיפול המומלץ בכאבי גב תחתון?

    הטיפול בכאבי גב תחתון מורכב ממספר גורמים – מציאת הגורם לכאב, פתרונו, הטיפול בכאב עצמו וטיפול בגורמים נוספים היכולים להשפיע על הכאב.

    בהגיעך לבדיקת רפואית להערכה בשל כאבי גב תחתון הרופא יאפיין בעזרתך את הכאב וכן גורמים נוספים היכולים להסבירו. הרופא יבצע בדיקה גופנית למציאת הגורם לכאב, וייתכן ויבקש ביצוע בדיקות דם או בדיקות הדמיה נוספות על מנת להגיע לאבחנה מדויקת.

    הטיפול ייגזר מן הגורמים לכאב. מרבית כאבי הגב חולפים מאליהם תוך מספר ימים עד שבועות. ניתן להיעזר בתרופות הנפוצות לשיכוך כאב כדוגמת אופטלגין, אקמול או איבופרופן.

    במרבית המקרים לא מומלצת מנוחה, אלא מומלץ להמשיך להפעיל את הגב במגבלות הכאב בפעילות מתונה על מנת לשמר תנועתיות, לחזק את השרירים זוקפי הגב ושרירי הליבה של הגוף, ולהגיע למשקל תקין.

    לעיתים קיים צורך בבניית תוכנית טיפול משולבת לכאב. המטופל בשיתוף עם רופאו וצוות המטפלים בו יתאימו את הטיפול על מנת להשיג הקלה מרבית ויעילה בכאב ובמוגבלויות המלוות אותו.

     התוכנית יכולה להכיל מספר רב של אפשרויות טיפול במרכיבי הכאב השונים כדוגמת:

    • טיפול לחיזוק השרירים ושימור טווחי התנועה – פזיותרפיה, הידרותרפיה, אימונים גופניים כגון יוגה, פילאטיס, פלדנקרייז וכו'.
    • טיפול לשיפור התפקוד היום-יומי בסיוע מרפאה בעיסוק.
    • טיפול לכאבי שריר-שלד בסיוע חימום או קירור האזור הכואב, דיקור שרירים יבש (מערבי), דיקור סיני, מתיחות.
    • התאמת טיפול תרופתי לכאב – נוגדי דלקת, מרפי שרירי, תרופות נרקוטיות וכן תרופות לטיפול בכאב עצבי הינם חלק מהאפשרויות לשיכוך כאבים עזים מתמשכים.
    • סיוע רגשי בהתמודדות עם הכאב ובוויסותו על ידי טיפולי CBT, טיפולים פסיכולוגיים, טיפול במוזיקה או באמנות ועוד.
    • טיפול תרופתי פולשני בסיוע הזרקות סטרואידים ונוגדי דלקת לאזור חוט השדרה במידת הצורך ולאחר ייעוץ רופא כאב.
    • השתלת קוצב לוויסות והסדרת הפעילות העצבית של עצבי חוט השדרה בגב התחתון.
    • טיפול ניתוחי במידה וקיים לחץ מבני קבוע על חוט השדרה.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן