יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    תזונה ודיאטה בשיקום

    תזונה ודיאטה בשיקום: חשיבות, מהלך הטיפול, פעילות היחידה לתזונה ולדיאטה ושאלות נפוצות בנושא

    עודכן לאחרונה:17/05/23

    הטיפול התזונתי מהווה חלק מהטיפול הרפואי הכולל. שמירה על מצב תזונתי תקין מאפשרת תגובה טובה יותר לטיפולים וקיצור זמן אשפוז. היחידה לתזונה ודיאטה מופקדת על היבט זה.

    פעילויות היחידה לתזונה ודיאטה הן:

    • איתור מצבים של סיכון תזונתי– מתבצע בפרקי זמן קבועים, באמצעות שאלונים להערכת מצב תזונתי, על מנת לבחון את יעילות הטיפול התזונתי והתאמה עפ"י הנדרש.
    • טיפול בחולים בהם נצפית התדרדרות במצב התזונתי– מתבצע באמצעות תמיכה תזונתית מתאימה.
    • מעקב אחר חולים במצב של סיכון תזונתי– מתבצע באופן שוטף בעזרת מעקב אחרי מדדים פיזיולוגיים ובדיקות מעבדה.

    טיפים לשמירה על בריאותך

    1. שימוש בתוספי מזון ותרופות עלול להפריע לגוף לנצל את רכיבי המזון או לפגום ביעילות של התרופות. יש לפנות לרופא המטפל ולדיאטנית כדי לקבוע את התפריט ואת מידת הצורך בתוספי מזון וכדי לבחון את התאמתם לטיפול התרופתי.
    2. חיידקים פרוביוטיים (מצויים במספר מוצרי חלב) תורמים לשיפור המערכת החיסונית של הגוף.
    3. מחלת האוסטיאופורוזיס נפוצה לעת זיקנה. על ידי פעילות גופנית מתאימה ותזונה עתירת סידן ניתן לשפר את המצב. מזונות עתירי סידן כוללים: חלב, גבינות לבנות וגבינות קשות (צהובות), לבן, יוגורט, סרדינים, ירקות ירוקים ועוד. צריכת סידן יומית מומלצת הינה כ- 1500 מג'. בתזונה בלבד לא ניתן לספק כמות כזאת ולכן בהמלצת רופא/ דיאטנית יש לצרוך תוספי סידן.
    4. עישון, צריכה מוגברת של קפאין ואלכוהול מהווים סיכון לחלות. ככל שמקדימים בפעילות גופנית ובתזונה נאותה (רצוי מגיל צעיר מאוד) יש סיכוי טוב יותר למניעת המחלה.
    5. במקרה של קושי תפקודי המקשה עליך לבשל או לאכול בכוחות עצמך, פנה בעצמך או היעזר במשפחתך על מנת לפנות אל הביטוח הלאומי לשם קבלת עזרה של מטפלת בבית בהתאם ל"חוק סיעוד". במקרה של קושי קיצוני בתפקוד המחייב השגחה צמודה ניתן לשקול גם את האפשרות של כוח עזר: עובדים זרים או ישראליים קבועים.

    שאלות ותשובות בנושאי תזונה

    • פתרונות להפרעות בליעה– הפרעות בליעה נגרמות מסיבות שונות כגון אירוע מוחי, גידולים ועוד. צוות הדיאטניות בבית החולים השיקומי רעות ת"א פועל בשיתוף עם קלינאיות תקשורת לאבחון הפרעות בליעה ולמתן פתרונות. ההזנה נקבעת בהתאם לצורך וליכולות המטופל. במקרים של הפרעת בליעה חמורה (ו/ או מקרים אחרים לפי הצורך) ניתנת הזנה אנטרלית– הזנה לתוך מערכת העיכול, דרך צנתר. למתן הזנה מושלמת, משתמשים במזון רפואי שמותאם אישית לצורכי המטופלים. המטופלים מנוטרים תכופות והצרכים התזונתיים נקבעים ע"י הדיאטניות עפ"י תוצאות הבדיקות והנתונים הפיסיולוגיים.
    • לחיות עם סוכרת– יש להקפיד על איזון רמות הסוכר בדם ולהגיע לערכי הנורמה. יש לנטר בקביעות רמות הסוכר בדם, לפני ואחרי האוכל, עפ"י הוראות רופא. איזון רמות הסוכר ייעשה ע"י: תזונה מותאמת- שמירה על משקל גוף תקין, ארוחות קבועות וסדירות המספקות את כל רכיבי המזון, הגבלת מזונות ומשקאות המכילים סוכר, אכילה מרובה של ירקות, המעטה בשתיית אלכוהול, שמירה על רמות תקינות של שומני הדם ע"י הימנעות ממזונות בעלי תכולה גבוהה של שומן מהחי; פעילות גופנית מותאמת ליכולות המטופל; טיפול תרופתי במידת הצורך.
    • כיצד להימנע מעצירות? אדם סובל מעצירות כאשר היציאות שלו אינן בתדירות הרגילה והיציאה נעשית קשה.

    הסיבות השכיחות לעצירות:

    • מחסור בסיבים במזון.
    • מיעוט בשתייה עלול לגרום לצואה קשה.
    • תזונה שאינה מגוונת.
    • מיעוט פעילות גופנית.
    • נטילת תרופות מסוימות גורמת לעתים לעצירות.

    הפתרונות:

    • יש להקפיד לשתות 10–12 כוסות שתייה ביום בקיץ ו-8–10 בחורף. השתייה המומלצת היא מים.
    • יש להקפיד על תזונה מגוונת הכוללת מוצרי חלב (עם דגש על מוצרים פרוביוטיים ופרהביוטיים לפעילות תקינה של מערכת העיכול) ושמן צמחי בכמויות קטנות (זית/ קנולה).
    • יש להקפיד לבצע פעילות גופנית. גם פעילות גופנית מתונה תורמת להפעלת המעיים.
    • תרופות–  רצוי להיוועץ ברופא לגבי התרופות האדם נוטל ואם ניתן להחליפן בתרופות אחרות.
    • חשוב לאמץ כהרגל התרוקנות קבועה ולהיענות לצורכי הגוף.
    • תזונה הכוללת סיבים- הסיבים יוצרים את הנפח הדרוש ליצירת צואה קלה להפרשה. כדי לספק סיבים יש לצרוך ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים וסיבים תזונתיים (ניתן גם כתוסף).

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן