יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    סיוע משפטי לזקן ומשפחתו

    ישנן עמותות שונות שמסייעות, ללא תשלום, לזקנים בסוגיות משפטיות שונות המאפיינות את גיל הזיקנה

    עודכן לאחרונה:31/07/23

    זקנים רבים נתקלים לא פעם בסיטואציות משפטיות שונות, בהן הם נזקקים לסיוע משפטי. אלא שפנייה לעו"ד פרטי כרוכה בתשלום גבוה אשר רבים מהזקנים מתקשים לעמוד בו. על כן קמו עמותות ששמו להן למטרה לקדם את זכויותיהם המשפטיות של הזקנים ולסייע להם בסוגיות משפטיות שונות המאפיינות את גיל הזיקנה, וכל זאת ללא תשלום.

    סוגיות שדורשות סיוע משפטי

    אוכלוסיית הזקנים עשויה להזדקק לסיוע משפטי במגוון נושאים:

    • במקרים בהם הזקן אינו מסוגל לנהל את ענייניו באופן עצמאי, יכולה משפחתו לבקש מבית המשפט למנות לו אפוטרופוס. תפקידו של האפוטרופוס לדאוג לטובתו של הזקן, ולקבל בשמו החלטות משפטיות הקשורות לכל ההיבטים בחייו.
    • סיוע משפטי לזקנים החולים במחלה סופנית ומעוניינים באי הארכת חיים. עפ"י חוק "החולה הנוטה למות", ניתן לתת הנחיות מקדימות לאי הארכת חיים על ידי עריכת מסמך מתאים (צוואה לחיים).
    • בכל הקשור לצוואות וירושות יש מקרים רבים בהם קיים צורך בסיוע משפטי. זקן שרוצה שרכושו יחולק באופן שונה ממה שמורה חוק הירושה צריך לדאוג לכתוב צוואה. אם הזקן מעוניין להוריש את כל רכושו לאחר מותו לעמותה או לגוף כלשהו, עליו לדאוג להכין צוואה מסודרת המורה על כך.
    • מקרים של סכסוך שכנים או סכסוך משפחתי עלולים גם הם להוות סיבה להיעזר בסיוע משפטי. אם, לדוגמה, אחד השכנים מאשים שלא בצדק את הזקן בכך שהנזילה בתקרת דירתו נגרמה מפיצוץ בצנרת בביתו של הזקן ודורש פיצויים על כך, יכול הזקן לפנות לבית משפט לתביעות קטנות. גם במקרים בהם מנוצל הזקן כלכלית, אם על ידי בן משפחה שסוחט אותו או בכל דרך אחרת, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי על מנת לבחון את הדרכים למיצוי הדין עם הגורם המתנכל לזקן. בקרב זקנים יש מקרים לא מעטים של תקיפה פיזית, מינית או התעללות מילולית. גם בסיטואציות מהסוג הזה מומלץ מאוד לפנות לסיוע משפטי, על מנת לבחון את הדרכים המשפטיות להפסקת הניצול או ההתעללות בקשיש.
    • זקנים רבים זקוקים לסיוע מול המוסד לביטוח לאומי במימוש זכותם לגמלת חוק סיעוד או במימוש זכאות לקצבאות שונות. במקרים קיצוניים, ולאחר פנייה לשירותי הרווחה, ניתן לפנות גם לסיוע משפטי ולהתייעץ עם עו"ד.
    • לעתים, קורה שזקנים שרכשו פוליסות לביטוח סיעודי או ביטוח במקרי מחלה, מתקשים לממש את הפוליסה בעת הצורך ולהתמודד מול חברות הביטוח. במקרים כאלה מומלץ לפנות לסיוע משפטי.

    עמותות שמציעות סיוע משפטי לקשיש

    מאחר וסיוע משפטי כרוך בתשלום כספי לא מבוטל, אשר רבים מהקשישים לא מסוגלים לעמוד בו, הוקמו, כאמור, עמותות המעניקות סיוע כזה לאוכלוסיית הזקנים. על עמותות אלה נמנות בין השאר "יד ריבה", עמותת "המשפט בשירות הזקנה" ועוד.

    עמותת "יד ריבה"

    מעניקה לקשיש ייעוץ, סיוע וליווי משפטי בכל הקשור להכרה בזכויותיו המשפטיות והגנה עליהן. השירות ניתן בחינם על ידי עורכי דין. הסיוע נוגע לתחומים כמו: דיני ירושה, ביטוח לאומי, דיני משפחה, תביעות כלכליות, סכסוכי שכנים וכו'. במקרה הצורך, מעניקה "יד ריבה" גם סיוע משפטי לקשישים שנאלצים להתמודד עם תביעות משפטיות שונות. בנוסף, מעניקה העמותה ייצוג במקרים של אלימות וניצול כלכלי כלפי קשישים ובחלק מהסניפים מסייעת בבקשות למינוי אפוטרופסות. קשישים שמרותקים לבית יכולים ליהנות מסיוע משפטי של "יד ריבה" באמצעות עורכי דין של העמותה המגיעים לבתיהם של הזקנים. הסיוע כולל גם עובדים סוציאליים מתנדבים המלווים את הקשיש ותומכים בו.

    עמותת "יד ריבה" מקיימת מדי פעם הרצאות בהן מוזמנת אוכלוסיית הקשישים להתוודע לזכויות המשפטיות שלהם.

    פנייה לעמותה יכולה להעשות באמצעות פורום תמיכה בנושא ייעוץ בנושא צוואות, ירושות ואפוטרופסות או באתר עמותת "יד ריבה"– לחץ כאן

    עמותת "המשפט בשירות הזיקנה"

    מעניקה ייעוץ וייצוג משפטי לקשישים. השירות ניתן על ידי עורכי דין מוסמכים. מטרותיה של עמותה זו היא לקדם את זכויות ומעמד הזקנים בישראל, לחנך ולהקנות מידע על זכויות הזקנים בישראל, לשנות את החקיקה בארץ בכל הקשור לזכויות הזקנים, להקים מאגר מידע ממוחשב בתחום הזיקנה והמשפט, לפעול לשיתוף פעולה ומעורבות בארגונים ומוסדות שיש להם השפעה על זכויות הזקנים בישראל ובעולם, וכאמור, גם להעניק ייעוץ וייצוג משפטי לזקנים באמצעות עורכי דין מוסמכים.

    עמותת "המשפט בשירות הזיקנה" מזמינה זקנים שיש להם שאלות לגבי זכויותיהם החוקיות או סוגיות משפטיות לפנות אליה. לצורך כך יש להיכנס לאתר העמותה, להדפיס טופס הגשת שאלה ולשלוח אותו אל העמותה בדואר, השאלה תיענה בכתב.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי.

    פורסם: 2.3.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן