יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    התמודדות עם "עקה" (STRESS)

    איך מזהים עקה כרונית שמתפתחת אצל מטפל עיקרי בקרוב משפחה זקן ואיך מטפלים בה?

    עודכן לאחרונה:06/06/23

    מהי "עקה" (STRESS)?

    עקה היא תגובה פיזית נורמלית לאירועים הגורמים לנו לחוש מאוימים, לחוצים, מוטרדים או לצאת מאיזון נפשי. כשאנו חשים בסכנה מנגנוני ההגנה של גופנו נכנסים אוטומטית לתהליך תגובתי המכונה "הילחם או ברח". תפקידה של תגובה זו להגן עלינו. כשהיא פועלת כראוי היא מסייעת לנו להישאר ערניים ומרוכזים במצבי לחץ, ועשויה אף להציל חיים; כך, לדוגמה, סכנה פתאומית בכביש תוביל את הנהג אוטומטית ללחוץ על הבלמים. בנוסף, העקה מסייעת בהתמודדות עם אתגרים, כיוון שבעטיה מתחדדים החושים ויכולת ההתמקדות במטרה.

    במינונים גבוהים מדי ההשפעה החיובית של עקה עשויה להפוך להרסנית. היא עלולה לפגוע בבריאות, במצב הרוח, ביעילות ביצוע פעולותינו, במערכות יחסים ובאופן כללי באיכות החיים.

    הסיבות להתפתחות עקה

    הגורמים לעקה תלויים באופן חלקי בתפיסתנו אותם, שהרי גורמים המלחיצים אדם אחד יכולים שלא להלחיץ אחר. גורמים חיצוניים נפוצים לעקה הם שינויים גדולים בחיים, בעיות כלכליות, ריבוי משימות, קשיים משפחתיים או תעסוקתיים ועוד. גורמים פנימיים הם, לדוגמה, ראיית חיים שלילית, פרפקציוניזם, קושי בהתמודדות עם אי ודאות ועוד.

    הטיפול בקרוב המשפחה הזקן עלול ליצור לחץ שיכול להתפתח לעקה כרונית אצל המטפל. הנטל הכלכלי שבהוצאות הרפואיות והעומס שמתווסף לסדר היום של בן המשפחה המטפל מצטרפים לקושי הנפשי הכרוך בקבלת מציאות אובדן עצמאותו של ההורה, ויוצרים לחצים כבדים על המטפל.

    ההשפעות של עקה כרונית

    עקה כרונית היא מצב בו אדם נמצא בעקה רוב זמנו.

    גופנו אינו מבחין בין סכנות חיים ממשיות לבין קשיים פסיכולוגיים. כך, פקק תנועה או חשבונות מצטברים, עשויים לגרום לתגובת עקה חזקה ממש כפי שעשויים לגרום מצבים של חיים ומוות. כשאדם נושא באחריות ודאגות רבות העקה עשויה להיות מופעלת רוב הזמן. ככל שהעקה פועלת יותר קשה יותר לצאת ממנה. מצב זה מכונה עקה כרונית.

    חשיפה מוגברת וארוכת טווח לעקה עלולה להוביל לבעיות בריאותיות. בין בעיות אלה נמנות מחלות לב, לחץ דם גבוה, השמנת יתר, בעיות פוריות, פגיעה במערכת החיסון העלולה להתבטא בהופעת מחלות חיסון-עצמי, בעיות עור, בעיות שינה, בעיות עיכול ועוד.

    בנוסף, עקה ממושכת עשויה לפגוע במערכת העצבים ובמוח באופן המותיר את הסובל ממנה חשוף יותר לדכאון ולחרדה.

    מה משפיע על יכולת ההתמודדות עם עקה?

    כפי שראינו, בכוחה של תגובת עקה לסייע לנו בהתמודדות עם משברים ואתגרים, אולם עקה כרונית עלולה להוביל לנזקים גופניים. לפיכך, חשוב לברר מהם הגבולות האישיים שלנו בכל הנוגע ליכולת להתמודד עם עקה, שהרי הדבר משתנה מאדם לאדם. יכולת ההתמודדות מושפעת ממגוון גורמים ביניהם- טיב מערכות היחסים שלנו, תפיסת העולם שלנו, אינטליגנציה רגשית ותורשה.

    בנוסף, רשת תמיכה חזקה של חברים ומשפחה מהווה חסם משמעותי לגורמים מלחיצים. ככל שאדם בודד יותר, יכולתו להתמודד עם עקה קטנה. מבחינה פנימית, בטחון ביכולתך להשפיע על אירועים ולהתמודד עם אתגרים, מקל על התמודדות עם עקה, כמו גם גישה חיובית ותפיסת עולם המתובלת בהומור.

    לבסוף, חשוב לאסוף ידע ולהכין את עצמנו לקראת הבאות. ככל שאנו יודעים מראש על מאפייני המצב המלחיץ, קל יותר להתמודד אתו.

    סימנים לזיהוי עקה מוגברת

    כפי שהסקנו, חשוב לזהות מתי רמות העקה שלנו יוצאות משליטה. עקה כרונית היא תהליך שמתגבש בהדרגה, פעמים רבות בלי שהסובל ממנו ישים לב לקיומו. הסובל מעקה כרונית מסתגל לתחושה, היא הופכת להיות מוכרת ואף נורמלית עבורו, והוא אינו מבחין בהשפעתה הנרחבת עליו. זאת, בייחוד במצבים הגורמים לעקה שהופכים לשגרת חיים, כמו טיפול בבן משפחה זקן.

    התסמינים לעקה מוגברת וכרונית הם רבים, כיוון שהיא משפיעה על הגוף והנפש בדרכים שונות ואנשים שונים חווים אותה באופן שונה. להלן מספר דוגמאות:

    • תסמינים קוגניטיביים – בעיות זיכרון, איבוד יכולת ריכוז, שיפוט לקוי, דאגה מתמדת.
    • תסמינים רגשיים – מצב רוח רע, עצבנות, קושי להירגע, דיכאון כללי, תחושת בדידות.
    • תסמינים התנהגותיים – אכילה מופרזת או מועטה, שינה מופרזת או מועטה, דחייה והזנחה של משימות, שימוש באלכוהול, סיגריות או תרופות כדי להירגע.
    • תסמינים פיזיים – כאבים, שלשול, בחילה, סחרחורת, כאבים בחזה, איבוד הדחף המיני.

    חשוב לפנות לרופא להתייעצות בנושא, כיוון שהסימנים הללו אינם חד משמעיים ועשויים להעיד גם על מצבים רפואיים אחרים.

    דרכי התמודדות עם עקה

    ישנן מספר דרכים בהן ניתן להפחית את השפעות העקה ולהתמודד עם תסמיניה.

    ראשית, למדו לשלוט בתגובתכם ללחץ. קשה לעתים לשלוט בכמות הלחצים בחייכם, אולם כמעט תמיד ניתן לשלוט באופן תגובתכם וברמת השפעתם עליכם. תפסו פיקוד על מחשבותיכם ורגשותיכם, כמו גם על סדר היום שלכם והאופן בו אתם מתמודדים עם בעיות. טכניקות הירגעות כגון יוגה ומדיטציה עוזרות להפעיל את מנגנוני ההרגעות של הגוף.

    שנית, חשוב שתחזקו את מערכות היחסים שלכם, כיוון שמערכות יחסים יציבות עם משפחה וחברים עשויות לסייע בהתמודדות עם לחץ. מערכות יחסים רעועות הן מקור ללחצים. למרות הנטייה להזניח מערכות יחסים בעתות לחץ, חשוב לשמור עליהן ולהקפיד "לתחזק" אותן. יחסים תקינים עשויים לסייע מעשית בטיפול בבן המשפחה הזקן.

    לבסוף, השקיעו בבריאותכם הנפשית – זהו המפתח ליכולת התאוששות מלחצים וממצוקות.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן